Gjest Lille fru redd Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei Jeg var hos legen for en uke siden og fikk konstatert herpes. Har tatt prøver for og være helt sikker, men jeg er helt sikker selv, for etter og ha lest om herpes så har jeg sett at dette er helt likt det jeg selv har. Vi har funnet ut at jeg har blitt smittet av munnsår til mannen min. Det startet med ett par blemmer som ble til sår, for så å utvikle seg til mange blemmer. Jeg var hoven, og det var fryktelig vondt. Svei veldig når jeg var på do. Nå er jeg nesten kvitt sårene men har fryktelig vondt i lårene og føler meg tung i underlivet, som om det ligger og presser nedover. Hvorfor? Er dette en sammenheng og kommer dette til og gi seg når alle sårene forsvinner. Må ta smertestillende for å få sove. Har flere spørsmål: Siden jeg er blitt smittet av mannen min når han hadde munnsår ( eneste mulighet), har han også herpes da? Går det ann å få herpes uten å ha blitt sexuelt smittet av det? Vis han har herpes på munnen, kan jeg da smitte ham med herpes i underlivet når jeg har utbrudd? Når han har utbrudd med munnsår, kan han da smitte barna ved å kysse dem på skinnet? Hjelper det og smøre sårene mine med brulidine i tillegg til tabelettene jeg fikk? Jeg synes dette er en forferdelig ting å ha fått, men håper jo at jeg slipper flere utbrudd. Tusen takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335485-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 27. september 2009 Del Skrevet 27. september 2009 Hei, Det du beskriver er et ikke helt uvanlig problem. Flertaallet av voksne personer har i løpet av livet gjennomgått herpesinfeksjon. Som du sikkert har lest, så forblir herpesvirus i kroppen for resten av livet. Hos noen, kanskje flertallet er en slik latent (sovende) herpesinfeksjon uten symptomer og uten konsekvenser. Hos andre blir det fra tid til annet reaktivert og forårsaker symptomer. Samtidig så produseres det vcirus og kan da overføres til andre. Munnsår et et typisk form for reaktivert herpes (oftest type 1, men også type 2). Det kan overføres til en annen person, både til munnregionen og til genitalia. Du kan regne med at din mann har overført infeksjon til deg. De to typene av herpesvirus forekommer fortrinnsvis over eller under beltestedet. Men dette er ikke på noen måte absolutt, og begge typer kan overføres både med spytt og med sexkontakt. En ikke uvanlig overføringsmekanisme er via fingrene. Siden dere begge har herpes, etter all sannsynlighet av samme type er ikke overføøring til hverandre et problem lenger. Derimot kan dere begge overføre til barna. Jeg tror at jeg ville unngå kyssing mens det er aktivt utbrydd. Brulidin påvirker ikke virusinfeksjonen, og følgelig hjelper heller ikke stort for å hindre overføring. Når det gjelder smertene, er det ganske vanlig at de fortsetter etter at sårene er leget. Til slutt går de over, men det er veldig varierende hos enkelte individer hvor lenge de varer. Som sagt, flertallet som er infisert ikke har reakktiveringer senere. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335485-herpes/#findComment-2816926 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.