Gjest suhhsp Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 '''Og det ville blitt krise i helsevesenet dersom kvinner plutselig skulle bli hjemme ved kjøkkenbenken.'' Ikke nødvendigvis. Det er sikkert nok av kvinner som til tross for slik valgfrihet heller ville ønsket å jobbe ute. Men lønnen i slike omsorgsyrker må oppjusteres kraftig! Da vil det nok være mer attraktivt for andre også, som i utgangspunktet ikke ville ha valgt seg til en slik jobb. Du får benytte deg av kontantstøtten så lenge du kan og glede deg over at du bor i et av verdens beste land når det gjelder velferdsordninger for barnefamilier. :-) Jeg syns kontantstøtten er en bra ordning, men den burde vært forbeholdt de som er hjemme med barna. Jeg tror du undervurderer foreldres ønske om å være hjemme med barna. Dersom det hadde blitt anstendig lønnet å passe egne barn hjemme så tror jeg antall deltidsarbeidende hadde skutt i været og det hadde nok i stor grad gått ut over helse og omsorgssektoren der det er store utfordringer allerede og der eldrebølgen snart kommer skyllende inn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818521 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Festlig innlegg Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 ''He-he, festlig innspill, i grunnen. Hva med menn som ikke gidder jobbe? Skal ett-barnsfamilier ha like mye lønn som 2-3-4-barnsfamilier? Hva med enslige som ikke har lyst til å jobbe? Og ikke minst - hvor skal pengene tas fra?'' Her får mor eller far bli enige seg i mellom hvem som skal være den hjemmeværende. Jeg synes kanskje at husmora i ettbarns familier skal ha like mye lønn som en flerbarnsfamilie. Hvis enslige ikke gidder å jobbe (det handler ikke om det i denne saken jeg har forsøkt å beskrive), må det være noe fundamentalt galt hos vedkommende. Alle må jobbe, spørsmålet er bare med hva. Hos meg har en hjemmearbeidende (husmor) like viktig jobb som en som jobber ute. Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener. (Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.) Har ingen dokumentasjon på det, men jeg synser høyt og synes det høres logisk ut. :-) Dette er vel bortimot det største pisspreiket jeg har lest på lenge, men siden du tydeligvis tror på det selv må du jo bare fortsette med det. Som blanke ark sier, alle barn av utearbeidende foreldre er da for fanken ikke potensielle psykiatriske pasienter/kriminelle eller hva du nå mente de var/er. Dessuten: Hvis det å ta vare på hus og heim er en fulltidsjobb for deg, så har du enten for stort hus, er for treig eller har for bortskjemte unger. Herregud, sier jeg bare. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818559 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orio Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 Jeg kan ikke skjønne hvordan samfunnet skal ha råd til å betale kvinner (eller menn) for å være hjemme med barn. En annen ting er at det kanskje ikke er de "riktige" foreldrene som velger å være hjemme. Muligheten for å få betalt for å gå hjemme med barn vil nok i større grad bli brukt av ressurssvake enn av ressurssterke foreldre. Og det er barna med ressurssvake foreldre som har mest behov for å gå i barnehage. En praktisk ting, hvordan tenker du deg at "lønnen" for å være hjemme med barn skal fastsettes? En fast "lønn" for alle? Og hvor høy skal den være i forhold til inntekt før barna ble født? Skal den dekke hele inntektstapet? Eller skal de familiene som velger at en av foreldrene skal være hjemme være med å betale regningen? Når det gjelder det at det barn som har vokst opp med hjemmeværende mor eller far får mindre psykiske problemer, mindre atferdsproblemer og mindre rusproblemer, må du ha noe mer enn dine egne antakelser til å underbygge det med. Har du noen kilde du kan vise til? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818579 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 29. september 2009 Del Skrevet 29. september 2009 ''I følge det psykiateren her inne tidligere har sagt, så er det beste for psyken å være i ihverfall noe ute i jobb.'' Han er ikke en gud som vet alt! Personlig, synes jeg han har mange merkelige meninger! Ifølge legevitenskapen er stress, en høy sykdomsfaktor, spesielt hos kvinner, og en av årsakene til hjerteinfarkt etc. Så når han skriver at stress er en myte, går han i mot sin egen stand... Å være hjemmeværende, er en like god jobb som noe annet, og de sparer nok samfunnet for mange penger! Sier ikke at det bør bli betalt, men _ingen_ skal få meg til å undervurdere en kvinnes innsats som hjemmeværende kone/samboer! Selvsagt er han ikke en Gud som vet alt, men det ville være merkelig av en psykiater å komme med en slik uttalelse om ikke det var basert på statistikk. Men når det er sagt, så kan man vel også her dra i dette med høna og egget. Til sist: Jeg har aldri undervudert det å være hjemmeværende. Det har jeg vært selv i små perioder og vet at det ikke er noe latmannsliv med små barn. Men barna er jo ikke små hele tiden heller da. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818650 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Sorry altså, men jeg ønsker ikke å betale skatt for at du skal slippe å bidra til at samfunnet skal gå i rundt.'' Men du er villig til å være med å opprettholde mye av den elendigheten som mange barn og unge får å slite med og bidra til at barnevern og politi skal få mer å jobbe med -fordi barn og unge i dag ikke får tilfredstillt sine basale behov for omsorg, nærhet og kjærlighet? En husmor bidrar i aller høyeste grad til at samfunnet skal gå rundt. Hun er nemlig med og _forebygger_ atferdsvansker, psykiske problemer, ungdomskriminalitet, osv. hos barna sine. ''Javisst, men livet består av flere faser og alle faser er ikke likende stressende. Det går an å veksle litt på det å være hjemme, jobbe deltid og fulltid.'' Ja, selvsagt går det an. ''I følge det psykiateren her inne tidligere har sagt, så er det beste for psyken å være i ihverfall noe ute i jobb.'' Ja, det er nok sant i det. ''Men du er villig til å være med å opprettholde mye av den elendigheten som mange barn og unge får å slite med og bidra til at barnevern og politi skal få mer å jobbe med -fordi barn og unge i dag ikke får tilfredstillt sine basale behov for omsorg, nærhet og kjærlighet'' Hvis man ikke klarer å gi barna sine dette bør man rett og slett la være å få barn. Det er ingen menneskerett å ha barn. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Men jeg er helt uenig i at staten skulle finansiere dette ved å betale hjemmeværende en "anstendig" årslønn. Nå vet jeg ikke hva du legger i "anstendig" men hvis du mener noe tilsvarende en arbeidsinntekt, så må jeg si dette virker temmelig lite gjennomtenkt!'' Jeg tror ikke jeg har tenkt lite gjennom det. Jeg mener at det staten evt. må betale for en hjemmeværende går opp i opp med alle sakene med atferdsvansker og utredning av barn, barnevern, ungdomskriminalitet og politi. Å være tilgjengelig for barna er med på å forebygge slikt. ''For det første ville det vært blodig urettferdig om staten betale enkelte kvinner for å ha gjort det frivillige valget å sette barn til verden, Mens andre skal måtte slite for pengene sine selv?'' Det bør jo være valgfritt. ''Det finnes vel knapt en småbarnsmor eller far, som ville valgt å jobbe lange dager, og betale dyrt for barnehage / SFO, hvis alternativet var å få den samme lønnen ved å være hjemme! '' Joda, det finnes alltid. Jeg regner ikke med at det er så mange som er som meg her i Norge, så helt sikkert mange som fremdeles ville ha valgt som de allerede har gjort, selv om de hadde denne muligheten i tillegg. ''Det bør jo være valgfritt. '' Hva bør være valgfritt? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818797 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''He-he, festlig innspill, i grunnen. Hva med menn som ikke gidder jobbe? Skal ett-barnsfamilier ha like mye lønn som 2-3-4-barnsfamilier? Hva med enslige som ikke har lyst til å jobbe? Og ikke minst - hvor skal pengene tas fra?'' Her får mor eller far bli enige seg i mellom hvem som skal være den hjemmeværende. Jeg synes kanskje at husmora i ettbarns familier skal ha like mye lønn som en flerbarnsfamilie. Hvis enslige ikke gidder å jobbe (det handler ikke om det i denne saken jeg har forsøkt å beskrive), må det være noe fundamentalt galt hos vedkommende. Alle må jobbe, spørsmålet er bare med hva. Hos meg har en hjemmearbeidende (husmor) like viktig jobb som en som jobber ute. Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener. (Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.) Har ingen dokumentasjon på det, men jeg synser høyt og synes det høres logisk ut. :-) ''Har ingen dokumentasjon på det, men jeg synser høyt og synes det høres logisk ut. :-)'' Det høres ut som en utmerket idé for å kjøre hele samfunnsøkonomien til helvete. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818798 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Men man kan heller ikke kreve at man skal spones av staten hvis man tar et slikt valg.'' Jovisst, det synes jeg absolutt. Dette er jo forebyggende arbeid som på sikt vil spare staten. Disse pengene må jo staten ut med ved seinere anledninger likevel, så lenge det ikke er reell valgfrihet til å være hjemme. ''Disse pengene må jo staten ut med ved seinere anledninger likevel'' Dette er du dummeste jeg har hørt på ganske lenge. Regner med at dette kan dokumenteres? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818799 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Da må i så fall "husmor" gjøres til et yrke med en slags grunnlønn.... :-)'' Helt enig med deg! Husmoryrket bør være en like god jobb som noen annen, og den bør være betalt. ''Helt enig med deg! Husmoryrket bør være en like god jobb som noen annen, og den bør være betalt.'' Ja! Og boller og saft til alle!!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818800 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Nei, jeg mener det skal være et valg om en vil være betalt husmor/far eller om en vil ha en "vanlig" jobb. At noen greier begge deler slik du beskriver, er jo kjempeflott! :-) Men jeg startet vel denne tråden som et ledd i en diskusjon som gikk på at en blir sliten, møter veggen, osv. når en har fullt opp med begge deler. Et betalt husmoryrke var da ment som et alternativ for blant annet å lette byrdene for alle parter. (mor, far og barn) ''Men jeg startet vel denne tråden som et ledd i en diskusjon som gikk på at en blir sliten, møter veggen, osv. når en har fullt opp med begge deler.'' Og det er jo et resultat av et valg DU har tatt SELV. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818805 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 '''Og det ville blitt krise i helsevesenet dersom kvinner plutselig skulle bli hjemme ved kjøkkenbenken.'' Ikke nødvendigvis. Det er sikkert nok av kvinner som til tross for slik valgfrihet heller ville ønsket å jobbe ute. Men lønnen i slike omsorgsyrker må oppjusteres kraftig! Da vil det nok være mer attraktivt for andre også, som i utgangspunktet ikke ville ha valgt seg til en slik jobb. ''Men lønnen i slike omsorgsyrker må oppjusteres kraftig'' Og for å gjøre det må skattenivået økes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818806 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest YotoHama Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dette er et regnestykke som ikke går opp. Hvis en velger å være hjemme med barn, gjør som mora mi gjorde. Ta en jobb som barnevakt og tjen noen kroner ekstra der mens man går hjemme. Jobb en helg eller to i mnd, mens far passer barna. Flytt til et sted en kan få et allright liv med ikke alt for mye midler. Jeg får litt bakoversveis av alle krav og ønsker enkelte har til staten. Mye mulig at eksperimentet ditt hadde skapt mere harmoniske barn. Men livet består av og jobbe/produsere. En trenger ikke 6 års utdannelse for å gjøre det heller. Nei, vi får være glad for at staten tar regningen til helsevesent og slenger inn en slump med barnetrygd nå og da... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818808 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Dette er et regnestykke som ikke går opp. Hvis en velger å være hjemme med barn, gjør som mora mi gjorde. Ta en jobb som barnevakt og tjen noen kroner ekstra der mens man går hjemme. Jobb en helg eller to i mnd, mens far passer barna. Flytt til et sted en kan få et allright liv med ikke alt for mye midler. Jeg får litt bakoversveis av alle krav og ønsker enkelte har til staten. Mye mulig at eksperimentet ditt hadde skapt mere harmoniske barn. Men livet består av og jobbe/produsere. En trenger ikke 6 års utdannelse for å gjøre det heller. Nei, vi får være glad for at staten tar regningen til helsevesent og slenger inn en slump med barnetrygd nå og da... ''Jeg får litt bakoversveis av alle krav og ønsker enkelte har til staten'' Ja, det er helt utrolig! Det er visst ganske mange som ikke forstår at man må yte noe til samfunnet for å få noe tilbake av velferdsgodene vi har. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818812 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Innspill? Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Jeg får litt bakoversveis av alle krav og ønsker enkelte har til staten'' Ja, det er helt utrolig! Det er visst ganske mange som ikke forstår at man må yte noe til samfunnet for å få noe tilbake av velferdsgodene vi har. Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-( 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818815 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Innspill? Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Jeg får litt bakoversveis av alle krav og ønsker enkelte har til staten'' Ja, det er helt utrolig! Det er visst ganske mange som ikke forstår at man må yte noe til samfunnet for å få noe tilbake av velferdsgodene vi har. ''Det er visst ganske mange som ikke forstår at man må yte noe til samfunnet for å få noe tilbake av velferdsgodene vi har.'' Det er jo nettopp det jeg også mener. Det er like verdifullt å yte på hjemmebane som ute. Jmfr. forebygging. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Det er visst ganske mange som ikke forstår at man må yte noe til samfunnet for å få noe tilbake av velferdsgodene vi har.'' Det er jo nettopp det jeg også mener. Det er like verdifullt å yte på hjemmebane som ute. Jmfr. forebygging. Den statskassen som du ønsker penger fra, fylles ikke av seg selv. Noen må betale inn for at det skal være noe å betale ut. Eksempelvis må 681.000 arbeidere betale skatt for at det skal være penger til å betale ut uføretrygd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818818 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest firepile Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-( ''Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv'' Selvfølgelig "yter" man noe. Men du kan ikke forvente at samfunnet (dvs. alle andre) skal betale for arbeidsoppgaver du utfører i privaten. Det neste blir vel statlig godtgjøring for klipping av din egen gressplen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818819 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv'' Selvfølgelig "yter" man noe. Men du kan ikke forvente at samfunnet (dvs. alle andre) skal betale for arbeidsoppgaver du utfører i privaten. Det neste blir vel statlig godtgjøring for klipping av din egen gressplen? ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818821 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-( ''Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-('' Men mener du altså at vi andre skal betale enda mer skatt for at du skal få betaling for å gå hjemme, holde huset i orden og oppdra dine egne barn som du selv har valgt å sette til verden? Finn deg en gubbe med mye penger du om det er sånn du vil ha det. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818822 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nickløsheletia Skrevet 30. september 2009 Del Skrevet 30. september 2009 ''Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-('' Men mener du altså at vi andre skal betale enda mer skatt for at du skal få betaling for å gå hjemme, holde huset i orden og oppdra dine egne barn som du selv har valgt å sette til verden? Finn deg en gubbe med mye penger du om det er sånn du vil ha det. ''Finn deg en gubbe med mye penger du om det er sånn du vil ha det'' Selv da, bør man tenke på at den gubben kan finne på å daue, man kan bli skilt osv :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/335616-jeg-er-en-av-dem-som-ble-syk-av-samfunnets-krav/page/3/#findComment-2818823 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.