Gå til innhold

Hva serverer dere til kaffen?

Gjest I disse sunnhetstider

Anbefalte innlegg

Gjest I disse sunnhetstider

Vi hadde kaffegjester i går, og serverte sjokoladekake, is og kjeks. Jeg som synes sukkerhysteriet tar litt overhånd, syntes likevel det ble ekkelt søtt. Og fikk en smule dårlig samvittighet for barna.

Husker i min barndom at når vi var på besøk, var det ofte påsmurte rundtstykker eller boller også. Dersom jeg skulle servert det, hadde det nok blitt Hatting sine, så det er sikkert noen ulumskeheter i de også?

Oppskjært frukt kan jo være et bra tilbehør også.

Men hva serverer dere til kaffen? Helt ærlig ;)

Og hvordan kan servere noe i tillegg som ikke lar blodsukkeret gå helt til skyene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når vi har kaffigjester så serverer vi kaker, is og kjeks. Om sommeren er det vafler og is.

Har man kaffigjester hver dag bør en tenke litt annerledes og litt sunnere, men få et lite sukkersjokk innimellom gjør ingenverdensting!!!

Det du kan gjøre er å bytte ut sjokoladekaken med vafler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Drikker ikke kaffe, og spiser ikke sjokolade eller kake.

Det hender vi spiser litt is til dessert til søndagsmiddagen.

Så gjester hos deg får ingenting?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Onsdag1365380628

Hvis jeg på forhånd vet at det kommer besøk (eller gjester) steker jeg vafler eller smører på rundstykker, kjeks eller et eller annet med pålegg ihvertfall. I tillegg serverer jeg noe søtt, kake eller noe lignende. Om plutselig noen står i døra blir det litt enklerer servering. Prøver å ha et alternativ til det søte, men det blir litt hva man har i huset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det blir vel fort noe hjemmebakst. Men påsmurte rundstykker er godt da. :) Kunne gjerne tenkt meg det, men måtte hatt noe søtt i tillegg. Kanskje vaniljekrem? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boller, kanelsnurrer, skolebrød og rundstykker bakes med jevne mellomrom, kjekt å ta opp fra fryser'n.

En 2-liter isboks på luringa er alltid greit. Særlig godt sammen med eplekake :-)

Sjokoladeplater knekkes i biter (mens de ennå er i papiret - viktig! :-)), og tømmes i ei skål.

Muffins lages mens kaffen lages.

Men jeg drikker ikke kaffe, da...

Hos ei venninne fikk jeg servert ei Almondy Dajmkake (sånn fra fryser'n på Ikea/dagligvaren) - og fant ut at det var kjekt å ha i tilfelle besøk. Kommer du innom? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får gjester snart og da skal jeg servere kaffe til mennene og te til damene.

Ferske muffinser og kjekt.

''Vi får gjester snart og da skal jeg servere kaffe til mennene og te til damene.''

Må kaffedrikkende damer hos deg nøye seg med te?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det hørtes kjempegreit ut det du serverte, jeg :)

Vi kan da ikke bli så hysteriske at vi ikke kan nyte litt søtt når vi er på kaffebesøk?

Du kan jo gjerne servere litt frukt eller oppskårne grønnsaker med dipp også, hvis du vil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Boller og vafler trenger det ikke være mye sukker eller smør i, og det er greit å ha i alle fall boller i fryseren. Vaflene er det best å steke mens gjestene er der, men hvis du får beskjed litt i forkant er det jo fort gjort å vispe sammen en vaffelrøre.

Ellers hender det jeg baker havrekjeks, har en oppskrift med minimalt med sukker. (Ofte er det en del sukker også i havrekjeks etc.) De kan serveres som de er, eller med smør og ost om man vil.

Scones er også greit å lage i en fei, og da kan dere velge om dere vil ha ost eller syltetøy på.

Nøtter skal visst gjøre at blodsukkeret stiger saktere og holder seg mer stabilt, så det åpner jo mange muligheter. Det er mange kaker og kjeks som du enten kjøper eller baker selv som inneholder en del nøtter.

Frukt kan også være godt, men jeg er ikke sikker på hvordan det går sammen med kaffe. Og så er det en del kaker/desserter som i hovedsak består av frukt, hvis du serverer is ved siden av kan den enkelte regulere litt hvor søtt det skal bli. Et tips er å ha ferdige butterdeigsplater i fryseren, og epler på fruktfatet. Når du får gjester er det bare å ta ut et par plater, kjevle dem til dobbel størrelse, skjære noen epler i båter og legge oppå. Strø sukker og kanel over eplene og brett opp kantene på butterdeigen.

Ellers er det vel ingen ulykke om det kommer litt sukker til kaffen i blant? Eller om det ikke er så mye mer servering enn kaffe? Uanmeldte gjester kan i alle fall ikke vente så mye til kaffen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest majas mamma

Jeg pleier å ta en bakedag med jevne mellomrom. Da baker jeg kringler som jeg deler opp og fryser ned, og så har jeg alltid noe til kaffen om det skulle dukke opp uventede gjester. For tiden går det i eplekaker siden jeg har en meget viktig ingrediens ute i min egen hage. Har jeg fått litt forvarsel går det gjerne i vafler, fort og enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi pleier bare å ha kaffemat når vi har gjester, men nå ble jeg så inspirert her at jeg har trødd igang vaffelpressa.

Takk skal du ha.

:o)

Tja, nå har du jo annonsert vaffelpressa...så pass deg så vi ikke kommer på kaffebesøk :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker ikke kaffe, og inviterer heller gjester på middagsbesøk, men om vi allikevel får "kaffebesøk" så serverer jeg det jeg har lyst på - brownies, vafler, lapper, whatever som smaker godt .-) Tenker lite på sukker...desverre.. .men det er jo helg!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi får gjester snart og da skal jeg servere kaffe til mennene og te til damene.

Ferske muffinser og kjekt.

"Vi får gjester snart og da skal jeg servere kaffe til mennene og te til damene."

Hehe jeg visste ikke at kaffe var en "mannedrikk" og te var en "damedrikk"? Ikke min erfaring ihvertfal :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...