Gå til innhold

NHD: ang at folk blir svakeligere...

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kroksleiven

16

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• signaturløs

3

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Jeg tenkte her på Norge. Tross stadig kortere arbeidstid, bedre økonomi, bedre hjelpemidler, bedre sosiale ordninger etc etc har vi stigende sykefravær, stigende antall uføre, økt forbruk av legetjenester, sykepleietjenester, sykehustjenester etc.

Gjest Nickløsheletia

Jeg tenkte her på Norge. Tross stadig kortere arbeidstid, bedre økonomi, bedre hjelpemidler, bedre sosiale ordninger etc etc har vi stigende sykefravær, stigende antall uføre, økt forbruk av legetjenester, sykepleietjenester, sykehustjenester etc.

Dette er litt interesant. Leste her om dagen at det er vi kvinner som har blitt sykere og har høyst sykefravær.

Tror du det er slik at kvinner har blitt svakeligere?

Pga. mer stress i samfunnet er det blitt slik. At du ikke har empati med de som har et hardere liv enn deg er skremmende.

Annonse

Pga. mer stress i samfunnet er det blitt slik. At du ikke har empati med de som har et hardere liv enn deg er skremmende.

Det med mer stress er en myte. Våre foreldre jobbet langt mer, og en langt større andel hadde problemer med helt livsnødvendig økonomi som f.eks mat til barna.

Dette er litt interesant. Leste her om dagen at det er vi kvinner som har blitt sykere og har høyst sykefravær.

Tror du det er slik at kvinner har blitt svakeligere?

Det er grenser for hvor mye et menneske klarer. At akademikere og andre med trygge jobber ikke kan forestille seg hva andre mennesker må gå igjennom er typisk for et klassesamfunn.

Det er grenser for hvor mye et menneske klarer. At akademikere og andre med trygge jobber ikke kan forestille seg hva andre mennesker må gå igjennom er typisk for et klassesamfunn.

Så du mener at arbeiderklassen i dag har det langt verre enn for 40 år siden?

Annonse

Gjest min teori

Hvis det ikke er stress,hva er det da???

Det settes for høye krav, nå skal man ha stilige klær, nyere bil, huset skal pusses opp og følge stilen som skiftes veldig ofte osv.. Vi blir psykisk stresset av dette og føler at vi klarer ikke å følge med i tiden og mister troen på oss selv for vi klarer ikke å følge opp.

Det med mer stress er en myte. Våre foreldre jobbet langt mer, og en langt større andel hadde problemer med helt livsnødvendig økonomi som f.eks mat til barna.

Det er ikke alle som har så god økonomi, og trygg jobb som deg. Jeg vet selv hvordan det er å ikke se andres smerte. Jeg har gått igjennom en prosess som gjør at jeg vet nå hvilket helvete livet kan være. Før så jeg på rusmisbrukere som svake, men det gjør jeg ikke mer.

Du burde forsøke å leve som fattig i 1. år. Jeg tror da du ville realisere hva hvor mye stress noen har.

Gjest Nickløsheletia

Jeg vet ikke hva du går gjennom og skjønner ikke helt hva du vil frem til. Det jeg vet, når du først snakker om klassesamfunn er at vi i Norge er utrolig heldige i så måte. Du skulle vært her jeg befinner meg nå. Her skulle du sett forskjeller her.

Likevel. Det som slår meg er at jeg ser ikke narkomane, tiggere på gatene og her finnes nesten ikke kriminalitet.

Hvorfor vi har slike problemer i Norge og spesielt i Oslo, forstår jeg ikke.

Så du mener at arbeiderklassen i dag har det langt verre enn for 40 år siden?

Det var et annet samfunn da. Man kan ikke likestille det å leve da som nå. Tenk over alle barna som vokser opp med uføretrygdede foreldre. Er de svake fordi de har hatt en barndom som det? For 40 år siden var det ikke mange uføre. Samfunnet er sykt, men det vil ikke si at vi er blitt mer svakelige.

Mener at i u-land så lever man sammen med familien. Eldre får f.eks. pleie av familien. Eller andre kjente. I moderne samfunn er det institusjoner som gjør dette, mange av disse oppgavene et menneske trenger.

Så du mener altså at i samfunn hvor familiene lever tettere og tar mer direkte ansvar for hverandre, så vil det være færre psykoser?

Jeg trodde psykoser var en genetisk sykdom som kom uansett hvis en hadde denne sykdommen, at ikke ytre faktorer spilte så mye inn - men dette har jeg ingen greie på. Det er jo veldig interessant dersom det stemmer at det er færre psykoser i u-land. Vet du dette, eller tror du det?

Gjest svake mennske!!

Det er ikke alle som har så god økonomi, og trygg jobb som deg. Jeg vet selv hvordan det er å ikke se andres smerte. Jeg har gått igjennom en prosess som gjør at jeg vet nå hvilket helvete livet kan være. Før så jeg på rusmisbrukere som svake, men det gjør jeg ikke mer.

Du burde forsøke å leve som fattig i 1. år. Jeg tror da du ville realisere hva hvor mye stress noen har.

bingo!!!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...