Gå til innhold

Mye lekser i 5.klasse??


Gjest mor til jenta på ni

Anbefalte innlegg

Gjest mor til jenta på ni

Datteren min på 9 år som går i 5.klasse sliter med å få gjort alle leksene. De har mattelekse hver dag. Regner fra 5-10 oppgaver. I tillegg leselekse med spørsmål til, samt at de skal reflektere å forstå tekstens innhold. De har engelsk med oversettelse og lesing av tekst. Dette er litt av innholdet de har av lekser. Min datter begynner nå å miste motivasjonen, da det går utover andre sysler og venner. Skal hun få gjort leksene må hun sitte hver eneste dag, og det blir i meste laget. Merker jo at dette blir tungt. Mulig det er vi foreldre som har liten tid, da vi jobber 100% stilling. Men mener nå heller ikke at vi skal overta lærereres oppgaver. Mye faller på oss foreldre, og datteren vår må som oftest ha oss tilstede for å forstå hva hun skal gjøre.

Noen meninger her??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Som motstander av lekser er jeg helt enig med deg. Jeg synes lekser er noe som burde avskaffes rett og slett fordi det er med på å skape sosiale forskjeller. Det er stor forskjell på hvilken grad av hjelp barn får til leksene og hvis vi ønsker et samfunn hvor vi forsøker å gi alle like muligheter er lekser en uting.Jeg er for heldagskolen hvor skolen har ansvar for innlæring(ikke det samme som eneansvaret for oppdragelse) og hvor foreldre selvsagt kan bistå på ulike måter både ved å lese med barna men at ikke store deler av ansvaret for det man skal lære skal ligge på foreldrene. Jeg gjør lekser med barna mine hver dag og ser at den tiden kunne vi brukt til så mye annet oppbyggende hvis skoledagen var lengre og de gjorde seg ferdig med lekser osv i skoletida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde 5. klassing i fjor.

De hadde ukeplan, men det var så mye lekser at han ikke fikk gjort annet.

Skolen mener at ungene kan få gjort mye av leksene før foreldrene kommer hjem. Hadde barnet sittet og gjort lekser mellom kl, 14 og 16 hadde det sikkert ikke vært noe problem.

Gutten vår trengte (naturlig nok) en pause etter skoletid og det ble mye mas om lekser. Vi innførte regler: Ingen vennebesøk før alle leksene var gjort og ingen spilling. Dette har hjulpet. Nå er han gjerne ferdig med alle ukas lekser på tirsdag og kan kose seg med venner og spill resten av uka :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også en femteklassing. Han har omtrent det du beskriver - altså 5-10 matteoppgaver, norsk lesing med spørsmål eller annen skrivelekse, og engelsk med gloser og kanskje litt skriving. Men dette er pr. uke, ikke pr. dag. Det eneste de har hver dag, er at de skal lese 15 - 20 min i enten leseboka eller en fritt valgt bok.

Jeg synes det høres mye ut med så mye matte hver dag. Hvis de andre leksene du nevnte også er flere ganger i uka, er det mye mer enn de har på vår skole.

På juniors trinn praktiserer de nivådeling på leksene, slik at de ofte kan velge mellom tre "løyper" med økende vanskelighetsgrad og lengde. Ikke nødvendigvis i hvert fag hver uke, men stort sett slik at de som sliter i et fag kan unngå å bli helt utslått av mengden.

Jeg hadde egentlig trodd overgangen til mellomtrinnet skulle være verre mht. leksemengden, men det høres jo ut til at dere har atskillig mer. Hvis du har inntrykk av at flere foreldre på trinnet synes det samme, kan dere jo ta det opp på neste foreldremøte.

Når det gjelder hvor mye av ansvaret som kan dyttes over på foreldrene, tror jeg ikke det finnes noen grenser. Jeg har et eldre barn som er ferdig med videregående, og ungdomsskolen var desidert verst med hensyn til hjemmearbeid. Men det er store variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi går også i 5. klasse. Ho har ofte leker i 2 fag + musikk. (Noen ganger bare i ett fag, og noen ganger i 3 fag)

Matte er ofte 3 oppgaver hvorav hver oppgave har 3-5 regnestykker.

Norsk er ofte lesing med oppgaver til.

Andre lekser er oftest rene leselekser.

Jeg vil anta at ho bruker 30-60 minutter på lekser daglig. De dagene ho trener (3 timer) blir det dårlig tid til lekser. Derfor passer jeg på at ho gjør litt lekser i helgen for at ho skal slippe så mye på mandag etter trening.

Men generelt så synes jeg ikke det er noe problem.

Oftest gjør ho lekser uten at jeg blander meg inn. Noen ganger sitter jeg sammen men henne og hjelper til litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Som motstander av lekser er jeg helt enig med deg. Jeg synes lekser er noe som burde avskaffes rett og slett fordi det er med på å skape sosiale forskjeller. Det er stor forskjell på hvilken grad av hjelp barn får til leksene og hvis vi ønsker et samfunn hvor vi forsøker å gi alle like muligheter er lekser en uting.Jeg er for heldagskolen hvor skolen har ansvar for innlæring(ikke det samme som eneansvaret for oppdragelse) og hvor foreldre selvsagt kan bistå på ulike måter både ved å lese med barna men at ikke store deler av ansvaret for det man skal lære skal ligge på foreldrene. Jeg gjør lekser med barna mine hver dag og ser at den tiden kunne vi brukt til så mye annet oppbyggende hvis skoledagen var lengre og de gjorde seg ferdig med lekser osv i skoletida!

Enig med deg at dette hadde vært det ideelle, men det ville jo kreve langt flere ressurser enn skolen har i dag. Antakelig måtte lærekreftene fordobles!

Det sier selv at en lærer med 25-30 elever i klassen ikke er særlig i stand til individuell oppfølging og i hvertfall ikke terping med den enkelte.

Synes det virker illusorisk å tro på en skole uten lekser. Og om hovedformålet er at det skal være likt for alle - og at likhetstanken er viktigere enn at de aller fleste får god læring - er jeg helt uenig i formålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Elextra

Har de virkelig mattelekser hver eneste dag, altså fra dag til dag?

Jeg har ingen femteklassing ennå, men hos oss praktiseres stort sett ukeslekser, også for femteklassingene. tror jeg. Krever jo en viss disponering av tiden, men om en klarer det, går det bra om det ikke blir gjort lekser en dag eller to.

Synes det høres ut til at dere har veldig mye lekser, ja. Men en del av det kan vel gjøres etter skoletid og før middag? Så kan leksene som trenger foreldrehjelp tas om kvelden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med deg at dette hadde vært det ideelle, men det ville jo kreve langt flere ressurser enn skolen har i dag. Antakelig måtte lærekreftene fordobles!

Det sier selv at en lærer med 25-30 elever i klassen ikke er særlig i stand til individuell oppfølging og i hvertfall ikke terping med den enkelte.

Synes det virker illusorisk å tro på en skole uten lekser. Og om hovedformålet er at det skal være likt for alle - og at likhetstanken er viktigere enn at de aller fleste får god læring - er jeg helt uenig i formålet.

Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom.

Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring.

Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb.

Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid.

Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid.

Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der.

De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen.

Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp.

Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer.

Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene.

Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes mye ut...

Vi har også ei datter på 9 som går i 5. klasse, og hun har ikke så mye lekser.

De har et arbeidsprogram som skal gjøres på skolen. Gjør de ikke dette ferdig, blir resten lekser.

Så har de lekser hver dag. Leselekse hver dag, mattelekse 2 dager i uka, naturfag og samfunnsfag 1 dag hver i uka og engelsk 1 dag i uka.

Generelt sett synes jeg hun har ganske lite lekser, men hun er også aktiv på skolen og får gjort unna mye der (stort sett).

Jeg synes du skal ta det opp med læreren. Høre hva som ligger til grunn og forklare hvordan det påvirker motivasjonen til elevene. Kanskje er det små justeringer som skal til for at alle blir mer fornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom.

Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring.

Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb.

Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid.

Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid.

Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der.

De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen.

Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp.

Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer.

Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene.

Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette.

Fornuftige tanker! Kanskje du skulle gå inn i politikken? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom.

Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring.

Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb.

Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid.

Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid.

Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der.

De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen.

Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp.

Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer.

Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene.

Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette.

Jeg er SÅÅÅÅÅ enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest MayLynn

Det hørtes mye ut...

Vi har også ei datter på 9 som går i 5. klasse, og hun har ikke så mye lekser.

De har et arbeidsprogram som skal gjøres på skolen. Gjør de ikke dette ferdig, blir resten lekser.

Så har de lekser hver dag. Leselekse hver dag, mattelekse 2 dager i uka, naturfag og samfunnsfag 1 dag hver i uka og engelsk 1 dag i uka.

Generelt sett synes jeg hun har ganske lite lekser, men hun er også aktiv på skolen og får gjort unna mye der (stort sett).

Jeg synes du skal ta det opp med læreren. Høre hva som ligger til grunn og forklare hvordan det påvirker motivasjonen til elevene. Kanskje er det små justeringer som skal til for at alle blir mer fornøyde.

Det var lurt det der med å kunne gjøre noe på skolen. Bør jo være motiverende for elevene å slippe å få så mye hjemmelekser. Jeg husker jeg hadde noe som het "studietime" i valgfag på ungdomsskolen. Gjorde stort sett alle leksene der (de jeg gjorde da - var så lettlært at jeg gjorde bare nødvendige innleveringer osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det var lurt det der med å kunne gjøre noe på skolen. Bør jo være motiverende for elevene å slippe å få så mye hjemmelekser. Jeg husker jeg hadde noe som het "studietime" i valgfag på ungdomsskolen. Gjorde stort sett alle leksene der (de jeg gjorde da - var så lettlært at jeg gjorde bare nødvendige innleveringer osv).

Min eldste har hatt slike muligheter helt fra 5. klasse, og det har ført til at h*n nesten ikke har noe arbeid hjemme. De kaller det "arbeidsøkt" her, og da får elevene jobbe med hvilke fag de vil. De har periodeplaner som går over tre-fire uker, og da er det listet opp alt som skal være ferdig når og til hvilke tidspunkt de ulike tingene gjennomgås. Jeg syns det er helt supert.

4. klassingen derimot har dag-til-dag-lekser, og det er litt mer pes. Da MÅ de gjøre det på den bestemte dagen, og det er ikke alltid det passer så godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det var lurt det der med å kunne gjøre noe på skolen. Bør jo være motiverende for elevene å slippe å få så mye hjemmelekser. Jeg husker jeg hadde noe som het "studietime" i valgfag på ungdomsskolen. Gjorde stort sett alle leksene der (de jeg gjorde da - var så lettlært at jeg gjorde bare nødvendige innleveringer osv).

Jeg synes også det er flott at de blir oppmuntret til å gjøre så mye som mulig på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som motstander av lekser er jeg helt enig med deg. Jeg synes lekser er noe som burde avskaffes rett og slett fordi det er med på å skape sosiale forskjeller. Det er stor forskjell på hvilken grad av hjelp barn får til leksene og hvis vi ønsker et samfunn hvor vi forsøker å gi alle like muligheter er lekser en uting.Jeg er for heldagskolen hvor skolen har ansvar for innlæring(ikke det samme som eneansvaret for oppdragelse) og hvor foreldre selvsagt kan bistå på ulike måter både ved å lese med barna men at ikke store deler av ansvaret for det man skal lære skal ligge på foreldrene. Jeg gjør lekser med barna mine hver dag og ser at den tiden kunne vi brukt til så mye annet oppbyggende hvis skoledagen var lengre og de gjorde seg ferdig med lekser osv i skoletida!

Hvis du med dette mener at alle skal bli like dårlige for å utjevne sosiale forskjeller, så er jeg ikke enig i dette. Norsk skole bruker allerede mye midler på skole i forhold til andre områder, og vil ikke uten å bortprioritere andre vikige område kunne tilby skole på et nivå som kompenserer for foreldrelæring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En halv til en time leksearbeid hver ukedag må man kunne regne med i 5 klasse. Er ikke barnet selvgående, faller dette på foreldrene.

Om leksearbeidet tar urimelig lang tid, e.g. flere timer hver dag, må man gjøre en avtale med skolen om redusert mengde. En løsning kan være å bli enige om maks en time, resten får være ugjort. Så får hjem og skole samarbeide om prioriteringene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er snuppas lekseplan denne uka:

Norsk:

Ark om alfabetisering, lese 3 sider nynorsk, 5 egenvurderingsoppgaver som skal besvares i hele setninger og øve på 6 øveord.

Matte:

2 ark med gangeoppgaver, 7 matteoppgaver i grunnboka, 7 matteoppgaver i oppgaveboka.

Engelsk:

Lese 2 sider i leseboka, 3 sider i oppgaveboka, 10 ord til gloseprøve.

Naturfag:

Ark om kroppen som skal fylles ut og besvare 6 oppgaver i naturfagboka.

Akkurat passe synes jeg, ho sitter i overkant av en time med lekser om dagen.

Ca en time er det læreren hennes vil at de skal sitte iallefall, så leksemengden passer snuppa her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du med dette mener at alle skal bli like dårlige for å utjevne sosiale forskjeller, så er jeg ikke enig i dette. Norsk skole bruker allerede mye midler på skole i forhold til andre områder, og vil ikke uten å bortprioritere andre vikige område kunne tilby skole på et nivå som kompenserer for foreldrelæring.

Alle skal ikke bli like dårlige men ha mulighet til å bli like gode!

Vi vet jo at mange ikke får tilbud om leksehjelp hjemme og vil dermed henge etter de andre i og med at det forventes at endel av fagopplæringen skal tas hjemme. Vi ønsker vel ikke et samfunn som "peker ut" skoletaperne allerede på barnetrinnet?

Jeg tror at det er en god investering å ha fokus på at alt ungene skal lære faglig sett skjer på skolen så kan jo det være opp til foreldre hvr mye ekstra de vil gi sine barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærere pleier som regel å lytte til foreldrenes erfaringer mht mengden lekser, så ta dette opp på neste foreldremøte! Da vil du også få en slags pekepinn på hva de andre foreldrene tenker om dette.

Når det gjelder lekser er det ikke noe i veien for at man kan være fleksibel. Noen barn bruker 10 min på leksene, andre sitter i to timer med samme mengde lekser... Man kan evt gjøre en avtale med læreren om å sitte med leksene i snitt en halv time hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom.

Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring.

Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb.

Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid.

Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid.

Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der.

De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen.

Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp.

Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer.

Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene.

Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette.

Enig med deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...