fulimpus Skrevet 5. oktober 2009 Skrevet 5. oktober 2009 I ICD-10 finnes det klare regler for hvordan man skal stille diagnoser i psykiatrien. Men hvordan foregikk diagnostiseringen tilbake i tid da ICD-8 var i bruk? I ICD-8 blir psykiske sykdommer beskrevet ut i fra forskjellige symptomer som skal gi et helhetlig sykdomsbilde. Det er ikke nevnt noe om "kriterier" som må være oppfylt for å stille en diagnose, slik som i ICD-10, og jeg stusser over at det ikke står noe om hvor lang tid symptomene må ha vært observert for å kunne stille diagnose. Kan man på grunn av dette betrakte psykiatriske diagnoser som ble stilt ut i fra ICD-8 som mindre sikre enn de i ICD-10? Hadde legens erfarenhet, faglige innsikt og skjønn større betydning ved diagnostisering, siden man ikke hadde klare regler å gå etter som nå? Var det flere tilfeller av feildiagnostisering enn i dag? Vet du noe mere om ICD-8 som jeg ikke har fått med meg? Det må jo være en grunn til at man har laget så detaljerte regler for diagnostisering i ICD-10. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 5. oktober 2009 Skrevet 5. oktober 2009 DSM-III var det store gjennombruddet for kriteriebasert diagnostisering. I tillegg skulle diagnosesystemet være "ateoretisk" dvs det skulle ikke inneholde forklaringsmodeller på sykdommer. Det skulle kunne brukes på tvers av ulike teoretiske retninger/skoler innen psykiatrien. ICD tok opp i seg disse tankene i versjon 10. Tidligere versjoner var mer prisgitt psykiaterens (dårlige) skjønn og dermed svært farget av dennes "trosretning". Studier viste at når samme skriftelige kasus ble diagnostisert av ulike psykiatere/psykologer kunne en en får diagnoser som alt fra frisk til schizofreni. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.