Gå til innhold

NHD, kanskje du vet? Please svar!

Anbefalte innlegg

Gjest psykosomatisk?
Skrevet

Ei jente jeg kjenner har opplevd forskjellige truamer i livet, og har alltid flydd vekk fra dem. Hun hadde et enormt til sinne og aggresjon, det var hennes maate aa takle sorger og motgang paa.

For noen faa aar siden, opplevde hun aa faa "klump i halsen" som bare ble verre og verre. Hun fikk et kraftig angstanfall, og klarte siden ikke aa spise mat. Angsten kommer og gaar enda.Hun kunne faa ned noen smaa biter i gode perioder, men naar ett eller annet negativt oppstod, var det full stopp. Rett og slett fordi maten satt seg fast i halsen hennes.

Den siste tiden har ting forverret seg. Hun har spasmer i kroppen som kommer og gaar, har vanskelig for aa puste pga press paa brystkassa og foelelsen av aa kveles. Hun klarer heller ikke aa prate naar dette oppstaar. Hun tar sobril mot dette. Sier at det har en muskel avslappende effekt. Men fordi hun har gaatt paa det saa lenge, har effekten begynt og avta, og hun tar hoeyere og hoeyere doser. Hun har ogsaa skaffet sobril i skjul hos noen som selger dette, fordi legen ikke vil skrive ut mer enn det som hun faar.

Hun nekter for at dette har en psykisk aarsak. Legene sier hun har en muskel dysfunksjon i halsen, og er under utredning. De har ogsaa hintet om at dette kan komme av fortiden hennes.

Men jeg lurer paa:

Kan man faa en muskel dysfunksjon og spasmer/kramper i kroppen pga. traumer/vonde opplevelser fra barndommen?

Videoannonse
Annonse
Gjest MedicNerd
Skrevet

Jeg tror en del av dette handler om posttraumatisk stress. (søk på ptsd, så finner du en god del info). Det ene behøver heller ikke utelukke det andre. Derfor er det bra at det med muskeldysfunksjon utredes.

Når det gjelder Sobril, så tror jeg dessverre hun har fått en avhengighet! Dette er man nødt for å gjøre noe med, for jo verre avhengigheten er jo verre blir det å slutte med den. Hun trenger helt klart en annen type behandling som er mer virksom over tid mot angsten sin .Som regel er dette antidepressiva av ulike typer.

Dette er komplisert, og jeg mener det beste ville være en skikkelig psykiatrisk utredning. Samt hjelp til å trappe ned Sobril. Helst innlagt.

Men det er ofte problematisk å gjøre noe som utenforstående når den det gjelder ikke vil gå med på at slitet de har er psykisk, og ikke vil ha hjelp. Da er det ikke annet å gjøre enn å være rådgiver. En ting du kan gjøre er å ringe inn en bekymringsmelding til legen hennes.

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Dette høres klart ut som en psykosomatisk sykdom.

Skrevet

Jeg tror en del av dette handler om posttraumatisk stress. (søk på ptsd, så finner du en god del info). Det ene behøver heller ikke utelukke det andre. Derfor er det bra at det med muskeldysfunksjon utredes.

Når det gjelder Sobril, så tror jeg dessverre hun har fått en avhengighet! Dette er man nødt for å gjøre noe med, for jo verre avhengigheten er jo verre blir det å slutte med den. Hun trenger helt klart en annen type behandling som er mer virksom over tid mot angsten sin .Som regel er dette antidepressiva av ulike typer.

Dette er komplisert, og jeg mener det beste ville være en skikkelig psykiatrisk utredning. Samt hjelp til å trappe ned Sobril. Helst innlagt.

Men det er ofte problematisk å gjøre noe som utenforstående når den det gjelder ikke vil gå med på at slitet de har er psykisk, og ikke vil ha hjelp. Da er det ikke annet å gjøre enn å være rådgiver. En ting du kan gjøre er å ringe inn en bekymringsmelding til legen hennes.

Bra nick MedicNerd. Kvalitet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...