grandmamma Skrevet 26. september 2009 Del Skrevet 26. september 2009 Jeg skriver på vegne av min ektefelle. Vi har nylig vært på en nydelig ferie på cruise i middelhavet. Mannen min (59 år) tålte dårlig varmen og aktiviteten (lange sightseeing turer) og hovnet opp i bena.Han er overvektig og lite aktive i det daglige. Tredje dagen, etter en lang tur til Pompei, oppdaget han et stort, rødt, men avgrenset utslett på leggen. Utslettet var rødt, hissig, og kunne ligne på herpes zoster, men det var ikke noen blemmer. Det som ikke stemte var at det var ikke vondt og klødde ikke. Neste dag var vi på et apotek og spurte apotekeren om å få kjøpe hydocortison salve til å smøre på. Han frarådet dette da det kunne være "farlig" dersom det var herpes zoster, noe han tydeligvis synes det så ut som.Neste stopp var skipslegen. Han konstaterte at det var "vanlig" å se dette utslettet. Han sa at det kom av ødemer og mye gåing i heten (30gr). Det begynte som oftes som knall røde prikker i huden. (Vi så ingen ingenting unormalt før utbruddet). Mannen min fikk ei sprøyte med cortison og en mild hydrocortison salve. Vel hjemme har han oppsøkt fastlegen som gav han en sterkere hydrocortison salve. Salve virket og området ble lys rose, etter bare noen dagers behandling. Nå 14 dager senere har vi vært en tur til Trondheim. Ny flytur og gåing i byens gater/butikker m.m. en hel dag. Vel hjemme har utslettet utvidet seg og det nye området er like hissig som resten var i starten. Huden er hel, ingen tegn til infeksjon, men nå sier han at det kribler i bena når han har lagt seg. Det er ikke 30 grader i Trondhein og ødemene har sleppt kroppen for lengst. Er det noen som har vært bort i noe lignende. Eg kan ikke finne noe på nettet, for dette er nok ikke en vanlig eksem. Skips legen forsikret med om at dette hadde ingenting med sirkulasjons svik og at det heller ikke var begynnelsen på legsår. Hva kan det være? Noen gode forslag?Hva kan eg søke på? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335456-utslett/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.