Gå til innhold

Hva inneholder et velfungerende selvbilde

Anbefalte innlegg

Gjest profile
Skrevet

Hei,

Trenger noen innspill her

Jeg undrer på hva et "bra" selvbilde bør inneholde av "parametere"? Kjønn, alder, sivil status, yrke osv. Dersom en skulle beskrive et selvbilde hvordan ville en gjøre det?

En psykolog jeg pratet med mente at dersom en har et usammenhengende selvbilde så kan det være grunnen til at en er veldig engstelig og ukomfortabel sammen med andre mennesker. Hva tror dere om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Et godt selvbilde er vel de som tenker godt om seg selv uansett livssituasjon. Som vet at de har lik verdi som andre mennesker selv om livet er tøft og man møter motgang.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Et velfungerende selvbilde oppfatter jeg å være et realistisk selvbilde. At en ser noenlunde slik på seg selv som det svaret en fikk om en kunne få en realistisk og objektiv vurdering utenfra.

Gjest Frem og tilbake like langt
Skrevet

Et velfungerende selvbilde oppfatter jeg å være et realistisk selvbilde. At en ser noenlunde slik på seg selv som det svaret en fikk om en kunne få en realistisk og objektiv vurdering utenfra.

God dag økseskaft NHD!

Gjest balansekunstneren
Skrevet

Men man kan vel ha et realistisk selvbilde, uten at man har et godt selvbilde?

Jeg tenker på alle elever med lærevansker som vet godt at de har problemer, og det vet alle andre også. de har vel ikke nødvendigvis et godt selvbilde av den grunn?

Inneholder ikke et godt selvbilde også å kunne være glad i seg selv til tross for dårlige prestasjoner?

Eller blander jeg med selvfølelse nå?

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Men man kan vel ha et realistisk selvbilde, uten at man har et godt selvbilde?

Jeg tenker på alle elever med lærevansker som vet godt at de har problemer, og det vet alle andre også. de har vel ikke nødvendigvis et godt selvbilde av den grunn?

Inneholder ikke et godt selvbilde også å kunne være glad i seg selv til tross for dårlige prestasjoner?

Eller blander jeg med selvfølelse nå?

Selvbildet skal da ikke baseres kun på en enkelt ferdighet. De aller fleste jeg har truffet har både sterke og svake sider.

Skrevet

Jeg synes Marco Elsafadi sier det godt i dette intervjuet:

http://www.dagbladet.no/2009/09/10/magasinet/sondag/sykdom/idrett/8044504/

Det er viktig å ha en god selvfølelse, og den kommer av helt andre ting enn prestasjoner:

"—Prestasjoner er knyttet til selvtillit. Men selvfølelsen din — den er selve grunnmuren. Det er som i eventyret om «De tre små griser». Hver person som er en god relasjon for deg blir en stein i grunnmuren din. Foreldre, søsken, venner, en lærer eller i mitt tilfelle postmannen. Jo flere steiner, jo stødigere står du i livet. En grunnmur kan bygges selv om du ikke har fått noen steiner fra foreldrene dine, det er aldri for seint. Men da blir andre mennesker viktig, du er nødt til å få speilet følelsene dine hos noen! Alle vet jo hva som skjer hvis du ikke har en solid grunnmur, med en gang ulven begynner å blåse så er du på bar bakke. Du tåler motgang dårlig, enten den kommer i form av den dårlige sjefen, et tap på banen, eller en rasistisk bemerkning."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...