Gå til innhold

NHD: ang at folk blir svakeligere...

Anbefalte innlegg

Nils Håvard Dahl, psykiater

Det er ikke alle som har så god økonomi, og trygg jobb som deg. Jeg vet selv hvordan det er å ikke se andres smerte. Jeg har gått igjennom en prosess som gjør at jeg vet nå hvilket helvete livet kan være. Før så jeg på rusmisbrukere som svake, men det gjør jeg ikke mer.

Du burde forsøke å leve som fattig i 1. år. Jeg tror da du ville realisere hva hvor mye stress noen har.

Du trenger ikke å se på forskjellene mellom klasser. Du kan ta hver enkelt klasse for seg og sammenligne innen klassen før og nå.

Akademikerne burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Middelklassen burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Arbeiderklassen burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Fortsetter under...

• Svar 77
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kroksleiven

16

• Nils Håvard Dahl, psykiater

5

• signaturløs

3

• laban

2

Mest aktive i denne tråden

Nils Håvard Dahl, psykiater

Selvmordsraten går ned under krig. Psykoser er stabilt. Det er færre psykoser i u-land, noe som sikkert kommer av den insitusjonaliseringen av det moderne samfunn.

Det er ikke korrekt at det er færre psykoser i u-land. Men det er riktig at de har bedre prognose og er bedre sosialt integrert.

det må være stress for det er tidspress å ned skjæringer overallt og enorm konkuranse over å ha det flotteste hjem, følge mote etc for å få være en del av samfunnet!!!??

Enig! Psykiatere som har råd til å leve som fyrster kan ikke forestille seg et liv på bunnen. Mennesker er primitive, og viker unna dem som ikke kan følge utviklingen i samfunnet.

Gjest svake mennske!!

Det settes for høye krav, nå skal man ha stilige klær, nyere bil, huset skal pusses opp og følge stilen som skiftes veldig ofte osv.. Vi blir psykisk stresset av dette og føler at vi klarer ikke å følge med i tiden og mister troen på oss selv for vi klarer ikke å følge opp.

yepp, men det glemmes!!

Det er ikke korrekt at det er færre psykoser i u-land. Men det er riktig at de har bedre prognose og er bedre sosialt integrert.

....og årsaken til at de har bedre prognose og er bedre sosialt integrert er at familiene lever tettere og tar mer ansvar for hverandre?

Er forresten den gamle (?) diagnosen "manisk" regnet som en psykose? Hadde et familiemedlem som var manisk i perioder, så det er ett av mine få referansepunkt når det gjelder psykiatri....

Du trenger ikke å se på forskjellene mellom klasser. Du kan ta hver enkelt klasse for seg og sammenligne innen klassen før og nå.

Akademikerne burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Middelklassen burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Arbeiderklassen burde på alle måter ha det bedre nå enn før, men de er langt mer sykemeldte, uføre og har høyere bruk av helsetjenester enn for noen tiår siden.

Samfunnet er blitt overflatisk. Det var et annet samhold etter krigen. Det samholdet er vekke. Nå lever de gode menneskene på sykehjem, mens kaoset har overtatt i resten av samfunnet.

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Akkurat dette med høyere bruk av helsetjenester, kan jo komme av at forskningen har kommet lenger. I dag kan man få hjelp for ting det ikke fantes hjelp for før.

Om min sønn hadde levd for 50 år siden, kunne ha kanskje ha dødd av en eller annen alvorlig infeksjon uten at de visste hva han led av. I dag får han medisiner som holder han frisk. Slik øker jo også bruken av helstjenester.

Dette er litt interesant. Leste her om dagen at det er vi kvinner som har blitt sykere og har høyst sykefravær.

Tror du det er slik at kvinner har blitt svakeligere?

Før i tiden fikk kvinner som fødte en lang barselperiode, omsorg av familien og hjelp til å ta seg av barnet.

Nå skal de opp 2 timer etter fødselen og klare alt selv...

Ja - vi har flere hjelpemidler til husarbeid en besteforeldrene våre men samtidig så har vi mange flere roller å fylle. Det forventes at man er 100% suksessfull yrkesaktiv i tillegg til bollebakende mamma, het veltrent elskerinne, deltager på barnas fritidsaktiviteter, ansvar for barnas læring på skolen samt oppførsel på skolen, flott rent og moderne hus (for den som føler at en må henge med...), bake 7 sorter julekaker og stille opp på kakebaking når slekta spør (jfr en tråd som var tidligere) osv osv osv... JEG har det ihvertfall slik at jeg ofte føler jeg skulle vært 7 steder samtidig...

Utfordringen/løsningen for dagens kvinner er kanskje å nekte å fylle noen av disse rollene?

Jeg vet ikke hva du går gjennom og skjønner ikke helt hva du vil frem til. Det jeg vet, når du først snakker om klassesamfunn er at vi i Norge er utrolig heldige i så måte. Du skulle vært her jeg befinner meg nå. Her skulle du sett forskjeller her.

Likevel. Det som slår meg er at jeg ser ikke narkomane, tiggere på gatene og her finnes nesten ikke kriminalitet.

Hvorfor vi har slike problemer i Norge og spesielt i Oslo, forstår jeg ikke.

Jeg bodde et år i Frankrike i 90/91, og der var det noen få tiggere på gata. Jeg reagerte veldig på det, og syntes absolutt ikke det passet seg for et såpass velstående land å ha tiggere på gata.

I Kristiansand har det vært rumenske tiggere i 2-3 år nå. Jeg reagerte på samme måte da de kom, men jeg merker med meg selv at jeg blir vant til dem og de blir nesten en del av bybildet...

Da vi var på Mallorca tidligere i høst, så vi verken tiggere, narkomane eller rot/søppel på gatene - og vi var ikke bare på turiststedene....

Men jeg var jo inne på noe.

Det var du! Jeg har ikke tenkt på det før, at den måten samfunnet vårt er bygd opp på, kan ha noe å si for rehabiltiering av psykisk syke personer - og at muligens den måten vi lever på ikke er den beste i så måte.

Jeg bodde et år i Frankrike i 90/91, og der var det noen få tiggere på gata. Jeg reagerte veldig på det, og syntes absolutt ikke det passet seg for et såpass velstående land å ha tiggere på gata.

I Kristiansand har det vært rumenske tiggere i 2-3 år nå. Jeg reagerte på samme måte da de kom, men jeg merker med meg selv at jeg blir vant til dem og de blir nesten en del av bybildet...

Da vi var på Mallorca tidligere i høst, så vi verken tiggere, narkomane eller rot/søppel på gatene - og vi var ikke bare på turiststedene....

Jeg har aldri vært i Spania, men regner med de har et mer avslappet forhold til status der. Man trenger ikke å reise så langt. I Danmark er det langt bedre å leve. Jeg elsker det landet. De har søte fornuftige murhus, og man ser ikke slike "palass" mange har her i Norge.

Gjest svake mennske!!

vet edu åssen det er å ikke ha råd til mer enn 2 middagsmåltid i uken, eller til melk? Vet du åssen det er å vokse opp med fattigdom i et så rikt land som vi bor i????

Annonse

Før i tiden fikk kvinner som fødte en lang barselperiode, omsorg av familien og hjelp til å ta seg av barnet.

Ja - vi har flere hjelpemidler til husarbeid en besteforeldrene våre men samtidig så har vi mange flere roller å fylle. Det forventes at man er 100% suksessfull yrkesaktiv i tillegg til bollebakende mamma, het veltrent elskerinne, deltager på barnas fritidsaktiviteter, ansvar for barnas læring på skolen samt oppførsel på skolen, flott rent og moderne hus (for den som føler at en må henge med...), bake 7 sorter julekaker og stille opp på kakebaking når slekta spør (jfr en tråd som var tidligere) osv osv osv... JEG har det ihvertfall slik at jeg ofte føler jeg skulle vært 7 steder samtidig...

Utfordringen/løsningen for dagens kvinner er kanskje å nekte å fylle noen av disse rollene?

Ja, og gjerne legg på at en bør være samfunnsengasjert og (i visse kretser i hvertfall) politisk engasjert på toppen av alt det du nevner!

For min del kutter jeg glatt på nivået for husvask og rengjøring (holder meg til et minimum) - og pririterer barn, jobb, mann (er litt usikker på i hvilken rekkefølge, ofte kommer jobben først) - og deretter fritidsaktiviteter for barna, trening for meg, familietid (turer i helgene, kos hjemme osv) og så andre frivillige verv på meg selv (er aktiv med i menigheten vår).

Foreløpig så går tempoet akkurat i forhold til kreftene mine, og jeg er aldri syk. Men det er en skarp balansegang, og jeg har problemer med å sette strek for å tenke jobb når jeg kommer hjem, og dermed er jeg jo sårbar for å bli utslitt...

Gjest Nickløsheletia

Ja, jeg tror du har rett i mye av det du sier. Jeg velger heller å gå på jobb og droppe de 7 sortene med julekaker. Det finnes jo like gode kaker i butikken. Jeg liker å ha et rent hus da:-)

Jeg tror vi kvinner setter høye krav til oss selv også utenfor jobben.Dermed blir vi stresset.

Økonomien har blitt bedre for mange, som igjen fører til at vi kjøper oss ting som stresser oss enda mer. Ting skal jo vedlikeholdes. Dette er selvforskyldt og ikke noe som vi kan klandre samfunnet for.

Ja, jeg tror du har rett i mye av det du sier. Jeg velger heller å gå på jobb og droppe de 7 sortene med julekaker. Det finnes jo like gode kaker i butikken. Jeg liker å ha et rent hus da:-)

Jeg tror vi kvinner setter høye krav til oss selv også utenfor jobben.Dermed blir vi stresset.

Økonomien har blitt bedre for mange, som igjen fører til at vi kjøper oss ting som stresser oss enda mer. Ting skal jo vedlikeholdes. Dette er selvforskyldt og ikke noe som vi kan klandre samfunnet for.

Samfunnet var bedre da kvinnene var hjemme og tok seg av oppdragelsen, og huslige ting. Levestandaren var ikke så god, men livet var bedre. Det var ikke så mange med ADHD for 40 år siden!

Leste om noe fra Italia, hvor de eksperimenterte med å ikke ha noen (psykiatriske) sykehus. De hadde i stedet mennesker som dro hjem til pasientene der de bodde, og hjalp til på denne måten.

Og selvmordsraten gikk mye ned! Tror det var snakk om byen/byområdet Triste.

Det er jo ikke det samme som hva man har i u-land, men det er vel noe som ligner mer, vil jeg tippe...

Men - (dette kan jeg ikke mye om, utover det jeg har lest på DOL:::) - noen mennesker blir jo alvorlig psykisk syke og trenger innleggelse for å hindre at de skal skade seg selv og andre, og da MÅ en jo ha sykehus eller en form for institusjon?

Men det opplegget i Triste hørtes interessant ut!

Gjest Nickløsheletia

Jeg har aldri vært i Spania, men regner med de har et mer avslappet forhold til status der. Man trenger ikke å reise så langt. I Danmark er det langt bedre å leve. Jeg elsker det landet. De har søte fornuftige murhus, og man ser ikke slike "palass" mange har her i Norge.

'' I Danmark er det langt bedre å leve''

Hvordan kan du si det? Hvordan måles levestandard? Danskene lever kortere enn oss.

Gjest Nickløsheletia

Samfunnet var bedre da kvinnene var hjemme og tok seg av oppdragelsen, og huslige ting. Levestandaren var ikke så god, men livet var bedre. Det var ikke så mange med ADHD for 40 år siden!

Jeg er langt i fra enig med deg.

I gamle dager fantes ikke adhd nei, men de kalte det vel bare bråkmakere eller urokråker rett og slett.

'' I Danmark er det langt bedre å leve''

Hvordan kan du si det? Hvordan måles levestandard? Danskene lever kortere enn oss.

Ikke uten grunn at København sannsynligvis er den beste byen i verden! Jeg elsker den byen. Folk er tolerante og vennlige.

http://www.independent.co.uk/travel/news-and-advice/copenhagen-probably-the-best-city-in-the-world-842782.html

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...