Gå til innhold

Orker ingenting....

Anbefalte innlegg

Gjest deprimert58
Skrevet

Legene klarer ikke å bestemme seg om jeg er Bipolar eller har en ustabil personlighetsforstyrrelse.Jeg orker ingenting.Spiser og sover.

Dusjer maks 1 gang per uke.Har ikke vasket klær på 2 mnd.Vasker ikke opp tar bare den talerkenen og den koppen jeg brulkte i går og vasker.Bruker de buksene jeg vasket for 1 mnd siden.Kjøper heller nye t-skjorter til 50 kr stk en å vaske klær.

Mye TV og internett.Sover 10-12 timer i døgnet.Sorgreaksjon etter far og mors død i 2004.Uføretrygdet i 2002.Sluttet på jobb etter 20 år i 1999.Har 2 barn i 20 års alder.Gift fra 82-92.50 år.

Føler meg som en møkkamann som er "gal" i hodet.

Skal jeg bare ta mer av mine 20 mg cipramil? har bare fastlege og psykolog.Ikke lenger suicudal men sliten og frustrert.

Videoannonse
Annonse
Gjest MedicNerd
Skrevet

Har du testet noe stemningsstabiliserende medisin? Lamictal f.eks.? Inntrykket mitt er at den Cipralexen ikke har god nok effekt på det utifra hva du skriver. Jeg leser absolutt en del depresjon i det.

Jeg stiller aldri diagnose på folk, men jeg var feildiagnostisert med pf før jeg endelig fikk min bipolardiagnose. Følgen av dette var feilmedisinering og lere tøffe år. Psykologen min sa til meg at det faktisk ikke er helt uvanlig at de som har fått en personlighets-diagnose viser seg å egentlig være bipolare.

Gjest deprimert58
Skrevet

Kan jeg spørre om hvordan du var før du ble syk?

En frisk ung mann,gift og 2 barn.Kone ordnet opp i økonomi,og livet var bra.Var kristen.Som enebarn er det tøft å takle alt alene.

Føler at jeg har levd i 30 års ensomhet i en boble i ett slags helvete uten kjærlighet eller omsorg.

Nå tar jeg avstand fra all slags nærhet og blir redd når kvinner kommer for nær.Ved klining eller sex på tv bytter jeg kanal.Orker ikke å se på.Føler at livet mitt er over og bare venter på alderdom og død.

Ensomhet er ille.men det er utrolig hva men blir vant til.

Er 50 og var gift i 10 år fra 82-92.Etter 10 år ga også helsa opp og har nå vært ufør (etrygdet) i 7 år.

Skrevet

Du skriver at du bare går på 20 mg cipramil. Har du ikke prøvd en større dose? Enkelte(mange) må opp i 60 mg.

Eller du kan prøve et annet AD, som cipralex.

Gjest deprimert58
Skrevet

Du skriver at du bare går på 20 mg cipramil. Har du ikke prøvd en større dose? Enkelte(mange) må opp i 60 mg.

Eller du kan prøve et annet AD, som cipralex.

Jeg egenmedisinerer meg med noe mer ved behov,men da får jeg bare beskjed fra folk at jeg må snakke med legen først.Det funker fint for meg å ta 10-20 mg ektra per uke.Da føler jeg meg mye bedre!

Skrevet

Jeg egenmedisinerer meg med noe mer ved behov,men da får jeg bare beskjed fra folk at jeg må snakke med legen først.Det funker fint for meg å ta 10-20 mg ektra per uke.Da føler jeg meg mye bedre!

Så bra at du føler deg bedre når du øker dosen! Kjære deg, det er mye som tyder på at du er veldig undermedisinert, og det er veldig trist at det kan virke som om du har gått på for lav dose i alt for lang tid.

Jeg vet at man skal være litt forsiktig med medisinråd til folk. Jeg har selv gått på både cipramil og cipralex. Cipralex er regnet som en nyere og bedre utgav av cipramil. Men det er ingenting i veien for at du kan gå opp til 40 mg på fast basis. Du bør gjøre noe, prøve ut noe. Så sant ikke legen din har sagt du ikke må gå på høyere doser av en eller annen helsemessig grunn som jeg ikke kan tenke meg til. Men da bør han i tilfelle velge å prøve ut noe annet til deg.

Du kan i alle fall ikke gå rundt som dette, når det finnes bedre hjelp å få. Du kan velge å prøve høyere doser på cipramil. Om det ikke blir tilstrekkelig suksess kan du skifte til cipralex. Dosen du bruker på cipramil tilsvarer noe som 5 mg cipralex. Du går altså på en lav dose tatt i betrakting din langvarige og dype depresjon. Eller du kan prøve wellbutrin, en medisin som er bra for de som er deprimerte med svært lite energi.

Jeg blir ganske trist av å lese dette. Det _finnes_ bedre hjelp å få for deg. Du har lite å tape på å prøve ut høyere doser. Om du spør NHD direkte, vil jeg anta at han kan bekrefte at det er greit å gå opp i dose. Det er når en går på cipralex at 20 mg er en ganske passende dose for mange. Men også her er det mange som går på høyere doser. Dosen du tar er nærmest som en vedlikeholdsdose for de som er ferdigbehandlet.

Om jeg kan gi det noen håpefulle tanker i natten ville det vært meg en stor glede. Varme tanker til deg.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du bør øke dosen Cipramil til minst 40 mg.

Skrevet

Ps! Om du skulle føle at en eventuell økning i antidepressiva gir deg et unormalt oppsving, som en hypomani, må du ta kontakt med legen snarest.

Da er det kanskje lamictal som er det beste.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...