Gå til innhold

NHD/hva vil du kalle det?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke helt. Noen hevder å ha mer en sjette sans, eller være empater. Ting som bygger på andre ting er kunnskap som også er tilegnet gjennom et langt yrkesliv.

For meg er det essensen i det som teller,ikke hvilke ord man bruker. Ergo er det det samme.

Annonse

Husker også det faktisk, og det dreide seg om depresjon. Men jeg tror det var snakk om en 70-80% han kunne ha rett i, og det er forstålig, for det var vel snakk om en Intuitive bygd på en erfaring med å se eller lese ansiktet / holdningen til folk i forbifarten ?

Husker også det faktisk, og det dreide seg om depresjon. Men jeg tror det var snakk om en 70-80% han kunne ha rett i, og det er forstålig, for det var vel snakk om en Intuitive bygd på en erfaring med å se eller lese ansiktet / holdningen til folk i forbifarten ?

Tror ikke man bare kan se det på ansiktsutrykket til folk...

Ikke helt. Noen hevder å ha mer en sjette sans, eller være empater. Ting som bygger på andre ting er kunnskap som også er tilegnet gjennom et langt yrkesliv.

Kunnskap og erfaring, det er nettopp det det er. Kan også ta med innsikt, som er et resultat av de to første. Slik er det vel med de fleste yrkesgrupper

Annonse

Det virker som om du vil ha mye svevende uten definisjoner, eller å sette ord på ting, hvorfor det : o)?

Forstod ikke helt hva du mener nå?

Er ikke svevende det jeg tror på,tror det er naturlig å ha intuisjon jeg,eller "sjette sans" som noen kaller det ;)

Det kalles å ha et godt klinisk blikk. Det er ikke mye intuisjon men basert på faglig kunnskap og mengder av erfaring, dette er på et såkalt "mester-nivå". Samme kan sies om sykepleiere som lukter at en pasient har diabetes.

Ser du skriver det,men jeg tror fremdeles det er intuitivt å merke slikt. Noen sykepleiere er medisinske intuitive,tror det samme gjelder NHD ang psykisk helse.

Gjest Benner og Wr.

Ser du skriver det,men jeg tror fremdeles det er intuitivt å merke slikt. Noen sykepleiere er medisinske intuitive,tror det samme gjelder NHD ang psykisk helse.

Du man kommer ikke langt i faget om man skal lene seg på intuisjon. Dette bunner i fagkunnskap og år med erfaring. Å lukte seg frem til diabetes, å peke ut hvem som har depresjon, å se et hjerteinfarkt før det faktisk kommer er ikke intuisjon, det er det som skiller en ekspert sykepleier/lege fra novise-nivået. Dette har altså ingenting med magefølelse og det å "sense" noe å gjøre.

Du man kommer ikke langt i faget om man skal lene seg på intuisjon. Dette bunner i fagkunnskap og år med erfaring. Å lukte seg frem til diabetes, å peke ut hvem som har depresjon, å se et hjerteinfarkt før det faktisk kommer er ikke intuisjon, det er det som skiller en ekspert sykepleier/lege fra novise-nivået. Dette har altså ingenting med magefølelse og det å "sense" noe å gjøre.

Du mener det ser jeg,jeg mener noe annet. Selvfølgelig må man ha kunnskap om det man holder på med,men litt intuisjon på kjøpet skader ingen. Tror mange liv har blitt reddet av det.

Og tenk på gamle..gamle dager,brukte man ikke sin intuisjon mer da innen medisin?

Ting var ikke så høy teknologiske da.

Gjest Benner og Wr.

Du mener det ser jeg,jeg mener noe annet. Selvfølgelig må man ha kunnskap om det man holder på med,men litt intuisjon på kjøpet skader ingen. Tror mange liv har blitt reddet av det.

Og tenk på gamle..gamle dager,brukte man ikke sin intuisjon mer da innen medisin?

Ting var ikke så høy teknologiske da.

"Og tenk på gamle..gamle dager,brukte man ikke sin intuisjon mer da innen medisin? Ting var ikke så høy teknologiske da." Da snakker vi om ekspert pleiere og leger, da som nå, ekspert personale er ikke avhengige av teknologiske hjelpemidler.

Neida, intuisjon skader aå absolutt ikke, men nå diskuterte vi hvorvidt det er intuisjon som gjør at man kan stille en diagnose.

Jeg foreslår du setter deg inn i fagkunnskap om emnet vi snakker om, begynn med de gamle sykepleieteoretikerene.

"Og tenk på gamle..gamle dager,brukte man ikke sin intuisjon mer da innen medisin? Ting var ikke så høy teknologiske da." Da snakker vi om ekspert pleiere og leger, da som nå, ekspert personale er ikke avhengige av teknologiske hjelpemidler.

Neida, intuisjon skader aå absolutt ikke, men nå diskuterte vi hvorvidt det er intuisjon som gjør at man kan stille en diagnose.

Jeg foreslår du setter deg inn i fagkunnskap om emnet vi snakker om, begynn med de gamle sykepleieteoretikerene.

''men nå diskuterte vi hvorvidt det er intuisjon som gjør at man kan stille en diagnose.''

Var det det vi diskuterte?

Trodde vi diskuterte at når NHD går ut på venteværelset, kan ha si hvilke diagnoser folk har bare ved å se på dem.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...