Gå til innhold

bipolar vs asperger

Anbefalte innlegg

Gjest frokosthopper`n
Skrevet

I amerikansk forskning så mener man at stemningslidelse hos barn har tilnærmet de samme symptomene som asperger syndrom. Det spekuleres også i om bipolaritet er innfalsporten til asperger syndrom nedarvet fra en generasjon til neste. Forskere har jo begynt å fundere på om bipolaritet ikke bare en kjemisk ubalanse i hjernen men også en biologisk deffekt i hjernen. Ved asperger syndrom er der jo også en deffekt i hjernen. Bipolare menesker svinger i fungering mens aspergere har jo varig svekket fungering. Amerikanerne mener også at bipolare mennesker med en kjemisk svingende biologisk deffekt i hjernen kan få barn med en permanent deffekt som arperger syndrom. Amerikanerne mener også at de medisinene som brukes for å forebygge bipolar lidelse også kan brukes for å dempe symptonene ved Asperger syndrom. Hva sier du NHD? Kan du avkrefte dette eller er jeg inne på noe? Grunnen til at jeg spør og at jeg har lest og forsket litt på dette er at jeg selv er bipolar og er far til to gutter hvor den ene er like mor, frisk til sinns mens jeg kjenner meg igjen i han andre. Mine noenlunde svake sosiale kvaliteter er enda svakere enn hos ham. Samtidig er han nok ikke asperger da han forstår for eksempelvis at - å hoppe over frokosten ikke betyr å fysisk - å hoppe over frokosten. Ved asperger syndrom er det ofte en opphopning av asperger syndrom i slekten som det også er ved bipolar lidelse. Begge deler er jo arvelig. Jeg har hørt et sted at mennesker med bipolar lidelse har en større tendens, i motsetning til normal befolkningen, å få barn med asperger syndrom eller er det slik at helt friske foreldre med bare friske forfedre kan få unger med asperger eller bipolaritet, Takk for et suverent forum.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Først fikk jeg diagnosen blandet personlighetsforstyrrele, men var ikke fortrolig med den, for jeg mente mine plager hadde mer med depresjon å gjøre. Tenkte lenge på at det kunne være bipolar 2, men hadde ikke de svingende følelsene.

Resultatet ble til slutt, asperger syndrom.

Ja det kan virke som det kan være noe felles i bipolar og AS, men det er jo to helt forskjellige ting. Bipolar er en stemningslidelse, som har med opp og ned i følelselivet, polene. Men en med AS er det nevrobiologisk, en utviklingsforstyrrelse, eller noen vil kanskje kalle det en feilkopling. Men arvelig er det hvis begge to

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...