Gå til innhold

Skeptisk til gruppeterapi

Nils Håvard Dahl, psykiater

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er tydelig at gruppetilbud popper opp i psykiatrien over hele landet.

Før du begir deg inn på dette, anbefaler jeg at du sjekker tre forhold:

1. Er det en gruppe for en bestemt diagnose/problemstilling? Hvis ja, er det bra. Hold deg unna blandede diagnosegrupper med "hummer og kanari".

2. Er du skikkelig diagnostisert og har fått en konkret diagnose? Har du selv fått det skriftelig med diagnosekode og det hele? "Litt angst og nedstemthet" holder ikke.

3. Hvilke kvalifikasjoner har behandlerne? Er de overtallige fra sengeavdelingen som er satt til gruppebehandling for å øke avdelingens inntekter eller få ned ventelistene? Eller er de erfarne individualterapeuter med videreutdanning i gruppebehandling?

Videoannonse
Annonse
Gjest en grønn tomat
Skrevet

''Hold deg unna blandede diagnosegrupper med "hummer og kanari".''

Jeg gikk i selvhevdelsesgruppe. Jeg tror det var litt hummer og kanari blant diagnosene. Allikevel synes jeg gruppa var kjempebra. Riktignok datt nok noen av de med mest ulik diagnose fra meg gansk fort fra, og den harde kjerne som holdt kurset ut var kanskje ganske like (og dermed med ganske like diagnoser? Vi snakket aldri om diagnose)

Gjest NDH's sønn
Skrevet

Som vi som trenger hjelp kan være selektive...

Skrevet

''Hold deg unna blandede diagnosegrupper med "hummer og kanari".''

Jeg gikk i selvhevdelsesgruppe. Jeg tror det var litt hummer og kanari blant diagnosene. Allikevel synes jeg gruppa var kjempebra. Riktignok datt nok noen av de med mest ulik diagnose fra meg gansk fort fra, og den harde kjerne som holdt kurset ut var kanskje ganske like (og dermed med ganske like diagnoser? Vi snakket aldri om diagnose)

"Er det en gruppe for en bestemt diagnose/problemstilling?"

Les hele innlegget. En gruppe for selvhevding har en bestemt problemstilling - selvhevding.

Gjest en grønn tomat
Skrevet

"Er det en gruppe for en bestemt diagnose/problemstilling?"

Les hele innlegget. En gruppe for selvhevding har en bestemt problemstilling - selvhevding.

Hehe. Ok. Beklager :)

Gjest MedicNerd
Skrevet

Takk for et nyttig innlegg :-)

Man skal vite hva man hopper på før man faktisk gjør det.

Gjest Maniana
Skrevet

Jeg gikk i en gruppe uten noe av det du nevner her,var folk med ulike diagnoser og bakgrunn. Men vi ga hverandre råd,og hadde det fint sammen. Det hjalp meg å være der,fikk sosial trening.

Har hørt om grupper hvor man bare fokuserer på negative ting, som "gammelt gufs". Det må være nedbrytende.

Gjest søker gruppeterapi
Skrevet

''1. Er det en gruppe for en bestemt diagnose/problemstilling? Hvis ja, er det bra. Hold deg unna blandede diagnosegrupper med "hummer og kanari''

Er på jakt etter gruppe nå. Jeg har bare sett en (1) gruppe som baserte seg på samme diagnose. Ellers er det hummer og kanari. Har også gått i gruppe i halvannet år med hummer og kanari. Trodde det var vanlig jeg.

Jeg bor i Oslo. Vet du om noen grupper som ikke er hummer og kanari må du gjerne si ifra.

Skrevet

Hehe. Ok. Beklager :)

Jeg var i sosial angstgruppe, og var den eneste som ikke var med i "gjengen" maken til sosial gruppe - meg, skal man lete lenge etter.

Gjest plotti lotti
Skrevet

Jeg har gått i gruppe med "hummer og kanari" og det hjalp meg til å bli frisk bare så det er sagt.

Skrevet

For mitt vedkommende var det nei på alle punkter. Jeg ble presset inn i en gruppeterapi jeg ikke hadde tro på. Jeg mistet retten til å mene noe om hvordan jeg hadde det og min egen fremgang/mangel på fremgang. Mange falt fra underveis, og gruppa ble fylt opp med stadig mer sprikende diagnoser. Gruppelederen var interessert i ocd, og etter hvert endte hele gruppa med en tvangsdiagnose. Gruppeterapi skal vel ikke brukes til diagnostisering? Det som gjorde livet vanskelig for meg ble skjøvet stadig mer i bakgrunnen, naturlig nok når problemene skulle tilpasses gruppelederens interesser i stedet for hva som faktisk var i veien med deltakerene.

Hva skjer hvis man går til denne typen "feil" gruppebehandling? Er det bare at den ikke har noen effekt? Eller risikerer man å bli dårligere?

Gjest scandinavian life
Skrevet

For mitt vedkommende var det nei på alle punkter. Jeg ble presset inn i en gruppeterapi jeg ikke hadde tro på. Jeg mistet retten til å mene noe om hvordan jeg hadde det og min egen fremgang/mangel på fremgang. Mange falt fra underveis, og gruppa ble fylt opp med stadig mer sprikende diagnoser. Gruppelederen var interessert i ocd, og etter hvert endte hele gruppa med en tvangsdiagnose. Gruppeterapi skal vel ikke brukes til diagnostisering? Det som gjorde livet vanskelig for meg ble skjøvet stadig mer i bakgrunnen, naturlig nok når problemene skulle tilpasses gruppelederens interesser i stedet for hva som faktisk var i veien med deltakerene.

Hva skjer hvis man går til denne typen "feil" gruppebehandling? Er det bare at den ikke har noen effekt? Eller risikerer man å bli dårligere?

Synes det er veldig skremmende det du skriver her. Hva skal egentlig til for å behandle psyke mennesker, kan hvem som helst gjøre dette liksom? Og hvilke konsekvenser får denne typen "feilbehandling.?"

Men det er vel fryktelig lett å behandle psyke mennesker, vi klager jo så og si aldri. Derimot kan jo slik terapi ødelegge mange år av et menneskets liv.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...