Gå til innhold

Bipolar og vinterdepresjon.

Anbefalte innlegg

Om jeg har forstått riktig så har man nå kommet frem til at at såkalt vintedepersejon egentlig er en bipolar lidelse.

Jeg har bipolar og har hver eneste vinter blitt dårlig. Det komer gradvis utover høsten som søvnproblemer og slapphet. Og ut i januar går jeg inn i en vond depresjon.

Jeg har i perioder stått på stemningstabiliserende, men aldri hatt effekt.

Nå står jeg på 400 mg Lamictal. Det fjernet en tung depresjon sist mars, og siden det har jeg fungert veldig godt.

Nå kjenner jeg slappheten kommer krypende igjen. Har en vinterlyslampe som jeg har tatt noen morgendoser av siste dagene, men måtte kutte fordi jeg blir så vannvittig irritabel.

Jeg vil gjøre det som er mulig for å holde meg stabil gjennom vinteren.

Jeg er i utmerket fysisk form, spiser sunt, sover bra (Seroquel), har et rolig og forutsigbart liv.

Noe jeg kan gjøre ellers? Kan det forebygge å øke Lamictal?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335355-bipolar-og-vinterdepresjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

''Om jeg har forstått riktig så har man nå kommet frem til at at såkalt vintedepersejon egentlig er en bipolar lidelse.''

Det er ikke riktig. Det er som regel unipolar depresjon. For bipolar lidelse er jo noe mer enn "bare" depresjon. Men både unipolar og bipolar depresjon kan svinge med årstidene, og det er veldig vanlig. :-)

Det skal også nevnes at mange av dem som er dårlig om vinteren blir hypomane om sommeren.

Mener at NHD selv har skrevet noe om dette. Det er gjort forskning på SAD og det skal henge sammen med bipolar lidelse pga svingningene ift årstider.

Hypomani blir ofte ikke fanget opp pga da føler man seg så "bra"

Mener at NHD viste til forskning gjort på dette.

Uansett, det er ikke hovedpoenget i mitt innlegg.

Når det gjelder hvorvidt vinterdepresjon er en bipolar lidelse,er det en prominent person når det gjelder vinterdepresjon som synes å ikke mene dette.Se denne linken:

http://ajp.psychiatryonline.org/cgi/content/full/166/8/852

Takk skal du ha. Spennende lesning.

Jeg har diagnosen bipolar, men reagerer noen ganger positivt på lyslampe. Og noen ganger med uro/irritabilitet. Så jeg ble ikke så veldig mye klokerer ettersom det skal være umulig å ha begge diagnosene?

Men det jeg lurer på er egentlig om jeg kan forbygge med medisinene jeg bruker.

Håper på et spesialist svar her. Tror dette angår endel av oss.

Annonse

Gjest desverret du

Takk skal du ha. Spennende lesning.

Jeg har diagnosen bipolar, men reagerer noen ganger positivt på lyslampe. Og noen ganger med uro/irritabilitet. Så jeg ble ikke så veldig mye klokerer ettersom det skal være umulig å ha begge diagnosene?

Men det jeg lurer på er egentlig om jeg kan forbygge med medisinene jeg bruker.

Håper på et spesialist svar her. Tror dette angår endel av oss.

Du får nok bare bruke den psykiateren du har å spørre om det!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...