Gå til innhold

Når dør et menneske alt for tidlig?

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes
Skrevet

Jeg pløyer gjennom trekningslista hver dag. Ofte leser jeg annonser hvor det står "døde fra oss så alt for tidlig". Og da lurer jeg på hva som er alt for tidlig? Har dere noen tanker om det?

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg får inntrykk av at det noen gang er en talemåte for at man ikke er klar for å miste dette mennesket, mer enn alder. Jeg ser det både at man sier slik om en bestefar på 70år og barn under skolealder. Det er blitt en klisje som hører med.

Gjest solfryd
Skrevet

Når vedkommende er under 70 år og ikke har noen sykdommer eller plager som skulle tilsi en for tidlig død.

Når vedkommende (under 70) dør i ulykker.

Kanskje...

Gjest Denne gangen uten navn
Skrevet

Det er nok veldig forskjellig hva en legger i det. Jeg tenker vel på mennesker som skulle hatt mange år foran seg da de døde.

Selv har jeg mistet et barn før fødselen og min mann som var 43 år. De døde definitivt for tidlig. Faren min døde rett etter sin 65-års dag - tidlig det også...

Gjest Elextra
Skrevet

Jeg tenker at vedkommende da døde "før tiden", på den måten at h*n enten var ung og/eller hadde mye ugjort. Tror de etterlatte også kan føle det slik om det var sykdom som kom brått, slik at de rundt ikke mentalt fikk innstilt seg på at det kunne gå mot slutten.

Jeg tror ikke det er vanlig å skrive slikt om en bestefar dør i 75-årsalderen - uansett hvor sprek han var.

Skrevet

Jeg tenker at vedkommende da døde "før tiden", på den måten at h*n enten var ung og/eller hadde mye ugjort. Tror de etterlatte også kan føle det slik om det var sykdom som kom brått, slik at de rundt ikke mentalt fikk innstilt seg på at det kunne gå mot slutten.

Jeg tror ikke det er vanlig å skrive slikt om en bestefar dør i 75-årsalderen - uansett hvor sprek han var.

Nei kanskje ikke alt for tidlig, men det er ikke uvanlig å høre "70år det er da ingen alder".

Annonse

Gjest shunyata
Skrevet

Døden kan inntreffe når som helst...det har ingen ting med alder å gjøre...

"Statistisk sett" i forhold til forventet levealder er noe mennesket har funnet på...

Hvor lenge det er i mellom den tiden vi får til rådighet i mellom fødsel og død..er avhengig av sykdom, ulykke...eller bare at kroppen er sliten...

Vi blir født...og vi dør...sånn er livet...

Vi får heller kose oss med denne dagen i stedet for å gruble over døden...

Gjest Elextra
Skrevet

"Statistisk sett" i forhold til forventet levealder er noe mennesket har funnet på...

Hvor lenge det er i mellom den tiden vi får til rådighet i mellom fødsel og død..er avhengig av sykdom, ulykke...eller bare at kroppen er sliten...

''Døden kan inntreffe når som helst...det har ingen ting med alder å gjøre...

''

Statistisk sett er nok "sjansen" for å dø større jo eldre man blir. Slik er det bare - enkel matematikk! ;)

Skrevet

Det kommer også an på hvor gammel du selv er. Er den personen som dør yngre enn deg er det alltid for tidlig, er vedkommende eldre enn deg, kommer det an på din egen alder.

Skrevet

Min far døde alt for tidlig, han var i begynnelsen av 60-årene. Det var alt for tidlig selv om han hadde hatt en del sykdom tidligere (men var "frisk" da han døde).

Min bestemor var midt i 70-årene da hun døde, også brått, men det var ikke "alt for tidlig", selv om vi gjerne skulle beholdt henne noen år til.

Jeg har mistet to besteforeldre i slutten av 80-årene, og da sa folk at de hadde hatt et "langt liv". De var begge relativt friske.

Gjest shunyata
Skrevet

''Døden kan inntreffe når som helst...det har ingen ting med alder å gjøre...

''

Statistisk sett er nok "sjansen" for å dø større jo eldre man blir. Slik er det bare - enkel matematikk! ;)

"Statistisk sett" så dør mange i bilulykker og sykdommer også...

Gjest Elextra
Skrevet

"Statistisk sett" så dør mange i bilulykker og sykdommer også...

Selvfølgelig?

Men uansett vil en eldre person alltid ha større sannsynlighet for å dø i morgen enn en yngre.

Gjest shunyata
Skrevet

Selvfølgelig?

Men uansett vil en eldre person alltid ha større sannsynlighet for å dø i morgen enn en yngre.

Sannsyneligheten for å dø er stor når en først er født... det kan bli meg eller deg...akkurat NÅ

Annonse

Gjest shunyata
Skrevet

Sannsyneligheten for å dø er stor når en først er født... det kan bli meg eller deg...akkurat NÅ

...slik er døden...

Skrevet

Vanskelig å si, men jeg vil tro det er på grensen til provoserende når noen skriver det om en 20 åring, og så står det tilsvarende i annonsen ved siden av på en som er 75.... Men det er vel sjokket rundt en brå og uventet død for en som i utgangspunktet er frisk og rask som ofte utløser dette...

Skrevet

Noe sier meg at du kanskje ikke har opplevd dramatiske dødsfall blant dine nærmeste? Vi fødes - vi dør...så enkelt kan det sies, men så enkelt er det jo ikke. Ikke for meg i alle fall.

Skrevet

Noe sier meg at du kanskje ikke har opplevd dramatiske dødsfall blant dine nærmeste? Vi fødes - vi dør...så enkelt kan det sies, men så enkelt er det jo ikke. Ikke for meg i alle fall.

Enig.

Skrevet

Vanskelig å si, men jeg vil tro det er på grensen til provoserende når noen skriver det om en 20 åring, og så står det tilsvarende i annonsen ved siden av på en som er 75.... Men det er vel sjokket rundt en brå og uventet død for en som i utgangspunktet er frisk og rask som ofte utløser dette...

Skjønner ikke at slikt kan provosere noen. Sorg er en voldsom følelse, ord som dekker disse følelsene er vanskelig å finne når en plutselig er i situasjonen der en skal lage tekst til en dødsannonse....

Etter å ha opplevd noen tap i mitt liv, har jeg lært mange ting. Bl.a.: hvordan en gir uttrykk for sin sorg, hvilke ord en velger, har ingen andre noe med.

Gjest shunyata
Skrevet

Jeg fant min egen far død nederst i trappa...

Min egen lillebror døde når han var liten...

Svigermor, svigerfar, besteforeldre, onkler er døde...

Jeg selv har vært døden nær pga flere selvmordforsøk...

Hvem har ikke sett døden?

Jeg har bare fått et realistisk syn på døden med årene...

Skrevet

Jeg fant min egen far død nederst i trappa...

Min egen lillebror døde når han var liten...

Svigermor, svigerfar, besteforeldre, onkler er døde...

Jeg selv har vært døden nær pga flere selvmordforsøk...

Hvem har ikke sett døden?

Jeg har bare fått et realistisk syn på døden med årene...

Da er jeg den første til å innrømme at jeg fortolket innholdet i din tekst feil. Beklager det.

Jeg har også opplevd mange tap - derfor har jeg min realistiske holdning: når et menneske dør, blir det et tomrom etter vedkommende, gammel eller ung. Flere av dødsfallene har hatt så store konsekvenser for meg at jeg ikke kan forenkle det til "vi fødes - vi dør". Men sånn er nå jeg...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...