Gå til innhold

Marerittnatt - hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Min samboer sliter tilsynelatende med noen traumer fra barndommen. Det har gitt seg utslag i endel mareritt og dissosiative situasjoner natterstid, med rykninger, kast og gråting. På dagtid er det umulig å spore noen ting som helst, da er hun helt "normal".

I natt tok det imidlertid helt av, med roping og hyling av en annen verden. Noen helt tydelige setninger ble gjentatt om og om igjen. Og det virkelig skremmende var at etter at disse "episodene" hadde passert, sa hun noe rart - hun følte seg "som en finger". Javel, tenkte jeg, det var nå litt sært, men det kan være mye rart som skjer i overgangen fra våken til søvn. Så da hun ba meg om å holde fingeren hennes, gjorde jeg det. Det jeg ikke var forberedt på, var at hun så gjorde en brå og hard bevegelse, som for å skade fingeren.

Etter en del krangling fram og tilbake, og etter utallige forsøk fra henne på å få tak i min hånd så hun kunne lukke fingrene mine over pekefingeren hennes, sa hun at hun ikke kunne sove før fingeren var brukket. Etterhvert ble forsøkene på å få tak i hendene mine mer voldsomme, og hun forsøkte regelrett å tvinge hendene mine. Hun insisterer på at hun ikke kan sove før jeg har "hjulpet henne". Hun forteller også at hun ikke kan åpne de øvrige fingrene på høyre hånd, eller lukke hånden helt - pekefingeren står ut, og hun sier at hun bare har én hånd, den venstre.

Så da blir spørsmålet mitt: Hva gjør jeg nå? Hvem tar jeg kontakt med? Hva skal jeg si? Hun har nylig flyttet til meg fra et annet fylke, og har ikke ennå fått seg fastlege her vi bor. Jeg har ikke sovet et øyeblikk i hele natt og klarer knapt å tenke klart.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335483-marerittnatt-hva-gj%C3%B8r-jeg/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...