Gå til innhold

NHD/andre med erf.- Ang. endring i med.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Har nå sammen med min Psykiater blitt enig om å, endelig, slutte med Zyprexa etter flere års bruk.

Hun sier jeg bruker så lav dose, 2.5. mg., at det ikke er noen virkning, men kun bivirkninger.

Når jeg skal til henne neste gang så skal vi diskutere å prøve ny medisin.

Så lurer jeg fælt nå. Jeg er ikke mye plaget med depresjon, kun i perioder hvor det er situasjonsbetinget pga. fortvilelse med livssituasjon. Altså ikke sykelig mener nå jeg, og hun sa også at "du er jo ikke deprimert".

Når det gjelder risiko for å utvikle mani igjen så er det det jeg er mest redd for og vil unngå.

Men, skal/må/burde jeg spise forebyggende medisin resten av livet fordi jeg har hatt 1 episode i hele mitt liv for snart fire år siden?

Jeg tror jeg nå er så bevisst alt dette at jeg kan fange opp en gryende opptur, og ta tak i det før det går for langt. Det vil du kanskje si de fleste "innbiller" seg de vil klare, men jeg har tro på det sammen med de rundt meg. I tillegg treffer jeg jo Psykiateren min hver 2-3 uke.

Psykiateren snakker om å prøve Lamictal, men hva skal jeg med det når det hovedsaklig skal motvirke/stabilisere nedturer(BP2), og ikke har bevist effekt på å hindre hypomani/mani.

Litium er uaktuelt og unødvendig. Frister ikke prøve Orfiril og tvilsom til Seroquel etter å ha spist Zyprexa i flere år.

Er det totalt uansvarlig av meg å prøve på en lengre pause med stemningsstabiliserende? Du har sammenlignet det tidligere som å kjøre med sommerdekk på vinterføre, men ville du ukritisk spist medisin resten av livet etter 1 episode for flere år tilbake?

Bruker Cipralex mot angst, og vet det kan utløse, men for meg skjedde det motsatt. Det var når jeg sluttet på Cip., jeg ble skikkelig syk. Så det vet jeg ikke om jeg tør prøve igjen.

Hva ville du gjort NHD?

Vennlig hilsen,

Videoannonse
Annonse
Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Hvis du svarer Ja på følgende spørsmål, kan du slutte med Zyprexa:

Hvis din nærmeste venn/partner eller fastlegen en gang fremtiden sier til deg at nå holder du på å bli manisk og bør begynne med medisiner umiddelbart, vil du da straks ta medisiner i den dose fastlegen anbefaler?

Skrevet

Hvis du svarer Ja på følgende spørsmål, kan du slutte med Zyprexa:

Hvis din nærmeste venn/partner eller fastlegen en gang fremtiden sier til deg at nå holder du på å bli manisk og bør begynne med medisiner umiddelbart, vil du da straks ta medisiner i den dose fastlegen anbefaler?

Svaret på spørsmålet er et soleklart: JA.

Jev vil ikke utsette meg selv, eller de rundt meg for en slik "runde" igjen.

I tillegg treffer jeg, som sagt, min Psykiater hver 2-3 uke, som kan, sammen med familie og meg selv, fange opp uønsket endring i atferd.

Men, er allikevel i tvil om jeg tør å kjøre på sommerdekk igjennom vinteren.

Ikke se bort ifra at jeg trenger råd igjen snart. Takk for hjelp!

Vennlig hilsen,

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...