Gå til innhold

Hva er "bra" terapi?

Gjest scandinavian life

Anbefalte innlegg

Gjest scandinavian life
Skrevet

Begynner virkelig å lure på dette jeg.

Psykodrama er ikke bra, gruppeterapi skal man være skeptisk til osv, osv.

Traff en dame idag som sa at hadde hun vært meg så hadde hun holdt seg milevis unna både terapi og sykehus. Det var oppskriften hennes på å bli gammel. Hun er 88 år.

Har en veldig irritabel dag og da har jeg lett for å irritere meg veldig over feil behandling som har "kostet" meg mange år av mitt liv. Hvem er det som tar ansvar for all denne behandlingen og hvordan kan jeg stole på at ting er riktig når jeg har hatt flere behandlere som praktiserer ulike terapiretninger? Hvordan kan man som pasient kunne føle seg trygg på at det ikke skjer en ny feilbehandling?

Siste nytt er (meta) kognitiv terapi. Om 5 år viser det seg sikkert at denne er feil også?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det blir litt som å si at man ikke vil kjøre bil for i fremtiden kommer det biler som er sikrere ;-)

Selv om den behandlingen som finnes i dag ikke er optimal (kommer det noen gang en optimal behandling for alt...?), er det stort sett bedre å benytte seg av en eller annen type behandling enn å ikke la seg behandle i det hele tatt.

Til det med denne kloke, gamle damen: Jeg har møtt gamle mennesker som sier at de har røyka hele livet og at røyking dermed ikke er skadelig...

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Verken psykodrama eller gruppeterapi trenger å være dårligere enn annen behandling. Som med annen behandling er det viktig med kompetansen til de som driver behandlingen. Inkludert i dette er kunnskapen om hvem som skal ha hvilken terai og hvordan gruppene settes sammen.

Gjest scandinavian life
Skrevet

Verken psykodrama eller gruppeterapi trenger å være dårligere enn annen behandling. Som med annen behandling er det viktig med kompetansen til de som driver behandlingen. Inkludert i dette er kunnskapen om hvem som skal ha hvilken terai og hvordan gruppene settes sammen.

Og hvordan skal en psyk pasient som søker hjelp kunne stole på dette? Virker jo som det er ganske tilfeldig hva man kan få i mange tilfeller.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...