Gå til innhold

Voldsomt temperament!

Anbefalte innlegg

Gjest Hissig dame
Skrevet

Hei, jeg er en jente på 28 år som har slitt med et voldsomt temperament og humörsvingninger i alle år, har hatt en ganske så ensom barndom med en far som ikke var til så mye hjelp, og en mor som satte livet sitt foran mitt, med alt hva det innebar av festing, menn og generell ikke tilstedevärelse. Har aldri värt flink i skolen og har alltid hatt vansker med hukommelse og konsentrasjon. Det jeg sliter med er temperament, hukommelse, konsentrasjon, utålmodig,sjenert, stresset, nervös adferd, og liker ikke når det er mye mennesker rundt meg, da föler jeg meg "forfulgt" å at alle ser på meg. Når jeg er i et forholdt blir jeg voldsomt knyttet til den personen og ekstremt sjalu, hvis det blir slutt föler jeg at hele verlden raser sammen og jeg ser ingen grunn til å leve. Har havnet i mye problemer pga mitt temperament, bla fengsel og flere voldsanmeldelser. Sökte hjelp hos en psykolog som henviste meg videre til gruppeterapi, men siden jeg ikke liker å snakke når det er mye folk rundt meg hjalp ikke dette noe, gikk der i ca 6 måneder. Den psykiateren nevnte at jeg hadde tegn på ustabil og unnvikende personlighetsforstyrrelser. Var hos min nye fastlege for ca 5 uker siden som virkelig ville ta tak i dette her, så jeg tok ca 25 forskjellige blodpröver, bla mot stoffskifte, urinpröve og röntgen av abdomen og binyrene. Men alle prövene viste seg å väre normale, noe som egentlig gjorde meg skuffet fordi da hadde jeg på en måte hatt en "unnskyldning" for hvorfor jeg reagerer som jeg gjör.. Så nå står jeg helt fast og aner ikke hva jeg skal gjöre?? Finnes det noen medisiner som skal väre effektive mot det jeg sliter med? er absolutt villig til å gå i terapi, men dette er noe som jeg borde fått kontrollert rimelig fort da det hele tiden skjer verre og verre ting. Så en kombinasjon av medisiner og terapi er kansje lösningen?? Og isåfall hvis det finnes medisiner mot det, hvordan virker dem? Takknemmelig for svar!!

Videoannonse
Annonse
Gjest nemlig hemlig
Skrevet

Min mor har alltid vært svært sinna, nærtagende og ustabil i humøret, hun ble mye bedre da hun startet på anti-depressiva.

Skrevet

Min mor har alltid vært svært sinna, nærtagende og ustabil i humøret, hun ble mye bedre da hun startet på anti-depressiva.

Ok, tusen takk for svar!

Det kan jo absolutt väre verdt å pröve!

Gjest shunyata
Skrevet

Jeg har tro på at kognitiv behandling hjelper...

Det finnes mange dyktige behandlere innen dette...og en drøss med bøker du kan lese...

Her er det viktig at du selv bidrar til din egen behandling med å jobbe med deg selv...

Lykke til =)

Gjest innsikten
Skrevet

Så flott innstilling du har! Et SSRI og psykoterapi vil hjelpe deg. Lykke til!:-)

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Du nevner flere symptomer på emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse - eupf. Mange kaller det borderline.

For det voldsomme temperamentet vil mange ha nytte av medisiner av typen SSRI.

Psykoterapi hos en egnet behandler er også å anbefale.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...