Gå til innhold

Primolut/ pos graviditetstest.

Anbefalte innlegg

Gjest Xkvinne

Startet primolut 3 dager før ventet mens pga reise. Brukt i 10 dager. Bruker ikke prevensjon (hatt 5 ivf-forsøk som ikke ga resultat). Men kan vel uansett ikke si 100 % sikkert at jeg ikke var gravid før kuren startet. Ca 5 dager etter tbl-start ble jeg kvalm, dette har ikke gått over, enda det er en uke siden siste tablett ble tatt. Tok en HCG-test i dag som ble positiv. Ikke fått blødning enda, og er like kvalm. Ikke kastet opp i forbindelse med kvalmen, men hadde et par-tre anfall av nærsyncope før reisen og var trøtt og slapp. Siste mens første dag var 24. august. Kom da noen dager før tiden. Er jeg gravid eller er det hormonene som er i "ulage"? Hva gjør jeg evt. videre for å utelukke/bekrefte graviditet? Hvor stor er sjansen for et normalt svangerskap i en såpass høy alder? Vennlig hilsen kvinne 45 år.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/335734-primolut-pos-graviditetstest/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Jeg vet ikke så mye om dette. Fant paknngsvedlegget på nettet.

http://www.felleskatalogen.no/pasientutgave/?mainpage=/pasientutgave/show.do%3Ffilename%3D/content/pkv/P/Primolut-N_Bayer+Schering+Pharma+AG_84091/89086.html

Der står det ganske klart at man må være sikker på at man ikke er gravid vis man skal ta Primolut.

Du må nok til lege og måle stigende eller synkende HCG. Vi får håpe at du ble gravid etter at du avsluttet kuren.

Lykke til :-)

Mette Moen, Gynekolog

Hvis gravitesten er positiv, er du eller har du vaert gravid. Jeg synes du skal soeke lege og faa tatt en blodproeve for aa maale mer noyaktig mengden av graviditetshormon og evt faa henvisning til ultralyd. Risikoen for abort i din alder er over 50%, og risiko for Down syndrom er ca 2-3%. Hvis du er gravid, kan du faa en tidlig ultralydunderseoekelse for aa faa avklart din risiko for kromosomdefekt hos fosteret. Hvis du ellers er frisk, er det ikke spesielt risikabelt aa gjennomgaa graviditet i din alder. Vennlig hilsen Mette H Moen

PS det er ikke farlig for fosteret at du har brukt Primolut

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...