Gå til innhold

Irrasjonell skyldfølelse

Anbefalte innlegg

Gjest sjokoladeplaten

Hei

Noen av dere husker meg kanskje, og historien om min paranoide psykotiske mann som jeg ble separertt fra i vinter.

Nå går alt bedre, jeg trives med å bo alene med barna selv om det er veldig slitsomt også. Han er heldigvis veldig mye bedre nå, og så vidt jeg vet følger han opp medisiner og teapi, og han jobber full tid.

Men jeg merker en ting på meg selv nå, og det er at jeg får rare ekle følelser når jeg gjør ting som han tidligere var veldig negativ til at at jeg gjorde. Jeg får en voldsom dårlig samvittighet. Det dreier seg om at jeg er sosial med andre, eller at jeg drar på byen med kollegaer og venner. Noe jeg gjør veldig sjelden, siden jeg er alene med barn. Når jeg gjør det får jeg alltid en følelse av at jeg gjør noe galt/er umoralsk/syndig/slem. Selv om jeg aldri gjør noe "galt" (bruker dop eller driver med fremmede etc). Det er så rart!

Jeg tror disse følelsene kan henge sammen med at jeg i flere år følte at han dømte meg når jeg en sjelden gang tok en tur på byen/kino eller kafe med venner. Han var jo veldig sjalu g kontrollerende. Men det er jo ganske irrasjonelt, for nå er jeg i grunn ikke bundet til han, og når barna ikke er hjemme, kan jeg gjøre "hva jeg vil", selv om jeg ikke gjør det. Nå føler jeg faktisk at disse følelsene hindrer meg fra å ha det hyggelig sammen med andre....

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335486-irrasjonell-skyldf%C3%B8lelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest nordpolen

Synes ikke at det er noe rart at disse følelsene henger igjen jeg. Du hadde det jo sånn i mange år og da må du regne med det kan ta tid å endre dem igjen også.

Fortsett og tenk at "jeg gjør ingenting galt, det var min eks sin skyld osv, så skal du se skyldfølelsen avtar med tid og stunder. Bra du har kommet deg bort fra dette forholdet.

Det er litt mer enn et halvt år siden dere ble separert? Og du levde med hans sjalusi og skyldfølelse hver gang du gjorde noe "forbudt" i hvor mange år? Den skyldfølelsen kan du ikke bare skru av, men den vil gradvis bli svakere. Og kanskje blusse opp igjen når du en gang i fremtiden treffer en ny mann.

By the way, skyldfølelsen har vel egentlig alltid vært irrasjonell?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...