Gå til innhold

Forsøkt innlagt i går, drapsmann i dag

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du sier "de psyke". Du er vel klar over at psykiatriske pasienter stort sett ikke er noe farligere enn mennesker som ikke er psykiatriske pasienter?

Hvorfor ikke tvangsinnlegge farlige ikke-psykiatriske-pasienter i samme slengen?

''Du sier "de psyke". Du er vel klar over at psykiatriske pasienter stort sett ikke er noe farligere enn mennesker som ikke er psykiatriske pasienter?''

Selvfølgelig er jeg klar over det, men jeg snakker om denne spesifikke saken hvor gjerningsmannen var psykisk syk og ble forsøkt innlagt i går. Selvfølgelig skal også farlige ikke-psykiatriske pasienter stoppes også, men jeg er ikke helt sikker på at et menneske er frisk, er farlig...

Gjest du ser ikke de friskes side

Du sier "de psyke". Du er vel klar over at psykiatriske pasienter stort sett ikke er noe farligere enn mennesker som ikke er psykiatriske pasienter?

Hvorfor ikke tvangsinnlegge farlige ikke-psykiatriske-pasienter i samme slengen?

De fleste som klarer å forsere menneskets naturlige sperrer mot drap, er psykisk på bærtur, pasient eller ikke-pasient.

Da ser jeg selvfølgelig bort i fra selvforsvar.

Hva mener du egentlig - at alle psyke skal sperres inne?

Noen må jo tydeligvis ha foretatt en fatal feilvurdering om at det ikke var noen fare forbunde med ikke å legge ham inn.

''Hva mener du egentlig - at alle psyke skal sperres inne?''

Nei, det mener jeg selvfølgelig ikke, men denne personen her må ha vært temmelig truende og ille ute siden familien valgte å forsøke å få ham innlagt. Jeg synes egentlig det skulle vært god nok grunn til å ha tatt ham inn til observasjon og vurdering... Og noen gjorde helt klart en fatal feilvurdering, men det er sannsynligvis på bakgrunn av at man skal være så innmari forsiktige med andres frihet.

Annonse

''Hva mener du egentlig - at alle psyke skal sperres inne?''

Nei, det mener jeg selvfølgelig ikke, men denne personen her må ha vært temmelig truende og ille ute siden familien valgte å forsøke å få ham innlagt. Jeg synes egentlig det skulle vært god nok grunn til å ha tatt ham inn til observasjon og vurdering... Og noen gjorde helt klart en fatal feilvurdering, men det er sannsynligvis på bakgrunn av at man skal være så innmari forsiktige med andres frihet.

''men denne personen her må ha vært temmelig truende og ille ute siden familien valgte å forsøke å få ham innlagt.''

At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse.

Gjest Fagligsett

''men denne personen her må ha vært temmelig truende og ille ute siden familien valgte å forsøke å få ham innlagt.''

At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse.

"At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse."

Er vel akkurat det det er?

Typisk media dette da! Men kriteriene for tvangsinnleggelse burde vært strengere,men hvordan vurderer man om en person er til fare for seg selv og andre,og i tilegg må man være psykotisk,haha for en vits! Må bare riste på hode av systemet slik det er pr dags dato,forkastelig!

Interessant hvordan det alltid er enten politiets eller psykiatriens ansvar i en drapssak som tematiseres.

Vi ser ingen avisoverskifter som stiller spørsmålstegn ved drapsmannens eget ansvar for å kontrollere sin atferd.

Interessant hvordan det alltid er enten politiets eller psykiatriens ansvar i en drapssak som tematiseres.

Vi ser ingen avisoverskifter som stiller spørsmålstegn ved drapsmannens eget ansvar for å kontrollere sin atferd.

Der har du et godt poeng! Folk er faktisk ansvarlig for sine egne liv,men det finnes folk som ikke er i stand til det...

"At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse."

Er vel akkurat det det er?

Det blir jo en definisjon av farlig, jeg siktet her til fysisk farlig; det er ingen betingelse for å bli tvangsinnlagt at man er fysisk farlig for noen.

Annonse

Typisk media dette da! Men kriteriene for tvangsinnleggelse burde vært strengere,men hvordan vurderer man om en person er til fare for seg selv og andre,og i tilegg må man være psykotisk,haha for en vits! Må bare riste på hode av systemet slik det er pr dags dato,forkastelig!

Kriteriet er til skade for seg selv - eller - andre.

Hva synes du burde vært kravene for tvangsinnleggelse?

''At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse.''

Nei, men det synes jeg at det burde være.

hidi, the scorpion

''At man er truende eller farlig for omgivelsene (eller seg selv) er ingen forutsetning for innleggelse eller tvangsinnleggelse.''

Absolutt!

Eller politiet burde ta det mer alvorlig!

Lurer på om du snur det jeg sier på hodet. Det jeg sier er at man kan bli tvangsinnlagt også av andre grunner. F.eks. at man får et nervøst sammenbrudd man ikke kommer ut av på egen hånd. Jeg kjenner ikke faguttrykkene, men har bekjente som har vært utsatt for dette (og har selv satt pris på det i ettertid).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...