Gå til innhold

Når dere leser for barna...


Gjest ikke pedagog

Anbefalte innlegg

Gjest ikke pedagog

pleier dere da å forklare alle ord du tror det ikke forstår? Jeg har hørt at man bør det men merker også at hele stykket blir så oppstykket om en stopper opp for å forklare ord. Hvordan gjør dere det? Ble litt overrasket over at min femåring ikke kunne forklare hva et armaåndsur var. Burde han ikke vite det? Bør jeg forklare mere ord?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ofte byttet ut ord fortløpende under lesing dersom det dukker opp ord eller uttrykk jeg regnet med ville være for vanskelige. Da har vi fått god flyt i historien, og en mer koselig stund på senga uten skolefølelse.

Om en 5-åring burde vite hva et armbåndsur er, har jeg ingen formening om. Mange har sikkert ikke begynt med det ennå, og da er det ikke så rart at de ikke skjønner det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest best wishes

Jeg har ikke barn selv, men har ofte lest for barn. Jeg har ofte oppmuntret dem til å stoppe når det er ord de ikke forstår. Midt i en sammeheng kan man ofte miste fokus, når man skal forklare ord, men man kan vente til avsnittet er over, eventuelt boka er ferdig, og så gå tilbake og forklare ordet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke stoppe opp og forklare alle vanskelige ord. Men om det er ord som er viktige å skjønne for å få med seg innholdet så kan du velge å bytte ut ordet med ett du vet barnet kjenner til mens du leser.

Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei du trenger ikke stoppe opp og forklare alle vanskelige ord. Men om det er ord som er viktige å skjønne for å få med seg innholdet så kan du velge å bytte ut ordet med ett du vet barnet kjenner til mens du leser.

Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke..

''Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke..''

Enig. Femåringer forstår ikke ord som fjernsyn heller, om de ikke har fått dem forklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo nesten ingen som bruker begrepet "armbåndsur" nå? Jeg tror ikke min femåring vet hva det er heller...

Du kan forklare ting, men trenger ikke gå inn på alt. Når du leste armbåndsur kunne du f.eks. også brukt et tegn (peke på armen din/hans el). Barn er veldig visuelle, så alle "hjelpetegn" der du klarer det vil være en stor fordel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har lært på skolen at man ikke trenger å forstå alle ord i skjønnlitteratur, men i faglitteratur er det mye viktigere å få forklaringer.

Jeg bytter foreløpig ut ord til ord jeg syns passer bedre for jentungen, men når hun senere følger teksten selv kan jeg jo ikke gjøre det... Og hun kommer nok til å spørre. Spør hun, så vil jeg svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hoppet over forvirrende tekst eller byttet ut ord da de var veldig små. Nå som den minste er 4 år leser jeg det meste, men bruker punktum flittig slik at hun får anledning til å fordøye det jeg leser og å stille spørsmål.

Boklesing er en fin anledning til å øke ordforrådet, så jeg spør av og til om de forstår enkelte ord. De liker å lære nye ting, så det går greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kan gjøres enkelt

Når jeg kommer til et ord som jeg tror barnet ikke forstår så forklarer jeg det, men på en slik måte at det for barnet høres ut som en del av historien. Da ødelegger du ikke kosestunden og teksten i sin helhet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er rart at en femåring ikke vet hva armbåndsur er! Det er da ikke et ord vi bruker i dag men som de brukte på 60-tallet!

Jeg forklarer ord når vi leser som jeg kan tenke meg de ikke kan og noen ganger spør jeg om de vet hva ordene betyr og hvis ikke så snakker vi om ordene og forklarer osv. Tror det er viktigere enn å bli ferdig med historien og forte seg å lese. Årsaken til at man leser for barn er jo nettopp at de skal utvikle leselyst, ordforråd og ikke minst høre gode historier og utvikle sin fantasi..og jeg er heller ikke pedagog!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forklarer noe, men ikke alt. Noen ganger spør jeg om de forstår og noen ganger legger jeg til et synonym de kan fortløpende etter det vanskelige ordet.

Nå er mine 9 og 11 og leser en del selv. Det hender de spør, men som regel får de nok med seg handlingen uten å forstå hvert eneste ord, og da lærer de det jo etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...