Livinggod Skrevet 6. oktober 2009 Del Skrevet 6. oktober 2009 Jeg var 18 da jeg møtte kjæresten min, og noe av det tidligste minnet jeg husker er at han fortalte meg at han ikke kunne ha sex med bare ett menneske for resten av livet. Jeg satte veldig pris på ærligheten, som er det viktigste i et forhold for meg, og etter hvert gikk vi inn for å ha et åpent forhold med klare avgrensinger for hva som er utroskap (fast relasjon og hemmeligheter). Jeg for min del har ikke hatt noe behov for å ha sex med andre enn kjæresten min, men det er i orden at han kan finne noen på byen evnt, så lenge det skjer en gang og aldri mer. Jeg trodde dette skulle gå greit, og at det skulle bli en ærlig åpenhet rundt dette. Jeg forgudet ham, og jeg elsker han veldig høyt. Vi har vært sammen i snart fire år, han er fem år eldre enn meg om det har noe å si. Det vi som par sliter med er at han i det siste har hatt skjulte forhold til andre jenter, og tilfeldigheter gjør at jeg finner ut av dette. Så fort vi har en "dårlig" periode søker han selskap i andre jenter, men han går bak ryggen på meg. Jeg klarer ikke forstå hvorfor han bryter de reglene vi har satt når han fra før av får lov til så utrolig mye. Han vet at jeg ikke gjør noe med andre menn eller ønsker det, så det blir en særavtale til hans fordel. Jeg har slitt med dårlig selvtillit og depresjonslignende uker pga dette, og det tærer fryktlig mye på meg. Han forteller meg hvor mye han angrer, og jeg tror han mener det når han sier han aldri skal gjøre det igjen, men trangen er vel kanskje for sterk? Er han nyfoman eller er jeg ikke bra nok? For meg betyr de kontinuerlige svikene det siste. Jeg vil så gjerne at forholdet vårt skal fungere, for han er et veldig godt menneske på alle andre områder, men som kjæreste er han elendig. Jeg har sagt flere ganger at jeg kommer til å forlate ham fordi jeg slites innvendig og mister meg selv, men jeg gjør det aldri. Fortsetter han fordi han aldri ser noen konsekvenser? Jeg prøver å få forholdet på fote og bli blidere og generelt mer positiv, men jeg føler ikke at det strekker til, og uansett hvor hardt jeg prøver å vise hvor glad jeg er i han, fortsetter han å søke kontakt med andre jenter, og de er mye yngre enn meg også. Det føles så urettferdig at skylden legges over på meg fordi jeg kan være sliten eller lei meg iblant som folk flest, og at han ikke behøver endre på noe. Han er fryktelig snill og vil at vi skal ha det bra, få barn og gifte oss, men jeg våger ikke bli den grinete husmora som sitter hjemme med barna mens den "single" husbonden drar med gutta på byen. Hva kan jeg gjøre for at han skal se hvordan jeg har det, vi har ellers en god kommunikasjon, men sliter begge å snakke om følelser. Jeg tror ikke han klarer å sette seg inn i min situasjon. Det sårer veldig når den du setter høyest sviker deg på værst tenkelig måte. Vi kan gjøre alt sammen ellers, er like på mange områder, og er i grunnen beste venner, og derfor vil jeg at det skal fungere, jeg elsker han så utrolig høyt, men jeg klarer ikke se veien videre. Det er fryktelig vanskelig være sammen med en man fungerer utrolig godt sammen med på alle måter, men når dette skjer gang på gang mister jeg helt motet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest som du sier selv Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 ''Jeg vil så gjerne at forholdet vårt skal fungere, for han er et veldig godt menneske på alle andre områder, men som kjæreste er han elendig. '' Vil du ha en elendig kjæreste? Du har vært utrolig raus som lar han få ha andre sexpartnere, men han holder ikke den enkle avtalen dere har angående dette. Det synes jeg sier mye om kjæresten din. Han burde vært sjeleglad som i det hele tatt har funnet ei jente som sier det er ok at han får treffe andre. Du ser også mønsteret i at han søker seg til andre når dere har det dårlig. Til sammen forteller dette meg at han er en stor egoist. Ikke bare driter han i avtaler der han får de største (ALLE!) godene, i tillegg gidder han ikke å bry seg når du har det dårlig. Jeg syns du skal begynne å tenke på deg selv. Finn deg en som vil ha deg, -og bare deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823167 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mallet Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Det er ikke du som ikke er god nok, det er HAN som ikke er god nok. Det er ikke din oppgave å være "blidere og mer positiv". Som du selv sier, alle mennesker har gode og dårlige dager, og i et forhold skal og må det være rom for begge deler, fra begge parter, uten at en av partene bruker det som påskudd for å pule rundt. Du har vært fantastisk raus med ham, og når han trass det likevel ikke klarer å respektere deg, så er han ikke god nok for deg. Det er han som lyver og bryter avtaler, det må han stå til ansvar for, om nødvendig ved å miste deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
mrxx Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du har to valg. Enten må du godta at han knuller rundt med andre og sårer deg titt og ofte eller så må du finne deg noen andre. Det å tro at han vil bli en god ektemann/kjæreste og holde seg til kun deg kan du glemme, jeg skjønner ikke at du er så naiv at du i det hele tatt tenker den tanken en gang. Du vet jo hvordan han er etter 4 år. Han vil være slik for alltid. Du er altfor god til denne mannen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823191 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du kan ikke forandre voksne mennesker. Han var ærlig med deg fra starten av og ga beskjed om at han ikke kom til å klare å ha sex med bare ei jente, hva hadde du forventet? Jeg sier ikke at jeg synes det er greit den måten han oppfører seg på - men du var klar over det fra "the get go". Du må ta et valg, gidder du å holde ut med dette og stadig bli såret, eller forlat ham. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Du kan ikke forandre voksne mennesker. Han var ærlig med deg fra starten av og ga beskjed om at han ikke kom til å klare å ha sex med bare ei jente, hva hadde du forventet? Jeg sier ikke at jeg synes det er greit den måten han oppfører seg på - men du var klar over det fra "the get go". Du må ta et valg, gidder du å holde ut med dette og stadig bli såret, eller forlat ham. Leste du innlegget? De har et åpent forhold, men han bryter reglene de har blitt enige om. Hun har altså innfunnet seg med at han vil ha sex med andre jenter, men ikke måten han gjør det på. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Leste du innlegget? De har et åpent forhold, men han bryter reglene de har blitt enige om. Hun har altså innfunnet seg med at han vil ha sex med andre jenter, men ikke måten han gjør det på. Nei, men ærlig talt - hadde en gutt sagt noe slikt til meg på et tidlig tidspunkt så hadde jeg skjønt hvordan han var... sette regler for et åpent forhold tror jeg ikke fungerer. Mennesker som vil være i "åpne forhold", vil ikke være i noe fast forhold... men jeg tror ikke på åpne forhold i utgangspunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823255 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Nei, men ærlig talt - hadde en gutt sagt noe slikt til meg på et tidlig tidspunkt så hadde jeg skjønt hvordan han var... sette regler for et åpent forhold tror jeg ikke fungerer. Mennesker som vil være i "åpne forhold", vil ikke være i noe fast forhold... men jeg tror ikke på åpne forhold i utgangspunktet. Jeg har heller ikke tro på åpent forhold for egen del, men kjenner til tilfeller der det har fungert greit, i hvertfall for en periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bookworm Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg har heller ikke tro på åpent forhold for egen del, men kjenner til tilfeller der det har fungert greit, i hvertfall for en periode. '' hvertfall for en periode.'' Tror det du skriver til slutt der er ganske vesentlig, jeg har ikke noe tro på at det fungerer så fint som partene i disse åpne forholdene gir uttrykk for... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Jeg lurer på om han virkelig hadde godtatt at du hadde sex med andre? Han er jo "heldig" som får både i pose og sekk - en trofast kjæreste samtidig som han kan kose seg med andre damer. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg jammen meg brukt muligheten min på å ha sex med andre jeg også. Kunne vært interessant å sett om han endra synspunkter da? Slik forholdet deres er, så tror jeg neppe det er liv laga i lengden... Han gjør som han vil og bruker deg akkurat som han lyster. Dette er absolutt ikke et likeverdig forhold. Enten synes jeg du skal gjøre det slutt med ham eller så skal du benytte dine egne muligheter til å treffe andre menn. Først da vil dere bli "likeverdige" og du vil kanskje finne ut hva kjæresten din innerst inne ønsker. Forresten tror jeg du føler at du ikke fortjener bedre, men det gjør du da så absolutt!! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823259 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elextra Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 '' hvertfall for en periode.'' Tror det du skriver til slutt der er ganske vesentlig, jeg har ikke noe tro på at det fungerer så fint som partene i disse åpne forholdene gir uttrykk for... ''hvertfall for en periode. Tror det du skriver til slutt der er ganske vesentlig, '' Men tilfellet jeg kjenner best ble partene bare litt lei av å leve sånn og ble enige om å være monogame igjen. Har ikke inntrykk av at de angrer sin "åpne" periode. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823268 Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 Han tar deg som en selvfølge, og har ingen respekt for deg! Om dette skyldes hans natur, eller den friheten du har gitt ham, vet jeg ikke. Men han tydeligvis fått et forvrengt syn på hva som bør forventes av ham i et parforhold. Såvidt jeg kan se, så er det to hovedelementer her for hvorfor han oppfører seg som han gjør. For det første: Du har gitt ham "tillatelse til å være utro"!? Og med dette har du tilrettelagt for at han kan få følge sine lyster og impulser uten å bli bebreidet for dette i etterkant. Han er dermed "frikjent" for å føle den vanlige dårlige samvittigheten som pleier å følge med når man går utover "normale" grenser i et parforhold, og som virker som en sperre for hva man kan tillate seg å gjøre. Kort sagt er det blitt et mønster for ham å kunne "handle uten å tenke." Og ettersom hans kontakt med andre damer har eskalert (slik det høres ut for meg) gidder han ikke henge seg ikke opp i det som, etter hans oppfatning, er ubetydelige nyanseforskjeller i grensene mellom hva du oppfatter som greit, og når det ikke er greit. Når han er såpass aktiv på "damefronten" som han tydeligvis er, så virker det jo litt unaturlig å stadig skulle "informere" dama si om alt han foretar seg med andre damer? Det andre punktet er at hans handlinger ikke får NEGATIVE KONSEKVENSER. Du sier til ham at du blir skuffet og lei og truer med å bryte forholdet, men din reaksjon er å være enda mere BLID og POSITIV for å øke hans annerkjennelse??!! Dette er jo temmelig selvmotsigende! Og kjæresten din vil selvfølgelig ikke ta dine tomme trusler alvorlig, men oppfatte det som at du i bunn og grunn er fornøyd med tingenes tilstand, og at du vil godta og gjøre hva som helst for å beholde ham som kjæreste. Helt ærlig kan jeg ikke med min beste vilje forstå at du kan leve på slike premisser i et forhold. Jeg synes det høres ut som kjæresten din har manipulert deg litt fra begynnelsen av, og kanskje utnyttet at du var forelsket, og 5 år yngre, for å få deg til å godta betingelser som vil være umulige å leve med på sikt. Hva var egentlig "dealen"? At han skulle få "rase fra seg" en periode, og deretter komme trofast tilbake til deg? Eller skulle han beholde denne "friheten" gjennom hele samlivet deres fordi han var så "ærlig" å fortelle at han ikke ønsket å leve monogamt? Nå har det jo gått 4 år, og han har tydeligvis ennå ikke blitt "ferdig" med andre damer. Det virker tvert imot som aktiviteten hans har økt nå som deres forhold ikke er så nytt og spennende lenger, og han har erfart at han slipper unna med alt han gjør. Jeg har bare to råd å gi deg: Enten dumper du egoisten, eller så begynner du å oppføre deg slik han gjør! Friheten gjelder jo begge veier. Og han vil kanskje få et annet syn på saken hvis erfarer hvordan det er å være i din posisjon! Hvis du traff ham bare 18 år gammel, og han er din eneste erfaring både som kjæreste og seksuellt, så høres det jammen ut som du kan behøve noen nye og bedre, erfaringer selv! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823284 Del på andre sider Flere delingsvalg…
KaVa Skrevet 7. oktober 2009 Del Skrevet 7. oktober 2009 I god DOL ånd: Kvitt deg med han! Jeg forstår ikke hvordan du kan la deg selv bli behandlet på denne måten. Du er mer verdt enn så. Ønsker du virkelig å dele livet med en som bruker deg på denne måten? Ønsker du å utsette deg for kjønnsykdommer, fordi han er ute og knuller hvem han måtte ønske? Du har godtatt at han knuller rundt i utgangspunktet, noe som jeg synes er i overkant generøst - men det er selvsagt opp til dere. Likevel bryter han deres avtale: Du har krevd åpenhet, han har ikke vært åpen ovenfor deg. Jeg håper du velger å verdsette deg selv mer enn dette. Så: Kvitt deg med han! Det er helt sikkert andre der ute som er villig til å behandle deg med respekt, som vil ha DEG og bare deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/336077-kj%C3%A6resesten-min-er-singel/#findComment-2823348 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.