Gå til innhold

Jeg er en av dem som ble syk av samfunnets krav

Anbefalte innlegg

Gjest annlovinda

Og du mener at man ikke yter noe om en vil oppdra sine egne barn selv??? Mener du at det bare er "ute" man kan prestere og yte? Helt utrolig!!! :-(

Hvis man fikk lønn av staten for å være hjemmeværende, tror du da ikke flere ville blitt hjemmeværende. Og da ville skattetrykket blitt ennå høyere på de som jobber og tjener penger.

Fortsetter under...

• Svar 88
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

5

• Glimtipper

3

• hidi, the scorpion

2

• FGT

2

Mest aktive i denne tråden

''Finn deg en gubbe med mye penger du om det er sånn du vil ha det''

Selv da, bør man tenke på at den gubben kan finne på å daue, man kan bli skilt osv :-)

''Selv da, bør man tenke på at den gubben kan finne på å daue, man kan bli skilt osv :-)''

*Hehe* Kanskje ikke en egen jobb var så dumt allikevel. :o)

Gjest Innspill?

Den statskassen som du ønsker penger fra, fylles ikke av seg selv. Noen må betale inn for at det skal være noe å betale ut.

Eksempelvis må 681.000 arbeidere betale skatt for at det skal være penger til å betale ut uføretrygd.

Ja, jeg innrømmer at jeg ikke har så god peil på dette med samfunnsøkonomi... Men jeg mener bare at "husmoryrket" kunne velges på lik linje med andre yrker. Er jo et godt og verdifullt "yrke" det også.

Men hvor pengene skal taes fra, vet jeg egentlig ikke... Er for dum i hodet til å forstå meg på det, dessverre.

Men nå når jeg har innrømmet at jeg er dum, så kan jeg jo dra den helt ut ved å spørre hvor pengene til andre arbeidere taes fra? Hvem lønner sykepleieren, presten, butikkmedarbeideren?

Ja, jeg innrømmer at jeg ikke har så god peil på dette med samfunnsøkonomi... Men jeg mener bare at "husmoryrket" kunne velges på lik linje med andre yrker. Er jo et godt og verdifullt "yrke" det også.

Men hvor pengene skal taes fra, vet jeg egentlig ikke... Er for dum i hodet til å forstå meg på det, dessverre.

Men nå når jeg har innrømmet at jeg er dum, så kan jeg jo dra den helt ut ved å spørre hvor pengene til andre arbeidere taes fra? Hvem lønner sykepleieren, presten, butikkmedarbeideren?

De som jobber for staten lønnes fra staten. De som jobber for kommunen lønnes fra kommunen. De som jobber på Rema lønnes fra Rema-konsernet.

Pengene staten og kommunen forvalter er for en stor del skattepenger fra oss som jobber og yter vår skjerv aktiv for stat/kommune. Man kan faktisk ikke si at en som er hjemmeværende jobber for folket på samme måte som en utearbeidende. Har man barn får man "lønn" i form av barnetrygd og evt. andre stønader om man er alene med barnet.

Jeg kunne også godt tenkt meg å gå hjemme med lønn. Men det får jeg jo ikke og bra er det - hadde alle som ville det fått lov til det hadde Norge AS gått på dunken før vi visste ordet av det.

Gjest ikke glem det

De som jobber for staten lønnes fra staten. De som jobber for kommunen lønnes fra kommunen. De som jobber på Rema lønnes fra Rema-konsernet.

Pengene staten og kommunen forvalter er for en stor del skattepenger fra oss som jobber og yter vår skjerv aktiv for stat/kommune. Man kan faktisk ikke si at en som er hjemmeværende jobber for folket på samme måte som en utearbeidende. Har man barn får man "lønn" i form av barnetrygd og evt. andre stønader om man er alene med barnet.

Jeg kunne også godt tenkt meg å gå hjemme med lønn. Men det får jeg jo ikke og bra er det - hadde alle som ville det fått lov til det hadde Norge AS gått på dunken før vi visste ordet av det.

Når en du hjemme med barna så sparer staten på barnehageutgifter. Om du er hjemme med et par barn så sparer staten rundt 20 0000 pr mnd fordi du ikke har det i barnehagen.

Gjest ikke glem det

Når en du hjemme med barna så sparer staten på barnehageutgifter. Om du er hjemme med et par barn så sparer staten rundt 20 0000 pr mnd fordi du ikke har det i barnehagen.

Kom visst en null for mye, skulle selvsagt stå 20 000 pr. mnd.

Annonse

Du overdriver grundig:

http://www.dinside.no/85146/saa-mye-koster-barna

Gjest Innspill?

Ok, skjønner.

Så da er nok eneste alternativ for meg å bosette meg i en hytte i skogen uten innlagt strøm og vann, skyte dyr fra villmarken for å få mat til barna mine, osv. Men ingen god idè det heller, for da hadde jo Barnevernet stått på hyttetrammen fortere enn jeg hadde ant, og da hadde jeg jo vært tilbake på scratch. Uten barn hadde jeg jo ikke behøvd å være hjemmeværende.

;-)

Ok, skjønner.

Så da er nok eneste alternativ for meg å bosette meg i en hytte i skogen uten innlagt strøm og vann, skyte dyr fra villmarken for å få mat til barna mine, osv. Men ingen god idè det heller, for da hadde jo Barnevernet stått på hyttetrammen fortere enn jeg hadde ant, og da hadde jeg jo vært tilbake på scratch. Uten barn hadde jeg jo ikke behøvd å være hjemmeværende.

;-)

Om du er alene med barn får du jo en del støtte, men jeg synes ikke man kan forvente at staten skal forsørge en om en har arbeidsevne selv om man har små barn.

Har man en partner så får en av foreldrene jobbe mens den andre er hjemme dersom familien vil ha en hjemmeværende voksen, men da må man ofte gå litt ned i levestandard.

Gjest ikke glem det

Jeg regner med at det har steget noe siden 2003. Dessuten betaler jo staten mere for en barnehageplass nå enn i år 2003. Jeg tok et ca tall. men mulig jeg tok litt i. Selv får jeg aldri noe nytte av kontantstøtta men tror ikke den er så fullt så ulønnsom som noen vil ha det til.

Gjest Innspill?

Jeg regner med at det har steget noe siden 2003. Dessuten betaler jo staten mere for en barnehageplass nå enn i år 2003. Jeg tok et ca tall. men mulig jeg tok litt i. Selv får jeg aldri noe nytte av kontantstøtta men tror ikke den er så fullt så ulønnsom som noen vil ha det til.

Bra sagt! :-) Den biten har jeg ikke tenkt på selv. Så pengene til en husmor/far kan jo bl.a taes fra barnehageutgiftene som staten har.

Bra sagt! :-) Den biten har jeg ikke tenkt på selv. Så pengene til en husmor/far kan jo bl.a taes fra barnehageutgiftene som staten har.

Så enkelt er det ikke. Foreldre som har barn i barnehage, jobber og betaler skatt. Denne produktivitetsøkningen går samfunnet da glipp av.

Kan du ikke bare følge drømmen din? Slutt med prevensjon, begynn å sylte, ha ei ku, noen sauer, noen høner, ei ku og et lite land. Så kan du sikkert brødfø barna dine og bli hjemmeværende. Velkommen til år 2009, kjære deg.

Annonse

''Så pengene til en husmor/far kan jo bl.a taes fra barnehageutgiftene som staten har.''

Om jeg ikke husker helt feil så var det vel et parti (blått) som for noen år siden foreslo at barnefamiliene skulle få utbetalt hele denne støtten som barnehagene nå fikk og så forvalte dem selv, men da ville nok en barnehageplass kostet minst 15.000,- i mnd.

''Så pengene til en husmor/far kan jo bl.a taes fra barnehageutgiftene som staten har.''

Om jeg ikke husker helt feil så var det vel et parti (blått) som for noen år siden foreslo at barnefamiliene skulle få utbetalt hele denne støtten som barnehagene nå fikk og så forvalte dem selv, men da ville nok en barnehageplass kostet minst 15.000,- i mnd.

Eller ikke få støtten utbetalt og fremdeles betale alt selv, som her i England... Da snakker man om tvungen husmor... :(

Det regnestykket går ikke opp. De fleste som har barna i barnehage jobber fulltid og yter dermed til samfunnet gjennom skatt. Både personlig og i form av arbeidsgiveravgift osv osv.

Gjest husker ikke nicket

Det regnestykket går ikke opp. De fleste som har barna i barnehage jobber fulltid og yter dermed til samfunnet gjennom skatt. Både personlig og i form av arbeidsgiveravgift osv osv.

Spørs åssen du ser det og hvor mange barn du har i barnehagen. Om du betaler si ca. 15 000 pr.mnd i skatt og du har to barn i barnehage som koster staten ca 18 000 så har din skatt ikke en gang dekket utgiftene har for staten. I tillegg så må staten ut med full lønn etter en fødsel i omtrent et år. Har du ikke vært i jobb får du ikke mere enn ca 40 000 kr.. Full lønn i nesten et år kan fort bli 300 0000- 400 000. I tilegg skal du ha sykepenger om du blir syk, du har rett på ammefri med lønn, sykepenger for syke barn osv. Nå er jeg hverken kontantstøttemottaker eller økonom men jeg kan ikke helt tenke meg at det bestandig er så lønnsomt at mor jobber om hun har et par barn i barnehage. Spørs jo litt hvordan man ser det.

Gjest husker ikke nicket

Selvsagt er han ikke en Gud som vet alt, men det ville være merkelig av en psykiater å komme med en slik uttalelse om ikke det var basert på statistikk.

Men når det er sagt, så kan man vel også her dra i dette med høna og egget.

Til sist: Jeg har aldri undervudert det å være hjemmeværende. Det har jeg vært selv i små perioder og vet at det ikke er noe latmannsliv med små barn. Men barna er jo ikke små hele tiden heller da.

Jeg synes alt for mange sluker rått det NHD mener i stede for å tenke selv. Jeg tror NHD er en svært dyktig psykiater. Men hans verdisyn på ulike områder har ikke noe med hans yrkes å gjøre. Mange akademikere også ville være helt uenig i mye av det han skriver om diverse saker. Mange leger som også er veldig uenige om div. saker.

''He-he, festlig innspill, i grunnen. Hva med menn som ikke gidder jobbe? Skal ett-barnsfamilier ha like mye lønn som 2-3-4-barnsfamilier? Hva med enslige som ikke har lyst til å jobbe? Og ikke minst - hvor skal pengene tas fra?''

Her får mor eller far bli enige seg i mellom hvem som skal være den hjemmeværende.

Jeg synes kanskje at husmora i ettbarns familier skal ha like mye lønn som en flerbarnsfamilie.

Hvis enslige ikke gidder å jobbe (det handler ikke om det i denne saken jeg har forsøkt å beskrive), må det være noe fundamentalt galt hos vedkommende. Alle må jobbe, spørsmålet er bare med hva. Hos meg har en hjemmearbeidende (husmor) like viktig jobb som en som jobber ute.

Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener.

(Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.)

Har ingen dokumentasjon på det, men jeg synser høyt og synes det høres logisk ut. :-)

"Pengene betales av staten fordi at det å arbeide hjemme er forebyggende arbeid. Ved å betale nå, slipper de å betale seinere, hvis du skjønner hva jeg mener. (Jmfr. utgifter til saker med rehabilitering, psykiatri, politi og barnevern for å nevne noe.)"

Dette var da et temmelig forenklet ressonnement!

Du hevder at det blir det samme for staten om de betaler utgifter til det ene eller det andre

.

Men du glemmer visst å ta med i regnskapet at hvis dette skal balansere, så bør det også kunne dokumenteres at de som blir "belønnet" virkelig er de samme som sparer samfunnet for andre kostnader, og at disse beløpene samsvarer noenlunde.

Og nettopp her, trenger man ikke være noe geni for å se at dette ikke henger på greip!

For det første:

Den gruppen som belaster samfunnet mest med kostader til barnevern, politi, rusomsorg etc. er hovedsakelig barn/unge som allerede kommer fra ressurssvake hjem med omsorgssvikt, rus, eller vold.

Det er neppe denne målgruppen du har i tankene når du ønsker å lønne hjemmearbeidende. Ofte er disse foreldrene uansett ikke i jobb, eller de er uansett ikke istand til å ta seg av barna på en tilfredsstillende måte.

Ergo kan man konkludere med at den gruppen, som utgjør hovedkostnadene, vil eksistere uansett, og være temmelig upåvirket av en slik ordning.

Dermed står vi igjen med "alle de normale småbarnfamiliene." hvor man, POTENSIELLT, kan forebygge problemer med at mor eller far er hjemme.

Men disse utgjør jo en temmelig stor gruppe! Og det er kun en brøkdel av barna til disse som evt. vil komme til å belaste samfunnet med sine problemer.

Så da kan man jo spørre seg hvor mange prosent som må være hjemmeværende for at det kunne sies å ha en merkbar effekt på de punktene du nevner?

Mener du det er nok med 1% hjemmeværende?, 10% 30%? 50%?

Da er det isåfall fortsatt 99%, 90%, 70% eller 50% som utgjør en like stor "risiko" for å POTENSIELLT kunne belaste samfunnet.

Derfor burde vel helst ALLE vært hjemme, så alle barn fikk de samme, gode, forutsetninger?

Dette lar seg selvsagt ikke gjennomføre!

Og det sier seg selv at hvis kun 10-15% av utearbeidende kvinner plutselig kan velge å være hjemme, vil dette fått store konsekvenser for svært mange arbeidsgivere, men denne prosenten ville fortsatt vært altfor lav til å ha noen betydelig effekt på det man ønsker å forebygge!

Satt på spissen kan man si følgende:

50 % av småbarnsmødre velger å være hjemme og motta "lønn" fra staten.

Da vil man, teoretisk sett, ha halvert "risikogruppen" av barn/unge som kan bli en belastning for samfunnet.

I den gjenværende 50% delen, altså de med utearbeidende foreldre, vil jo forholdene være slik de er idag.

Og blant "normale familier" er det jo kun en brøkdel som vil havne i problemer og belaste samfunnet.

Kort sagt vil kostnaden gjelde enormt mange, men besparelsene vil gjelde svært få.

Det er astronomiske forskjeller mellom beløpene i dette "regnestykket"

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...