Gå til innhold

Kursinndeling i skolen


Anbefalte innlegg

Gjest merkelig opplegg

På skolen min femteklassing er på deler de elevene inn i grupper i de enkelte fag for at hver enkelt elev skal få faget på sitt nivå. Min femteklassing er blitt plassert på et kurs som tilsvarer 3-klasse fordi han hadde gjort det så dårlig på en test de hadde tatt. I fjor fikk han leselekse og glosepugg.Nå får han engeslk som er mye lettere enn han hadde i fjor og nesten ikke noe lekse. Mens de andre gruppene får massevis av lekser og glosepugging. Blir han ikke da hengende mye etter? Skjønner ikke hvorfor de nesten ikke får lekser en gang når de er på et så lett nivå? Burde det ikke heller være omvendt, altså at de som hang etter fikk mere lekser mens de som var langt fremme heller kunne fått mindre lekser? Hvorfor vil skolen ha så stor forskjell på elevene?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335451-kursinndeling-i-skolen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Høres veldig rart ut! Jeg hadde sporenstreks bedt om en samtale med lærer for å få vite litt mer om opplegget.

På en måte kan jeg se det praktiske i å legge opp læringen etter kunnskapsnivå, men man skal jo ikke gjøre det slik at de som ligger litt etter skal bli liggende enda mer etter!

Gjest tanker om det

Høres veldig rart ut! Jeg hadde sporenstreks bedt om en samtale med lærer for å få vite litt mer om opplegget.

På en måte kan jeg se det praktiske i å legge opp læringen etter kunnskapsnivå, men man skal jo ikke gjøre det slik at de som ligger litt etter skal bli liggende enda mer etter!

Det er mange grunner til at et barn ligger etter. Tilpasset opplæring vil ikke kunne ha som siktemål at alle elever skal være kommet like langt. Det hadde jo vært kjekt, men elever har ulike evner, personlighet og livssituasjon, og dette kan ikke kompenseres ved at de svake elevene skal gjøre dobbelt opp med lekser for å nå igjen de andre elevene. Så at de har delt dette opplegget inn i tre undergrupper kan en være enig i eller ei, men det er nå bare en måte å organisere tilpasset opplæring på.

Elever som er "svake" av en eller annen grunn, vil alltid gå glipp av noe, sett i sammenheng med skolesterke elever.

Målet er at hver enkelt elev jobber jevnt og trutt ut i fra sine forutsetninger, og ikke minst bevarer motivasjon og en fortsatt positiv utvikling av selvfølelsen.

Gjest tanker om det

''På skolen min femteklassing er på deler de elevene inn i grupper i de enkelte fag for at hver enkelt elev skal få faget på sitt nivå. Min femteklassing er blitt plassert på et kurs som tilsvarer 3-klasse fordi han hadde gjort det så dårlig på en test de hadde tatt.''

Jeg vil anta at dette er en test som er såpass omfattende og grundig at den har gitt et godt grunnlag for å plassere eleven på det nivået han nå er på. Mener du den ikke representerer virkeligheten kan du snakke med læreren om begrunnelse og de tanker de har gjort seg rundt nivå.

''Mens de andre gruppene får massevis av lekser og glosepugging. Blir han ikke da hengende mye etter?''

Han henger jo allerede etter, i følge testen, og da hjelper det ikke å fortsette i samme spor som tidligere. Likevel kan du snakke med læreren om at det synes som om de får i overkant lite lekser, hvis du synes det er tilfelle. Kanskje er det kapasitet til å gjøre noe mer. Men elever som henger etter må ikke straffes for dette ved å måtte gjøre dobbelt opp hjemme. Da daler lett motivasjon og selvfølelse raskt.

''Skjønner ikke hvorfor de nesten ikke får lekser en gang når de er på et så lett nivå? Burde det ikke heller være omvendt, altså at de som hang etter fikk mere lekser mens de som var langt fremme heller kunne fått mindre lekser?''

For den enkelte elev trenger det ikke oppleves som et lett nivå. Som du skriver, ble resultatet av tidligere undervisning at han sakket etter. Elever som sliter med arbeidet trenger av og til mer tid på lekser. Slik sett er det naturlig at sterke elever får mye lekser, som blir raskt unnagjort. Mens de som opplever det som utfordrende bruker lengre tid på det som synes som lite lekser. Spør du meg skal alle elever utfordres på sitt nivå, og de bør vel sitte omtrent like lenge med leksene. Der går uansett en grense for hvor lenge en skal sitte med leksene i 5. klasse, uansett hvor mye en har å ta igjen. Ettermiddagene byr på andre viktige ting, og det å føle seg overveldet av mye lekser er ikke bra.

'' Hvorfor vil skolen ha så stor forskjell på elevene?''

Det _er_ forskjell på elevene. Det er virkeligheten. Det e rforskjell på oss voksne også. Tilpasset opplæring til den enkelte kan i noen tilfeller hjelpe på dette, men tilpasset opplæring innebærer også at flinke elever får utfordringer slik at de kan presse seg videre. Med tilpasset opplæring vil de fleste elevene gjøre store fremskritt, og forskjellene vil bli fremtredende, selv om kompetansemål på de ulike trinn styrer noe av dette utfallet.

Mitt barn slet også med engelsken i 5.klasse. Jeg ba om å få 3. og 4. klasseboken hjem. Vi mer eller mindre kuttet boken fra 5.klasse for en periode og startet fra det grunnleggende. Nå er han begynt på ungdomsskolen, og engelsk er et av hans favorittfag. Han er flink i det og har tatt igjen de andre elevene og vel så det. I hans tilfelle var det årsaker til tilkortkommingen som gjorde at han hadde mulighet til å nå de andre igjen. Det var enormt å se på hvor motiverende det var for han å lære på sitt nivå, det gav motivasjon og selvfølelse. Så slik kan det også gå. Men barna _må_ ha opplæring der de er.

Kanskje har din lærer organsiert ting på en måte som ikke jeg ville gjort, men det positive er at han er opptatt av å møte hver enkelt elev der det er. Kanskje er det bare en liten korrigering med noe utvidet lekse som skal til for at dette er et bra opplegg for ditt barn.

Jeg synes ikke det er så merkelig dette. Ta en liten prat med læreren om litt mere lekser.

Ellers har jeg skrevet et innlegg til jubalong..

Det er mange grunner til at et barn ligger etter. Tilpasset opplæring vil ikke kunne ha som siktemål at alle elever skal være kommet like langt. Det hadde jo vært kjekt, men elever har ulike evner, personlighet og livssituasjon, og dette kan ikke kompenseres ved at de svake elevene skal gjøre dobbelt opp med lekser for å nå igjen de andre elevene. Så at de har delt dette opplegget inn i tre undergrupper kan en være enig i eller ei, men det er nå bare en måte å organisere tilpasset opplæring på.

Elever som er "svake" av en eller annen grunn, vil alltid gå glipp av noe, sett i sammenheng med skolesterke elever.

Målet er at hver enkelt elev jobber jevnt og trutt ut i fra sine forutsetninger, og ikke minst bevarer motivasjon og en fortsatt positiv utvikling av selvfølelsen.

Jeg ser den. Men jeg synes likevel det er merkverdig at man ikke streber etter å øke kunnskapsnivået til de som henger etter. Kanskje ved å benytte seg av alternative innlæringsmetoder?

Jeg ser den. Men jeg synes likevel det er merkverdig at man ikke streber etter å øke kunnskapsnivået til de som henger etter. Kanskje ved å benytte seg av alternative innlæringsmetoder?

Når det gjelder alternative opplæringsmetoder så vet vi da ingenting om læreren benytter slike på gruppa?? Det er jo akkurat ved å dele litt inn etter nivå at man kan gjøre slikt, og at man har større mulighet til å dra barna videre fra det stadiet de er på.

Det eneste som overhodet ikke hjelper for svake elever er å pøse med gloser og opplegg som man bruker for de flinkeste. Man kan aldri heve de svake ved å forvente at de skal lære av et opplegg som ikke passer dem. Det eneste man er sikker på å oppnå med dette er at all lærelyst og interesse kveles.

Fram t.o.m 4.klasse er engelsk i stor grad et muntleg fag. Det er et stort hopp i 5.klasse når det gjelder hva som forventes. Det er ikke tilfeldig at mange elever faller av lasset og trenger tilpasset opplæring fra dette årstrinnet.

Annonse

Gjest merkelig opplegg

Når det gjelder alternative opplæringsmetoder så vet vi da ingenting om læreren benytter slike på gruppa?? Det er jo akkurat ved å dele litt inn etter nivå at man kan gjøre slikt, og at man har større mulighet til å dra barna videre fra det stadiet de er på.

Det eneste som overhodet ikke hjelper for svake elever er å pøse med gloser og opplegg som man bruker for de flinkeste. Man kan aldri heve de svake ved å forvente at de skal lære av et opplegg som ikke passer dem. Det eneste man er sikker på å oppnå med dette er at all lærelyst og interesse kveles.

Fram t.o.m 4.klasse er engelsk i stor grad et muntleg fag. Det er et stort hopp i 5.klasse når det gjelder hva som forventes. Det er ikke tilfeldig at mange elever faller av lasset og trenger tilpasset opplæring fra dette årstrinnet.

Enig i at de må få et opplegg på sitt nivå. Men hvorfro skal de få så mye mindre lekser enn de som er på et høyere nivå? Forksjellen på de flinke og svake vil jo da bare øke enda mere. Svak gruppe får fem enkle gloser som skal pugges mens sterk gruppe får 20 gloser. Hvorfor kan ikke svak gruppe også få 20 gloser men bare at de er lettere? De greier jo de også med litt vilje og press som regel. De fleste barn er jo ikke dumme men kan trenge å få litt press på seg. Jeg synes skolen undervurderer mange av de svake. Om du ser på programmet "blanke ark" så vil du jo se at læreren forventer hard jobbing for at de skal greie å ta igjen de andre.

Gjest merkelig opplegg

''På skolen min femteklassing er på deler de elevene inn i grupper i de enkelte fag for at hver enkelt elev skal få faget på sitt nivå. Min femteklassing er blitt plassert på et kurs som tilsvarer 3-klasse fordi han hadde gjort det så dårlig på en test de hadde tatt.''

Jeg vil anta at dette er en test som er såpass omfattende og grundig at den har gitt et godt grunnlag for å plassere eleven på det nivået han nå er på. Mener du den ikke representerer virkeligheten kan du snakke med læreren om begrunnelse og de tanker de har gjort seg rundt nivå.

''Mens de andre gruppene får massevis av lekser og glosepugging. Blir han ikke da hengende mye etter?''

Han henger jo allerede etter, i følge testen, og da hjelper det ikke å fortsette i samme spor som tidligere. Likevel kan du snakke med læreren om at det synes som om de får i overkant lite lekser, hvis du synes det er tilfelle. Kanskje er det kapasitet til å gjøre noe mer. Men elever som henger etter må ikke straffes for dette ved å måtte gjøre dobbelt opp hjemme. Da daler lett motivasjon og selvfølelse raskt.

''Skjønner ikke hvorfor de nesten ikke får lekser en gang når de er på et så lett nivå? Burde det ikke heller være omvendt, altså at de som hang etter fikk mere lekser mens de som var langt fremme heller kunne fått mindre lekser?''

For den enkelte elev trenger det ikke oppleves som et lett nivå. Som du skriver, ble resultatet av tidligere undervisning at han sakket etter. Elever som sliter med arbeidet trenger av og til mer tid på lekser. Slik sett er det naturlig at sterke elever får mye lekser, som blir raskt unnagjort. Mens de som opplever det som utfordrende bruker lengre tid på det som synes som lite lekser. Spør du meg skal alle elever utfordres på sitt nivå, og de bør vel sitte omtrent like lenge med leksene. Der går uansett en grense for hvor lenge en skal sitte med leksene i 5. klasse, uansett hvor mye en har å ta igjen. Ettermiddagene byr på andre viktige ting, og det å føle seg overveldet av mye lekser er ikke bra.

'' Hvorfor vil skolen ha så stor forskjell på elevene?''

Det _er_ forskjell på elevene. Det er virkeligheten. Det e rforskjell på oss voksne også. Tilpasset opplæring til den enkelte kan i noen tilfeller hjelpe på dette, men tilpasset opplæring innebærer også at flinke elever får utfordringer slik at de kan presse seg videre. Med tilpasset opplæring vil de fleste elevene gjøre store fremskritt, og forskjellene vil bli fremtredende, selv om kompetansemål på de ulike trinn styrer noe av dette utfallet.

Mitt barn slet også med engelsken i 5.klasse. Jeg ba om å få 3. og 4. klasseboken hjem. Vi mer eller mindre kuttet boken fra 5.klasse for en periode og startet fra det grunnleggende. Nå er han begynt på ungdomsskolen, og engelsk er et av hans favorittfag. Han er flink i det og har tatt igjen de andre elevene og vel så det. I hans tilfelle var det årsaker til tilkortkommingen som gjorde at han hadde mulighet til å nå de andre igjen. Det var enormt å se på hvor motiverende det var for han å lære på sitt nivå, det gav motivasjon og selvfølelse. Så slik kan det også gå. Men barna _må_ ha opplæring der de er.

Kanskje har din lærer organsiert ting på en måte som ikke jeg ville gjort, men det positive er at han er opptatt av å møte hver enkelt elev der det er. Kanskje er det bare en liten korrigering med noe utvidet lekse som skal til for at dette er et bra opplegg for ditt barn.

Jeg synes ikke det er så merkelig dette. Ta en liten prat med læreren om litt mere lekser.

Ellers har jeg skrevet et innlegg til jubalong..

Jeg forstår at de må starte på sitt nivå men jeg forstår ikke hvorfor de skal få så mye mindre lekser enn de på andre grupper. Mulig min sønn gjorde det dårlig bevisst på testen for å få mindre lekser for de få leksene han nå får i lekser er jo gjort på et blunk. KAn heller ikke skjønne hvorfor han gjorde det så dårlig på denne testen for jeg trodde han var ganske god i engelsk, ble derfor veldig forbauset.

Når det gjelder alternative opplæringsmetoder så vet vi da ingenting om læreren benytter slike på gruppa?? Det er jo akkurat ved å dele litt inn etter nivå at man kan gjøre slikt, og at man har større mulighet til å dra barna videre fra det stadiet de er på.

Det eneste som overhodet ikke hjelper for svake elever er å pøse med gloser og opplegg som man bruker for de flinkeste. Man kan aldri heve de svake ved å forvente at de skal lære av et opplegg som ikke passer dem. Det eneste man er sikker på å oppnå med dette er at all lærelyst og interesse kveles.

Fram t.o.m 4.klasse er engelsk i stor grad et muntleg fag. Det er et stort hopp i 5.klasse når det gjelder hva som forventes. Det er ikke tilfeldig at mange elever faller av lasset og trenger tilpasset opplæring fra dette årstrinnet.

Jeg sier da heller ikke at man skal pøse på med lekser og oppgaver.

Det jeg sier er at foreldrene bør snakke med læreren for å få vite hva begrunnelsen for inndelingen er og hva tanken er i forhold til kunnskapsøkning.

Jeg kan ikke forstå at tanken med inndeling etter kunnskap skal være at de som ikke henger helt med skal bli dårligere?!?

Men selvsagt skal ikke alle være like. Likevel mener jeg alle har rett til å få undervisning som gjør at de øker kunnskapene sine.

Poenget er ikke at skolen ønsker forskjell på elevene, men at elevene har ulik kapasitet. De som ligger langt fremme har som regel større kapasitet til å lære f.eks. flere gloser, derfor får de mer lekse. Det er jo heller ikke riktig at de som har kapasitet til å lære mer og raskere skal holdes igjen for at de andre skal ta dem igjen.

De som ligger litt etter de beste har ofte ikke mulighet til å lære samme antall gloser uten å bruke uforholdsmessig lang tid på dette. På vår skole tilpasses leksene til elevenes nivå slik at de skal ha omtrent samme leksebyrde/bruke omtrent samme innsats på leksene. For mye og for vanskelige lekser kan være veldig demotiverende.

Hvis du mener ditt barn er i feil gruppe, f.eks. at han ikke hadde noen problemer med den leksemengden som ble gitt i fjor og at det i år er for lett for han, må du be om en ny vurdering. Du kan be om å få se på resultatet av den prøven som lå til grunn for plasseringen i gruppen, eventuelt be om at det gjennomføres en ny prøve for han.

Gjest merkelig opplegg

Poenget er ikke at skolen ønsker forskjell på elevene, men at elevene har ulik kapasitet. De som ligger langt fremme har som regel større kapasitet til å lære f.eks. flere gloser, derfor får de mer lekse. Det er jo heller ikke riktig at de som har kapasitet til å lære mer og raskere skal holdes igjen for at de andre skal ta dem igjen.

De som ligger litt etter de beste har ofte ikke mulighet til å lære samme antall gloser uten å bruke uforholdsmessig lang tid på dette. På vår skole tilpasses leksene til elevenes nivå slik at de skal ha omtrent samme leksebyrde/bruke omtrent samme innsats på leksene. For mye og for vanskelige lekser kan være veldig demotiverende.

Hvis du mener ditt barn er i feil gruppe, f.eks. at han ikke hadde noen problemer med den leksemengden som ble gitt i fjor og at det i år er for lett for han, må du be om en ny vurdering. Du kan be om å få se på resultatet av den prøven som lå til grunn for plasseringen i gruppen, eventuelt be om at det gjennomføres en ny prøve for han.

Noen trenger lenger tid på å lære enn andre. Slik er det jo bare. I dag stilles det mye høyere krav til at du er teoretisk dyktig enn før. Før fikk en seg lett jobb om du ikke var skoleflink, slik er det ikke lenger. Ergo, jobber man ikke med skolearbeidet og får noelunde bra karakter så er man nærmest dømt til å misllykkes. Jeg tror heller ikke det blir noe ok å komme på ungdomsskolen for så å få vite at du henger flere år etter de andre. Da må det være bedre at barna heller jobber litt hardere så de greier å henge greit nok med.

Noen trenger lenger tid på å lære enn andre. Slik er det jo bare. I dag stilles det mye høyere krav til at du er teoretisk dyktig enn før. Før fikk en seg lett jobb om du ikke var skoleflink, slik er det ikke lenger. Ergo, jobber man ikke med skolearbeidet og får noelunde bra karakter så er man nærmest dømt til å misllykkes. Jeg tror heller ikke det blir noe ok å komme på ungdomsskolen for så å få vite at du henger flere år etter de andre. Da må det være bedre at barna heller jobber litt hardere så de greier å henge greit nok med.

Noen trenger mer tid enn andre, ja, derfor settes tempoet noe ned for dem. Om det er den riktige måten å gjøre det på kan sikkert diskuteres og jeg synes dere skal ta det opp med lærerne.

Hvis ikke du ønsker å diskutere gruppeplassering med læreren til barnet ditt, må du ta tak i problemet selv og pugge gloser osv. med ditt eget barn. Det er ikke noe i veien for at dere selv pålegger barnet mer arbeid for å prøve å ta igjen de som ligger foran.

Enig i at de må få et opplegg på sitt nivå. Men hvorfro skal de få så mye mindre lekser enn de som er på et høyere nivå? Forksjellen på de flinke og svake vil jo da bare øke enda mere. Svak gruppe får fem enkle gloser som skal pugges mens sterk gruppe får 20 gloser. Hvorfor kan ikke svak gruppe også få 20 gloser men bare at de er lettere? De greier jo de også med litt vilje og press som regel. De fleste barn er jo ikke dumme men kan trenge å få litt press på seg. Jeg synes skolen undervurderer mange av de svake. Om du ser på programmet "blanke ark" så vil du jo se at læreren forventer hard jobbing for at de skal greie å ta igjen de andre.

Om en femteklassing er veldig svak så vil han ikke i verden ha sjanse på å pugge 20 gloser i uka. Du sier han er satt på et 3.klassenivå, og da må jeg, uten å vite noe mer om gutten din, gå ut i fra at han mestrer engelsk på et 3.klassenivå. 5 gloser i uka høres helt riktig ut for dette nivået.

I tillegg til at leksene blir helt ulike så vil jeg også tro at lærerne jobber helt ulikt på disse gruppene. Kanskje er den svakeste gruppa først og fremst skrivesvake? om dette er tilfelle så kan det hende de driver med mye muntlig aktivitet og at de driller inn det de synes er et minumum av gloser, og da de mest nødvendige. En elev som f.eks har dysleksi eller av andre grunner er veldig lese/skrivesvak, vil jo også ha de samme problemene i engelsk som i norsk. Men dette er jo ikke noen grunn til at han ikke skal lære engelsk. Men da må det legges opp på en annen måte, der man kan heve elevene på det de er gode på (muntlig?) og ikke la de svake sidene deres sette en stopper for videre læring.

Om du føler at ditt barn ikke befinner seg på det nivået som læreren sier, så ville jeg absolutt tatt en samtale med dem. Men om barnet er lærevillig og ikke har noen spesielle problemer så vil han helt sikkert kunne jobbe seg opp på et høyere nivå. Kanskje mangler han fortsatt mye basiskunnskap som må være på plass for at han skal kunne utvikle seg videre, og kanskje er det akkurat denne kunnskapen de driller på i grupper??

Men å sette en elev som er på et nivå som tilsvarer 3.klasse til å pugge 20 gloser i uka, det ville vært lite gjennomtenkt. men om du føler at barnet ditt har kapasitet til å lære mye mer så låner du ei 5.klassebok og plukker ut de viktigste glosene fra lesestykkene der. Har dere en bok som også er støttet med ei nettside så kan dere jo gjøre noen oppgaver her også, for å trene. På denne måten kan du også få litt mer innsikt i hva som kreves på de ulike klassetrinnene. Se f.eks "stairs" sine nettsider. Jeg har ikke eksakt adresse her men den finner du fort om du søker på stairs. Her finnes oppgaver for hvert klassetrinn.

Annonse

Har han tatt nasjonal prøve i Engelsk? Hvordan gikk det da?

På vår skole har 5.klassingene 3 nivåer på leksene, og de kan selv velge hvilket nivå de vil jobbe på. I Engelsk har de mye muntlig, og ikke så mye gloser. I fjor hadde de 10 gloser hver uke, i år har de ikke begynt med det ennå.

De har også noe som heter veiledet lesing, der jobber de i grupper etter nivå. Læreren snakket om på sist foreldremøte at de skulle bruke denne metoden i flere fag, bla. matte og engelsk.

Det må da være bedre for elevene å ta ett skritt tilbake og jobbe grundig enn å gallopere framover med noe som er altfor vanskelig?

Hvis du øver litt ekstra med gutten tar han sikkert igjen de fleste i klassen, men man må jo ikke gape over for mye på en gang da mister de bare motivasjonen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...