Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er svært skeptisk til slike tester.

Hva hindrer mennesker i å svare i hytt og gevær, for så å få den diagnose de ønsker?

Eller motsatt, at psykiatrikeren/psykologen får ønsket svar?

Historien til psykiatrien, er ikke en hyggelig lesning...

Så vær skeptisk, vær veldig skeptisk!

Jeg er svært skeptisk til slike tester.

Hva hindrer mennesker i å svare i hytt og gevær, for så å få den diagnose de ønsker?

Eller motsatt, at psykiatrikeren/psykologen får ønsket svar?

Historien til psykiatrien, er ikke en hyggelig lesning...

Så vær skeptisk, vær veldig skeptisk!

Er det noen som vil ha diagnoser?

Tviler på at noen vil være syk,eller vil bli sett på som syk. Bare det i seg selv er jo sykt!?

hidi, the scorpion

Er det noen som vil ha diagnoser?

Tviler på at noen vil være syk,eller vil bli sett på som syk. Bare det i seg selv er jo sykt!?

Latskap, arbeidsskyhet, autoritetsmotstandere og de som både mottar trygd og jobber svart, for å nevne noen...

Gjest Tester tester tester

Empirisk utledede spørsmål, dem vi har i for eksempel MMPI og MCMI, er laget på basis av at man har intervjuet mange med en bestemt diagnose, og så sett på hva mange av disse har til felles, som hvilke ytringer som går igjen. Deretter har man lagd spørsmål basert på dette og tenkt at det kan reflektere en diagnose.

Annonse

Det er en sammenheng mellom det å tro på djevelen og schizofreni. Det er sånn de har tenkt. Det er derfor disse djevelspørsmålene kommer på PANSS-testen, men ikke på testen for agorafobi.

Så du mener i utganspunktet at de som tror på djevelen er, eller kan i verstfall være schizofren ? Men jeg tror at ikke alle psykiatere er fritenkere heller, men at innen for psykiatrien er det folk innenfor forskjellige trosretninger og livsyn akkurat som ellers. Derfor så lurer jeg på hva de har tenkt med et slik spørsmål ?

Latskap, arbeidsskyhet, autoritetsmotstandere og de som både mottar trygd og jobber svart, for å nevne noen...

Jo,det er sant. Men forstår ikke at de vil ha på papiret at de er syke,når de er så "sleipe" fortjener de nesten å bli syke så de får se hvordan det er...

Det er mange som vil ha diagnoser slik at de kan svindle til seg trygdeytelser. Må ikke bli for naiv heller...

Jeg er vel litt naiv,på en god måte håper jeg. Synes bare det er rart at noen gjør slikt,folk rundt dem må jo se at de bare "later som om". Det er bare ikke rett...

Annonse

Mente at det kanskje ikke var så vanskelig å "late som", for folk som hadde noe ønske om dette...

Ryggproblemer er greit nok,men late som om man er psykisk syk?

Tror rett og slett det vil bli gjennomskuet. Spørs vel hvilke diagnose man later som man har. Er ganske absurd!

Nils Håvard Dahl, psykiater

Her har du tydeligvis fått en "hang up".

Først må en vite hva som er hva.

Tester er egentlig psykologiske tester som kun skal utføres av psykologer som er spesielt sertifisert for hver enkelt test. Psykologiske tester er bla MMPI, WAIS

Diagnostiske intervjuer er systematiserte spørsmål utformet på grunnlag av diagnosekriteriene i et diagnosesystem. De skal brukes til å finne og/eller avkrefte diagnoser. Eksempel på dette er SCID, MINI, SPIFA

Ratingscales er skalaer som måler graden av sykdom etter at diagnosen er fastsatt ved hjelp av et diagnostisk intervju. Eksempel på dette er MADRS (depresjon), PANSS (schizofreni), Hamilton (depresjon), KAS (angst), HADS (angst og depresjon), Y-bocs (OCD).

Djevlespørsmålet er bare et av mange som leder hen mot en diagnose. Diagnosen blir aldri stil på grunnlag av et enkeltspørsmål.

En må fremfor alt huske at de som er ansvarlig for slike tester er kjent med både styrkene og svakhetene i testen og bruker svarene sammen med andre data til å komme frem til en konklusjon.

Sammenligning: Ingen lege stiller noen diagnose på grunnlag av en høty senkning (SR). En høy SR kan imidlertid styrke eller svekke sannsynligheten for en vurdert diagnose.

Her har du tydeligvis fått en "hang up".

Først må en vite hva som er hva.

Tester er egentlig psykologiske tester som kun skal utføres av psykologer som er spesielt sertifisert for hver enkelt test. Psykologiske tester er bla MMPI, WAIS

Diagnostiske intervjuer er systematiserte spørsmål utformet på grunnlag av diagnosekriteriene i et diagnosesystem. De skal brukes til å finne og/eller avkrefte diagnoser. Eksempel på dette er SCID, MINI, SPIFA

Ratingscales er skalaer som måler graden av sykdom etter at diagnosen er fastsatt ved hjelp av et diagnostisk intervju. Eksempel på dette er MADRS (depresjon), PANSS (schizofreni), Hamilton (depresjon), KAS (angst), HADS (angst og depresjon), Y-bocs (OCD).

Djevlespørsmålet er bare et av mange som leder hen mot en diagnose. Diagnosen blir aldri stil på grunnlag av et enkeltspørsmål.

En må fremfor alt huske at de som er ansvarlig for slike tester er kjent med både styrkene og svakhetene i testen og bruker svarene sammen med andre data til å komme frem til en konklusjon.

Sammenligning: Ingen lege stiller noen diagnose på grunnlag av en høty senkning (SR). En høy SR kan imidlertid styrke eller svekke sannsynligheten for en vurdert diagnose.

Takk for det svaret. Nå ser jeg det klarere. Det jeg fikk mest oppklart her for min del, var at jeg ikke har skilt tydelig nok i fra Diagnostiske intervjuer og psykologiske tester. Uten ditt svar her så hadde jeg muligens fortsatt hatt et "hang up".

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...