Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det gikk en inntresang serie på Tv en tid til bake, der en rettpsykiater på et universitetsenter California målte ondskapen til forbrytere, der han gav dem en skala fra1 til 23 ut fra hvor stor ondskap de hadde. Dette ble gjort ut fra intervjuer som rettpsykiateren hadde med forbryterne i fengslene.

Det var Ikke selve tallene som fanget meg, med at det var en tydelig gradering av ondskapen.

Er dette målingssystemet kjent her til lands , blant psykiaterer eller andre?

Fortsetter under...

Gjest julebrusen
Skrevet

Husker du hva programmet het? Hørtes interessant ut, kanskje noe kvasivitenskaplig men jeg skal ikke dømme det før jeg har sett det.

hidi, the scorpion
Skrevet

Jeg så også den serien, og den var svært god. Den absolutte ondskapen sto vel psykopaten for.

hidi, the scorpion
Skrevet

Hva i alle dager er en psykotisk torturmorder?

Merkelig skala synes jeg....

Han intervjuet en i fengsel, som kom høyest på skalaen, og han fortalte de mest groteske ting han hadde gjort, uten anger en plass. Den mannen skremte livet av meg, fy flate:(

Annonse

Skrevet

Han intervjuet en i fengsel, som kom høyest på skalaen, og han fortalte de mest groteske ting han hadde gjort, uten anger en plass. Den mannen skremte livet av meg, fy flate:(

Ja, det er ikke bra, men å lage en liste på denne måten, ut i fra noen få intervjuer?

Og han- var han psykotisk? Høres merkelig ut å lage en slik skala. Har aldri hørt om psykotiske torturmordere før jeg da, sånn i vitenskapelig sammenheng.

De færreste psykotiske begår voldelige handlinger- det som er særegent er at svært mange psykotiske har vært utsatt for/blir utsatt for voldelige handlinger.

Skrevet

Hva i alle dager er en psykotisk torturmorder?

Merkelig skala synes jeg....

Tror det er en person som ikke vet forskjell på psykopati og psykose som har oversatt dette fra engelsk til norsk. Tragisk, og viser hvor kritisk en må være til Wikipedia som kilde.

Skrevet

Tror det er en person som ikke vet forskjell på psykopati og psykose som har oversatt dette fra engelsk til norsk. Tragisk, og viser hvor kritisk en må være til Wikipedia som kilde.

Ja, det hørtes ut som en plausibel forklaring! :-)

Ikke bra å lage slike lister som dette, særlig ikke hvis det ikke er hold i dem.

Skrevet

Jeg kan ikke noe om det ondskapssystemet du snakker om.

Generelit:

- deindividualisering (å gjøre offeret om til et vesen annerledes enn dem selv slik at man kan rettferdiggjøre å behandle dårlig)

- manglende evne til empati (individets karakteristikk)

- sosialpsykologiske prosesser der man ikke reagerer, eller "tillater" dette

Er uhelige faktorer som kan bidra til ondskap.

Har en link til Zimbardo som har forsket på ondskap- ledende innenfor dette.

http://www.ted.com/talks/philip_zimbardo_on_the_psychology_of_evil.html

Skrevet

Jeg så også den serien, og den var svært god. Den absolutte ondskapen sto vel psykopaten for.

Ja, tror de verste kombinasjonen var, hjernelidelse, psykisk syk og vanskelig barndom mishandling og omsorgssvikt ol. Vet ikke om resultatet på dette blir en Psykopat alltid, men noen kanskje ?

Skrevet

Ja, det er ikke bra, men å lage en liste på denne måten, ut i fra noen få intervjuer?

Og han- var han psykotisk? Høres merkelig ut å lage en slik skala. Har aldri hørt om psykotiske torturmordere før jeg da, sånn i vitenskapelig sammenheng.

De færreste psykotiske begår voldelige handlinger- det som er særegent er at svært mange psykotiske har vært utsatt for/blir utsatt for voldelige handlinger.

Du har hvis misoppfattet dette litt. Det var en rettpsykiateren som jeg også tror var profesor, som lagde denne listen, og som hadde forsket på onde forbrytelser i nesten 40 år, eller om det var noe mindre.

Skrevet

Du har hvis misoppfattet dette litt. Det var en rettpsykiateren som jeg også tror var profesor, som lagde denne listen, og som hadde forsket på onde forbrytelser i nesten 40 år, eller om det var noe mindre.

Ja, jeg så det etterpå, at jeg hadde misforstått det.

Jeg kan ikke noe om det skalasystemet, eller om det er hold i det. Men synes det var en rar opplisting- jeg har aldri vært borti det.

Derimot har jeg ikke hørt om noen av de jeg vet om som forsker på ondskap, traumer og tortur snakke om ondskap på en slik måte. For meg blir det en litt meningsløs vinkling egentlig.

Annonse

hidi, the scorpion
Skrevet

Ja, tror de verste kombinasjonen var, hjernelidelse, psykisk syk og vanskelig barndom mishandling og omsorgssvikt ol. Vet ikke om resultatet på dette blir en Psykopat alltid, men noen kanskje ?

http://no.wikipedia.org/wiki/Most_Evil

Det er mulig noen oversettelsesfeil her...

hidi, the scorpion
Skrevet

Her er listen på engelsk;

Level 1

"Those who kill in self defense and do not show psychopathic tendencies."

Level 2.

“Jealous lovers who, though egocentric or immature, are not psychopathic; crime passional”

Level 3

“Willing companions of killers: aberrant personality—probably impulse-ridden, with some antisocial traits”

Level 4

“Those who kill in self-defense, after extremely provocative behavior toward the victim”

Level 4

“Highly narcissistic, but not distinctly psychopathic persons, with a psychotic core, who kill loved ones or family members out of jealousy”

Level 5

"Traumatize, desperate people who kill abusive relatives and others.(like to support a drug habit)" but lack significant traits. Genuinely remorseful."

Level 6

"Impetuous hotheaded murderers without psychopatic features."

Level 7

"Highly narrsasistic , but not distinctly psychopathic people."

with a psychotic core, who kill those close to them. Jealously is an underlying motive.

Level 8

"Non psychopathic people with smoldering rage who kill when that rage is ignited."

Level 9

“Jealous lovers with marked psychopathic features”

Level 10

"Killers of people who where in the way or killed for example witnesses.(egocentric but not distinctly psychopathic)"

Level 11

"Psychopathic killers of people in the way."

Level 12

"Power-hungry psychopaths who kill when cornered."

Level 13

"Murderers with inadequate, rageful personalities and psychopathic features

Level 14

"Ruthlessly self-centered psychopathic schemers"

Level 15

"Psychopathic or cold blooded spree killers mulitple murders."

Level 16

"Psychopaths committing multiple vicious acts."

Level 17

"Sexually perverse serial murderers Torture-murderers. Murder is the primary motive, following prolonged torture(amoung the males rape is the primary motive with murder to hide the evidence. Systematic torture is not a primary factor".

Level 18

"Torture murderers with murder the primary motive."

Level 19

"Psychopaths driven to terrorism, subjugation, intimidation, and rape, but short of murder."

Level 20

"Torture murderers with torture as the primary motive but in psychopathic personalities."

Level 21

"Psyhcopaths preoccupied with torture in the extreme, but not known to have commited murder."

Level 22

"Psychopathic, serial torture-murderers, with torture the primary motive."

hidi, the scorpion
Skrevet

Les litt mer her;

http://www.freerepublic.com/focus/f-news/1347361/posts

Nils Håvard Dahl, psykiater
Skrevet

Om vi har sett samme programmet, var det professor Sten Levander som brukte en anerkjent psykopatiskala.

Skrevet

Ja, jeg så det etterpå, at jeg hadde misforstått det.

Jeg kan ikke noe om det skalasystemet, eller om det er hold i det. Men synes det var en rar opplisting- jeg har aldri vært borti det.

Derimot har jeg ikke hørt om noen av de jeg vet om som forsker på ondskap, traumer og tortur snakke om ondskap på en slik måte. For meg blir det en litt meningsløs vinkling egentlig.

Vel, kan være enig det, men fra en forskers ståsted, så skjønner jeg godt med så mye ondskap i verden. Han har sikkert lagt ned mye arbeid i dette.

Skrevet

Om vi har sett samme programmet, var det professor Sten Levander som brukte en anerkjent psykopatiskala.

Det var psykiater Michael Stone som du sikkert har sett.

hidi, the scorpion
Skrevet

Nei, her var det dr. Michael Stone.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...