Gå til innhold

kan man både være døpt og ha navnefest?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

utelukker det ene det andre?

Hvis foreldrene angrer på at barnet ikke er døpt etter navnefesten, er det noe som står i veien for at barnet kan døpes også?

Skrevet

Nei, det kan jeg aldri tro at det er. Men det er jo regler for at i alle fall en av foreldrene (kanskje to?) må være medlem av Statskirken.

hidi, the scorpion
Skrevet

Men hvorfor vil dere døpe et barn?

Skrevet

Nei, man kan når som helst døpe barna - eller seg selv, dersom man ikke ble døpt som barn. Jeg kjenner noen som lot seg døpe kort tid før konfirmasjonen - fordi de ikke hadde blitt døpt som småbarn.

(men jeg synes det er rart å først døpe en baby for deretter å ha navnefest, men det er en annen sak*S*)

Gjest best wishes
Skrevet

Nei, man kan når som helst døpe barna - eller seg selv, dersom man ikke ble døpt som barn. Jeg kjenner noen som lot seg døpe kort tid før konfirmasjonen - fordi de ikke hadde blitt døpt som småbarn.

(men jeg synes det er rart å først døpe en baby for deretter å ha navnefest, men det er en annen sak*S*)

kanskje noen foreldre vil helgardere seg?, eller at foreldrene har ulikt livssyn og dette er et kompromiss?

Skrevet

kanskje noen foreldre vil helgardere seg?, eller at foreldrene har ulikt livssyn og dette er et kompromiss?

Men er det noen som gjør det i den rekkefølgen?

En navnefest er en fantastisk måte å markere et nytt liv på, men trenger man denne markeringen _i tillegg til_ dåp?

Jeg skjønner at dem som er kristne føler at de trenger dåp i tillegg til navnefest, men navnefest har vel ikke noe eget poeng utover å markere det nye liv, og det har man vel allerede markert med navnefesten?

Gjest best wishes
Skrevet

jeg bare lurte på om det var mulig å gjøre begge deler, eller om man ble stoppet av en regel.

Tenk deg at du overtar ansvaret for et barn hvor foreldrene har hatt navnefest. Nå har du lyst til at barnet skal døpes. Kan du da gjøre det?

hidi, the scorpion
Skrevet

jeg bare lurte på om det var mulig å gjøre begge deler, eller om man ble stoppet av en regel.

Tenk deg at du overtar ansvaret for et barn hvor foreldrene har hatt navnefest. Nå har du lyst til at barnet skal døpes. Kan du da gjøre det?

Selvfølgelig kan du det;)

Skrevet

Ja.

Gjest majas mamma
Skrevet

Nei, det kan jeg aldri tro at det er. Men det er jo regler for at i alle fall en av foreldrene (kanskje to?) må være medlem av Statskirken.

''Men det er jo regler for at i alle fall en av foreldrene (kanskje to?) må være medlem av Statskirken.''

Må de det? Trodde det var nok at man betegnet seg som kristne, jeg? Min mann er ikke medlem av statskirka, men en annen kristen menighet, men står som fadder på datteren til et vennepar.

Skrevet

''Tenk deg at du overtar ansvaret for et barn hvor foreldrene har hatt navnefest. Nå har du lyst til at barnet skal døpes. Kan du da gjøre det?''

Hvordan det stiller seg i forhold til lover og regler vet jeg ikke, men av respekt for foreldrenes valg kunne det ikke falle meg inn å døpe dette barnet. Da får barnet heller velge å bli døpt selv når det blir så stort at det kan ta dette valget på egenhånd.

Gjest Niccola
Skrevet

Om man plutselig skulle få den religiøse overbevisningen, så er det vel ikke slik at man er utestengt fra dåp fordi man har hatt en navnefest for ungen.

Overskriften din har forresten omvendt rekkefølge enn innholdet,og om jeg skulle svart på overskriften, ville jeg lurt på om det var for å få mest mulig gaver.

Gjest tror jeg...
Skrevet

Hvis du overtar foreldreretten samtidig(feks v adopsjon) så kan du nok det, men hvis det er et fosterbarn det er snakk om får vel ikke fosterforeldre automatisk foreldrerett, og da kan man ikke automatisk ta styringen, så da må noe slikt avgjøres i samarbeid med den som innehar foreldreretten... Hør i såfall med barnevernet.... De vet hvem som innehar foreldreretten(kan være dem eller det kan fortsatt være de biologiske foreldrene) Hvis det er et fosterbarn det er snakk om er det uansett ikke smart å ta viktige avgjørelser på barnets vegne uten å klargjøre det med "sjefen" (altså barnevernet) først.

Skrevet

''Tenk deg at du overtar ansvaret for et barn hvor foreldrene har hatt navnefest. Nå har du lyst til at barnet skal døpes. Kan du da gjøre det?''

Hvordan det stiller seg i forhold til lover og regler vet jeg ikke, men av respekt for foreldrenes valg kunne det ikke falle meg inn å døpe dette barnet. Da får barnet heller velge å bli døpt selv når det blir så stort at det kan ta dette valget på egenhånd.

Enig i at det må vurderes hva slags type "overtakelse" det dreier seg om om "overtakeren" i det hele tatt har lov til å fatte slike valg som dåp på vegne av barnet.

Jeg svarte kun på det med at en navnefest ikke "binder" en for senere - man kan ombestemme seg og velge å døpe barnet likevel. :-)

Skrevet

''Men det er jo regler for at i alle fall en av foreldrene (kanskje to?) må være medlem av Statskirken.''

Må de det? Trodde det var nok at man betegnet seg som kristne, jeg? Min mann er ikke medlem av statskirka, men en annen kristen menighet, men står som fadder på datteren til et vennepar.

''

Må de det? Trodde det var nok at man betegnet seg som kristne, jeg? Min mann er ikke medlem av statskirka, men en annen kristen menighet, men står som fadder på datteren til et vennepar.''

Man må ikke være medlem av Den norske kirken for å være fadder, nei - men man kan ikke være medlem av et kirkesamfunn som forkaster barnedåp.

Men for at et barn skal kunne døpes i Den norske kirke, må en av foreldrene være medlem - så lenge barnet er under 15 år (religiøs myndighetsalder). Etter det bestemmer barnet selv, og er ikke avhengig av at foreldrene er medlemmer.

Skrevet

Et barn kan godt døpes selv om det har hatt navnefest. Men dersom barnet er døpt i et annet kirkesamfunn, kan det ikke døpes på nytt i Den norske kirken.

Da praktiseres en barnevelsignelse i stedet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...