Gjest Tatjana Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Lærere pleier som regel å lytte til foreldrenes erfaringer mht mengden lekser, så ta dette opp på neste foreldremøte! Da vil du også få en slags pekepinn på hva de andre foreldrene tenker om dette. Når det gjelder lekser er det ikke noe i veien for at man kan være fleksibel. Noen barn bruker 10 min på leksene, andre sitter i to timer med samme mengde lekser... Man kan evt gjøre en avtale med læreren om å sitte med leksene i snitt en halv time hver dag. Mulig det er annerledes andre steder, men her hvor vi bor er det en god del høyrøstede foreldre som hele tiden krever _mer_ lekser. Leksespørsmålet har blitt tatt opp i klassa til mtt barn nr 2 flere ganger. De har hatt veldig mye lekser helt siden første klasse. Mitt skoleflinke barn satt og gråt, helt utslitt, og det har vært en kamp hele veien. Da vi tok opp det på foreldremøter i første, var det faktisk foreldre der som krevde _mer_ lekser for at ikke overgangen til 5. klasse skulle bli så tøff! En annen ting som kanskje er spesiell er at de har dag-til-dag-lekser her. De får ukeplan, men der står det ifht til matte for eksempel: Se dato i boka. Og når de ikke får den datoen før på mandag og leksa er til tirsdag, ja, da må i gjøre den på mandag ettermiddag. Dermed mister vi muligheten til å flekse med dager og tidspunkt. For øvrig går det greit med nr 2 og lekser nå da. H*n går i fjerde, og de har leselekse, skriftlig norsk og matte til hver dag. Typisk en side i matteboka og en til to sider i et norskhefte. Så har de engelsk en gang i uka, da skal de lese en tekst og pugge 4-5 gloser. Tenåringen har periodeplaner i alle fag, og de har arbeidsøkter på skolen hvor de har mulighet til å jobbe med hva de vil, slik at h*n har svært lite arbeid hjemme. Nesten for lite, syns jeg. Jeg skulle gjerne ha fulgt med litt mer ;-). På den annen side må de ha underskrift på alt av prøver, innføringer og arbeidsbøker da. Så jeg får jo sett litt. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Mulig det er annerledes andre steder, men her hvor vi bor er det en god del høyrøstede foreldre som hele tiden krever _mer_ lekser. Leksespørsmålet har blitt tatt opp i klassa til mtt barn nr 2 flere ganger. De har hatt veldig mye lekser helt siden første klasse. Mitt skoleflinke barn satt og gråt, helt utslitt, og det har vært en kamp hele veien. Da vi tok opp det på foreldremøter i første, var det faktisk foreldre der som krevde _mer_ lekser for at ikke overgangen til 5. klasse skulle bli så tøff! En annen ting som kanskje er spesiell er at de har dag-til-dag-lekser her. De får ukeplan, men der står det ifht til matte for eksempel: Se dato i boka. Og når de ikke får den datoen før på mandag og leksa er til tirsdag, ja, da må i gjøre den på mandag ettermiddag. Dermed mister vi muligheten til å flekse med dager og tidspunkt. For øvrig går det greit med nr 2 og lekser nå da. H*n går i fjerde, og de har leselekse, skriftlig norsk og matte til hver dag. Typisk en side i matteboka og en til to sider i et norskhefte. Så har de engelsk en gang i uka, da skal de lese en tekst og pugge 4-5 gloser. Tenåringen har periodeplaner i alle fag, og de har arbeidsøkter på skolen hvor de har mulighet til å jobbe med hva de vil, slik at h*n har svært lite arbeid hjemme. Nesten for lite, syns jeg. Jeg skulle gjerne ha fulgt med litt mer ;-). På den annen side må de ha underskrift på alt av prøver, innføringer og arbeidsbøker da. Så jeg får jo sett litt. Ikke så lett når foreldrene har ulike oppfatninger av hva som er lite/mye lekser, nei Jeg er selv lærer og har to skolebarn (neste år begynner tredjemann på skolen også). Nå er jeg heldig som har barn som fikser leksene veldig kjapt og greit. Ikke alltid vi får sett over dem heller pga travle ettermiddager.... Jeg tenker med gru på de foreldrene som må sitte sammen med ungene hver eneste dag når de gjør leksene.. Og man har kanskje mer enn et barn også... Lekser kan være positivt, men det også virke demotiverende :-( Jeg skjønner argumentet om at leksene er positive for at foreldrene skal kunne følge med på hva ungene driver med på skolen, samt at de skal venne seg til bruken av studieteknikk (noe de like gjerne kunne gjort på skolen med ekstratid der). Personlig synes jeg nok at barna skal ha fri for skole og lekser når de er hjemme, og at leksene burde vært gjort på skolen (egne arbeidsplasser etc.). Foreldrene kunne fått "oppdatering" ved underskift på prøver etc. De fleste foreldre følger uansett med på hva barna deres driver med på skolen, og de som ikke gjør dette hjelper som regel ikke til med lekser heller En mellomting mellom ingen lekser og mye lekser, kan være at man innfører leksetid. Barnet skal sitte med leksene i minst 30 min pr dag (i snitt) f.eks. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en morsk satan Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom. Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring. Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb. Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid. Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid. Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der. De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen. Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp. Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer. Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene. Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette. ''Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der.'' Helt enig. Lekser er en uting. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest alt med måte Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 Men det burde finnes en løsning som var litt midt i mellom. Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring. Ergo er de svært slitne når dagen endelig er over. Og det er også foreldrene som har hatt en lang dag på jobb. Det sier seg selv at både foreldre og barn lett blir slitne og oppgitte over å måtte bruke av den lille fritiden man har sammen på leksemas og skolearbeid. Jeg har selv erfart at leksene ofte er såpass krevenede at barna trenger veiledning og hjelp underveis. Det er derfor ikke bare, bare å forlange at leksene skal gjøres etter skoletid. Jeg synes det burde være fullt mulig å heller forlenge skoledagen en time, og tilrettelegge for at leksene kan gjøres der. De fleste lærere har uansett arbeidstid til kl 15-16, og tiden de må bruke på å sjekke lekser/hjemmearbeid i ettertid, kunne heller vært investert i å veilede barna på skolen. Da er barna fortsatt opplagte, stoffet / lærdommen er fortsatt fersk, og de har profesjonelle å spørre om hjelp. Foreldrene bør selvsagt ha en viss rolle i å følge opp hva ungene lærer. Men slik leksene er lagt opp idag, kreves det ofte at foreldre må ta lærerens rolle for å guide dem igjennom leksene. Og ikke alle foreldre har kompetanse eller mulighet til dette. ''Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring. '' Her stokker du kortene. SkoleFritidsOrdningen dekker ikke 5.klasse. Dessuten er det noe som er viktig, som heter ansvar for egen læring. Foreldrene er selvfølgelig integrert i dette, da det er utopi at alle barn klarer alle oppgaver på egen hånd. Et annet viktig poeng er at SFO ikke har noe med opplæring å gjøre, det er foreldrebetalt, og lærere har ikke arbeidsplassen sin i den ordningen. SFO er kun en oppbevaringsboks for travle foreldre, det er selvvalgt. At foreldre legger opp livet med at skole OG SFO dekker opp ca 10 timer pr døgn i småbarns liv, er i mine øyne ganske utrolig. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest togli Skrevet 14. oktober 2009 Del Skrevet 14. oktober 2009 ''Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring. '' Her stokker du kortene. SkoleFritidsOrdningen dekker ikke 5.klasse. Dessuten er det noe som er viktig, som heter ansvar for egen læring. Foreldrene er selvfølgelig integrert i dette, da det er utopi at alle barn klarer alle oppgaver på egen hånd. Et annet viktig poeng er at SFO ikke har noe med opplæring å gjøre, det er foreldrebetalt, og lærere har ikke arbeidsplassen sin i den ordningen. SFO er kun en oppbevaringsboks for travle foreldre, det er selvvalgt. At foreldre legger opp livet med at skole OG SFO dekker opp ca 10 timer pr døgn i småbarns liv, er i mine øyne ganske utrolig. ''SFO er kun en oppbevaringsboks for travle foreldre, det er selvvalgt.'' Vel, det var vel å generalisere litt vel mye Fjerdeklassingen min går på SFO to ettermiddager i uka. Hun stortrives! De har discotek, får lære å strikke/sy, gjør lekser (frivillig sak), bygger hytte i skogen etc. Jeg får IKKE lov å hente henne før klokka er minst fire på ettermiddagen De aller fleste foreldre jobber vel til senere enn kl. 13, og jeg ønsker meg ikke tilbake til den tida da 1.klassinger måtte dra hjem til tomt hus etter skoletid. På tide vi ser hvilke positive sider SFO også kan ha 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
løvinne71 Skrevet 16. oktober 2009 Del Skrevet 16. oktober 2009 ''Slik det er idag, har barna ofte korte skoledager på barneskolen og er ferdige i 12 - 13 tiden. Mange tilbringer så 4-5 timer på SFO, med mye mas og jag, men med liten eller ingen faglig læring. '' Her stokker du kortene. SkoleFritidsOrdningen dekker ikke 5.klasse. Dessuten er det noe som er viktig, som heter ansvar for egen læring. Foreldrene er selvfølgelig integrert i dette, da det er utopi at alle barn klarer alle oppgaver på egen hånd. Et annet viktig poeng er at SFO ikke har noe med opplæring å gjøre, det er foreldrebetalt, og lærere har ikke arbeidsplassen sin i den ordningen. SFO er kun en oppbevaringsboks for travle foreldre, det er selvvalgt. At foreldre legger opp livet med at skole OG SFO dekker opp ca 10 timer pr døgn i småbarns liv, er i mine øyne ganske utrolig. Jeg vet selvsagt at SFO bare gjelder de første skoleårene. Men det var helle ikke hovedpoenget. Poenget var at skoledagen ofte er vel kort, særlig de første årene når mange barn også går på SFO. Resultatet er at barna tilbringer svært mange timer på skolen/SFO, og siden mange av disse timene er lite effektive fagmessig, må barna gjøre skolearbeid på kveldstid. Da ville det i mine øyne være mere fordelaktig med en time lengre skoledag til lekselesning, og en time mindre med "oppbevaring" på SFO, og dermed en time fritid spart. Barn som er eldre, burde også hatt en time lengre skoledag til lekselesning før de fikk gå hjem. At folk er borte 9-10 timer er nok ikke så uvanlig eller lett å unngå. Når man jobber 7-8 timer og skal hente/levere og reise til og fra jobb, så går det fort mange timer. Ikke alle har anledning til å jobbe redusert, eller ha arbeidsplassen kun 5-10 minutter unna.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maggi Skrevet 22. oktober 2009 Del Skrevet 22. oktober 2009 Alle skal ikke bli like dårlige men ha mulighet til å bli like gode! Vi vet jo at mange ikke får tilbud om leksehjelp hjemme og vil dermed henge etter de andre i og med at det forventes at endel av fagopplæringen skal tas hjemme. Vi ønsker vel ikke et samfunn som "peker ut" skoletaperne allerede på barnetrinnet? Jeg tror at det er en god investering å ha fokus på at alt ungene skal lære faglig sett skjer på skolen så kan jo det være opp til foreldre hvr mye ekstra de vil gi sine barn. Like gode eller like dårlige er lek med ord. Det re fint å utjevne forskjeller om det ikke betyr at alle skal holdes nede for å unngå forskjeller. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.