Gjest Justina Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Min Elskede og nye kjæreste gjennom 8 mnd. har et kronisk problem med utslett på penis. Dette er i varierende grad noe hemmende for seksuallivet for hans del pga. smerte og derved kanskje mindre mulighet for aktiv sex. Utslettet er rødt, ikke velavgrenset, lokalisert på skaftet rett nedenfor penishodet, men altså under forhuden. Utslettet kan klø noe, men svie og rødhet er de fremtredende symptomene. Han må holde utslettet i sjakk med kortikosteroid jevnlig, og har hatt dette ca. 10 år. Var da hos Hudlege hvor det ble forordnet middels sterk kortisonkrem, gruppe ll. Dette har han brukt jevnlig siden. Som intensivsykepleier er jeg svært overrasket over at hudlegen ikke informerte om bivirkninger i form av fortynning av hud/slimhinne osv. Utslettet forverres muligens som ved gnagsåreffekt ved mye og heftig sex naturlig nok. Mannen har ikke utslett noen andre steder på kroppen, men en bror har psoriasis. I det siste har jeg fått han til å bruke Bodøsalven preventivt, den ser ut til å ha noe effekt, men han faller allikevel tilbake til kortisonbruk. Han bruker også en bra dose Omega 3. Jeg er redd problemet skal eskalere i takt med at huden blir tynnere og tynnere av kortisonbruk. Slik jeg ser det er han inne i en ond sirkel i så måte. Hva tror du dette kan være? Er det forsvarlig å bruke kortison ca 1 eller flere dager pr. uke uavbrutt på denne måten (alternativt med andre kremer)? Jeg ønsker konkrete forslag på alternative kremer/salver, og evt. andre råd på hva som kan gjøres, f.eks. forslag til et behandlingsregime. Takknemlig dersom du vil veilede oss! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335594-kronisk-utslett-penis/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 11. oktober 2009 Del Skrevet 11. oktober 2009 Utslett på et så utsatt og i dobbelt forstand ømtålig sted kan være til bekymring og begrensende både for "innehaveren" og partner. Lokaliseringen kan også medføre at den som har slike plager ikke så lett oppsøker lege eller søker råd. Det finnes forskjellige typer hudsykdommer som kan slå ut genitalt, ikke så sjelden kan det være personer med varierende grad av psoriasis eller flasseksem(seborrhe) som også får irritative utslett og eksemvarianter hos menn spesielt under forhuden der det er fuktighet og lett kan danne seg en mikroflora som kanskje kan være med på å fremkalle utslettet. I kulturer der menn jevnlig omskjæres er det mer uvanlig med slike utslett/ hudplager. Dersom det dreier seg om en form for variabelt "eksem", vil vi gjerne forøke å benytte gruppe 1 steroid f eks kombinert med soppdempende og bakteriedempende, kanskje den ene om morgenen og den andre om kvelden( f eks Fucidin -Hct og Dactacort) , dessuten generelt vask med intimsåpe og vann 1-2 g dgl og etterfølgende påsmøring av en fet fuktighetskrem som kan styrke hudbarrieren. Også smart å benytte litt fuktighetskrem for å motvirke for mye "slitasje" i forbindelse med hyggestundene. F ø bør ikke bruk av et gruppe-2-steroid 1-2 ganger i uken i perioder ødelegge hud eller slimhinne, men bra å ha opphold med slik behandling. Det finnes også noe annet som ikke inneholder cortison , nemlig tacrolimus(Protopic) som kan forsøkes. DEn gjør ikker huden tynnere og påsmøring 2-3 ganger i uken kan være nok. Hilsen Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335594-kronisk-utslett-penis/#findComment-2825364 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.