Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Tessi27

Under utredning for epilepsi for noen år siden, ble det oppdaget et microadenom i hypofysen hos meg. Jeg ble fortalt at dette var ikke noe å være urolig for så lenge adenomet ikke vokste. I januar bestemte jeg meg for å begynne med prevansjon, og valgte depo-provera (P-sprøyten). Etter dette har jeg lurt på om dette kan ha hatt noen negativ effekt på adenomet, og være grunnen til at jeg har lagt på meg nesten 25 kg (legger spesielt på meg på magen og brystene + noe i ansiktet). Jeg er også noe deprimert, men vet ikke om dette er en bi-virkning av at jeg har lagt på meg så mye. Jeg har bare tatt denne ene p-sprøyten i januar, og har ikke brukt noen form for prevansjon etter virkningen av denne ene gikk ut. Jeg har fremdeles ikke fått tilbake mensen. Jeg vet at det kan ta noe tid før mensen kommer tilbake etter bruk av depo-provera, men synes det nå har gått rimelig lang tid. Har snakket med min nevrolog ang. microadenomet og Cushings sykdom uten å få noen klare svar. Jeg lurer også på hva som er forskjellen på Cushings sykdom og Cushings syndrom. Jeg håper derfor dere kan hjelpe meg litt på vei. På forhånd TAKK.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33660-cushings-sykdom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Dine spørsmål ligger en del utenfor mitt kompetanseområde (Cushing ), men Cushings sykdom og syndrom er det samme og skyldes at det produseres for mye cortison i binyrene. Det kan lett avklares med en blodprøve. Noen adenomer i hypofysen kan være det man betegner prolaktinomer, og det kan stoppe mensen, men gir ikke vektøking. Man kan da ofte klemme litt melk ut av brystene. Man kan også måle prolaktin ved en blodprøve. Det virker lite trolig at du skulle få så stor vektøking av en enkelt p-sprøyte. Jeg synes du skal be din lege om henvisning til en endokrinolog for en utredning.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33660-cushings-sykdom/#findComment-130876
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...