Gå til innhold

Prest som ikke er personlig kristen....

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

''Å være prest er en profesjonsutdanning, og kan være nyttig å ha selv om du velger å ikke jobbe som prest. ''

Å være prest er en stilling som en ordineres til. For å jobbe som prest må en bekjenne seg til den kristne tro. Du beskriver en teolog, ikke en prest.

''Å være prest er en stilling som en ordineres til. For å jobbe som prest må en bekjenne seg til den kristne tro. Du beskriver en teolog, ikke en prest''

jeg går ut i fra i dette tilfellet at personen allerede er prest. Spørsmålet er hva man kan jobbe med hvis man skulle miste troen. Hvis jeg ikke har misforstått noe her, så er man teolog i bunn ikke sant? Da kan man jobbe som teolog. Om personen vil jobbe som prest uten å være kristen så er det i grunnen et moralsk spørsmål, og et samvittighetsspørsmål.

Skrevet

De som sier at de har et "kristent livssyn" , hvor i kristen-spekteret er de hen? , er det en kristen light variant?

De syns at norsk lovverk, som er basert på det kristne grunnsynet, er helt OK og at muslimske lover er noe de ikke kunne akseptert.

Skrevet

Blir man viet når man gifter seg borgerlig? Er ikke det et rituale som skjer i kirken?

Paster er jo også en form for prest, så det er naturlig at han kan vie.

Vielsen er ikke noe kirkelig rituale som borgelige myndigheter har fått lov til å benytte, det er omvendt. Kirken har vigselsrett, men det er ingen selvfølge. Det er intet annenrangs ved verken borgelig eller kirkelig vielse her i landet.

Skrevet

Det første som slår meg er at han kanskje snakker om begrepsbruk, og ikke om sin tro. Jeg har en venninne som er aktiv i en menighet (ikke statskirken), og jeg mener hun er religiøs. Selv steiler hun over det ordet, og mener at "religiøs" betyr folk som er mye mer lunkne, som typisk går i kirka et par ganger i året og døper ungene sine fordi det er tradisjon. Jeg mener "religiøs" betegner en som har en sterk tro.

Kan det samme være tilfelle med "personlig kristen"? At presten legger noe annet i det enn du gjør?

Jeg tenkte litt i samme baner. Jeg er kristen, men liker ikke begrepet "personlig kristen" i det hele tatt, for jeg mener det innebærer en slags underforstått rangdeling - som om man skulle hatt et slags mesterskap i tro (og i forlengelsen av det, en rangering i forhold til hvem som er mest verdig i kirkesammenheng). Derfor bruker jeg det aldri selv.

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg tenkte litt i samme baner. Jeg er kristen, men liker ikke begrepet "personlig kristen" i det hele tatt, for jeg mener det innebærer en slags underforstått rangdeling - som om man skulle hatt et slags mesterskap i tro (og i forlengelsen av det, en rangering i forhold til hvem som er mest verdig i kirkesammenheng). Derfor bruker jeg det aldri selv.

Men hvorfor velger han å fremheve at han ikke er personlig kristen? Hvis det bare var ordet han ikke likte, så hadde han vel brukt et annet ord?

Skrevet

Men hvorfor velger han å fremheve at han ikke er personlig kristen? Hvis det bare var ordet han ikke likte, så hadde han vel brukt et annet ord?

Vi kan ikke hvorfor han sa det han sa. Det er svært svært vanskelig å vite hvorfor folk sier og gjør det de sier og gjør. Ofte vet ikke folk det sjøl en gang. Vi kan ikke engang vite OM han sa det som sto i intervjuet.

Jeg tenker slik:

Et intervju går gjennom en mellom-person, journalisten, som skal høre på det intervjuobjektet sier, notere eller ta opp, og deretter skrive intervjuet. Det som kommer på trykk, er altså tolket av journalisten. Enkelte journalister har også en tendens til å tenke veldig på fengende overskrifter og salgstall når de skriver (a la Se og Hør). De vi gjerne presse fram en slående uttalelse som virkelig selger.

Kanskje journalisten presset presten ifbm begrepet "personlig kristen", kanskje presten viste motvilje mot begrepet, kanskje han ble trengt opp i et hjørne ifht det og dermed kom med uttalelsen?

Eller kanskje han har opplevd noe som gjør at han ble tvilende? Kanskje han vakler i sin tro og valgte å være ærlig om det?

Jeg har ikke lest intervjuet du referer til. Jeg kjenner ikke presten heller, så jeg vet ikke hva som er tilfelle her.

Gjest best wishes
Skrevet

Vi kan ikke hvorfor han sa det han sa. Det er svært svært vanskelig å vite hvorfor folk sier og gjør det de sier og gjør. Ofte vet ikke folk det sjøl en gang. Vi kan ikke engang vite OM han sa det som sto i intervjuet.

Jeg tenker slik:

Et intervju går gjennom en mellom-person, journalisten, som skal høre på det intervjuobjektet sier, notere eller ta opp, og deretter skrive intervjuet. Det som kommer på trykk, er altså tolket av journalisten. Enkelte journalister har også en tendens til å tenke veldig på fengende overskrifter og salgstall når de skriver (a la Se og Hør). De vi gjerne presse fram en slående uttalelse som virkelig selger.

Kanskje journalisten presset presten ifbm begrepet "personlig kristen", kanskje presten viste motvilje mot begrepet, kanskje han ble trengt opp i et hjørne ifht det og dermed kom med uttalelsen?

Eller kanskje han har opplevd noe som gjør at han ble tvilende? Kanskje han vakler i sin tro og valgte å være ærlig om det?

Jeg har ikke lest intervjuet du referer til. Jeg kjenner ikke presten heller, så jeg vet ikke hva som er tilfelle her.

Det er noe som heter "vær varsom-plakaten" som alle journalister bør følge. Så hvis det skulle vise seg at utsagnet om at han ikke var personlig kristen var feil eller tatt ut av sammenheng så er det noe bladet kan bli felt for i PFU. For de aller fleste prester ville det fått betydning for dem, om en slik feil ble begått. De aller fleste av oss ville vel ikke søkt hjelp hos en prest, hvis det viste seg at han ikke var kristen?

Skrevet

Blir man viet når man gifter seg borgerlig? Er ikke det et rituale som skjer i kirken?

Paster er jo også en form for prest, så det er naturlig at han kan vie.

En blir vel det?

Det en får i tillegg i kirken er en velsignelse. Jeg vil tro at de er sjeldne andre steder.

Skrevet

Ettersom jeg verken har lest intervjuet eller aner noe som helst annet om denne saken, har jeg ikke noe som helst grunnlag for å uttale meg om akkurat det. Det blir meningsløse spekulasjoner.

Skrevet

Nei, man trenger visst ikke være kristen for å bli prest. Jobb er jobb. Helt feil spør du meg...

Skrevet

Nei, man trenger visst ikke være kristen for å bli prest. Jobb er jobb. Helt feil spør du meg...

Det der er bare tull. En må bekjenne seg til den kristne tro. En kan selvsagt lyge, men da blir det vanskelig å opprettholde rollen som prest i lengden. Og det blir for drøyt å si at en ikke trenger være kristen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...