Gjest ikke pedagog Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 pleier dere da å forklare alle ord du tror det ikke forstår? Jeg har hørt at man bør det men merker også at hele stykket blir så oppstykket om en stopper opp for å forklare ord. Hvordan gjør dere det? Ble litt overrasket over at min femåring ikke kunne forklare hva et armaåndsur var. Burde han ikke vite det? Bør jeg forklare mere ord? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ikke pedagog Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg mente armbåndsur. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
morsan Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg har ofte byttet ut ord fortløpende under lesing dersom det dukker opp ord eller uttrykk jeg regnet med ville være for vanskelige. Da har vi fått god flyt i historien, og en mer koselig stund på senga uten skolefølelse. Om en 5-åring burde vite hva et armbåndsur er, har jeg ingen formening om. Mange har sikkert ikke begynt med det ennå, og da er det ikke så rart at de ikke skjønner det. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest best wishes Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg har ikke barn selv, men har ofte lest for barn. Jeg har ofte oppmuntret dem til å stoppe når det er ord de ikke forstår. Midt i en sammeheng kan man ofte miste fokus, når man skal forklare ord, men man kan vente til avsnittet er over, eventuelt boka er ferdig, og så gå tilbake og forklare ordet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grot Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Nei du trenger ikke stoppe opp og forklare alle vanskelige ord. Men om det er ord som er viktige å skjønne for å få med seg innholdet så kan du velge å bytte ut ordet med ett du vet barnet kjenner til mens du leser. Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Nei du trenger ikke stoppe opp og forklare alle vanskelige ord. Men om det er ord som er viktige å skjønne for å få med seg innholdet så kan du velge å bytte ut ordet med ett du vet barnet kjenner til mens du leser. Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke.. ''Det er ikke noe rart at en femåring ikke kjenner til ordet armbåndsur. I min dialekt er ikke det ordet brukt i det hele tatt. Her sier vi bare klokke..'' Enig. Femåringer forstår ikke ord som fjernsyn heller, om de ikke har fått dem forklart. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Det er jo nesten ingen som bruker begrepet "armbåndsur" nå? Jeg tror ikke min femåring vet hva det er heller... Du kan forklare ting, men trenger ikke gå inn på alt. Når du leste armbåndsur kunne du f.eks. også brukt et tegn (peke på armen din/hans el). Barn er veldig visuelle, så alle "hjelpetegn" der du klarer det vil være en stor fordel 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Åsemor Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Vi har lært på skolen at man ikke trenger å forstå alle ord i skjønnlitteratur, men i faglitteratur er det mye viktigere å få forklaringer. Jeg bytter foreløpig ut ord til ord jeg syns passer bedre for jentungen, men når hun senere følger teksten selv kan jeg jo ikke gjøre det... Og hun kommer nok til å spørre. Spør hun, så vil jeg svare. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AneM1365380603 Skrevet 23. september 2009 Del Skrevet 23. september 2009 Jeg hoppet over forvirrende tekst eller byttet ut ord da de var veldig små. Nå som den minste er 4 år leser jeg det meste, men bruker punktum flittig slik at hun får anledning til å fordøye det jeg leser og å stille spørsmål. Boklesing er en fin anledning til å øke ordforrådet, så jeg spør av og til om de forstår enkelte ord. De liker å lære nye ting, så det går greit. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest kan gjøres enkelt Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Når jeg kommer til et ord som jeg tror barnet ikke forstår så forklarer jeg det, men på en slik måte at det for barnet høres ut som en del av historien. Da ødelegger du ikke kosestunden og teksten i sin helhet. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg forklarer fortsatt en del ord. Men ikke alle. Det må bli en god flyt i det som leses. Snuppa er 10 år. Så nå er det ho som leser for meg:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
puppola Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg synes ikke det er rart at en femåring ikke vet hva armbåndsur er! Det er da ikke et ord vi bruker i dag men som de brukte på 60-tallet! Jeg forklarer ord når vi leser som jeg kan tenke meg de ikke kan og noen ganger spør jeg om de vet hva ordene betyr og hvis ikke så snakker vi om ordene og forklarer osv. Tror det er viktigere enn å bli ferdig med historien og forte seg å lese. Årsaken til at man leser for barn er jo nettopp at de skal utvikle leselyst, ordforråd og ikke minst høre gode historier og utvikle sin fantasi..og jeg er heller ikke pedagog! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Katt-ja Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 ...de færreste under 30 bruker "armbåndsur" - og de aller fleste av dem som bruker det, kaller det vel for klokke ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mora2 Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg forklarer det de spør om. :0) Armbåndsur er da ingen som sier i dag, så det er ikke rart han ikke kunne.. Han vet sikkert hva klokke er. ;P 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Når var sist du brukte ordet "armbåndsur"? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
....AV Skrevet 24. september 2009 Del Skrevet 24. september 2009 Jeg forklarer noe, men ikke alt. Noen ganger spør jeg om de forstår og noen ganger legger jeg til et synonym de kan fortløpende etter det vanskelige ordet. Nå er mine 9 og 11 og leser en del selv. Det hender de spør, men som regel får de nok med seg handlingen uten å forstå hvert eneste ord, og da lærer de det jo etterhvert. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.