tasseline Skrevet 20. august 2001 Del Skrevet 20. august 2001 Hei! Er en jente på 29 år som det siste året har prøvd å bli gravid uten hell. Har hatt mye styr med langvarige blødninger og ble anbefalt av legen min å prøve clearplan for å finne ut når jeg har eggløsning. Vel, nå har jeg prøvd. Begynte på dag 11 i syklusen og har nå testet i 9 dager uten utslag. Har testet om morgenen hver dag. Vil dette si at jeg ikke har eggløsning? Hvor lenge bør jeg fortsette å teste? Har normalt en syklus på 28 dager, men blør veldig lite de første 3 -4 dagene, før det liksom "tar av". Bør jeg telle fra når det "tar av" eller fra min første blødningsdag? Om jeg går til legen igjen, hva kan hun gjøre for å finne ut om jeg eventuelt har eggløsning? På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33706-clearplan/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 22. august 2001 Del Skrevet 22. august 2001 Hvis du har forsøkt å bli gravid i et år og er 29 år, synes jeg du skal få henvisning til en gynekolog for utredning (se vedlegg). Hvis dere har samleie 2-3 ganger per uke skulle det være tilstrekkelig uten å ta hensyn til tidspunkt. Den sikreste måte å bestemme om det har vært eggløsning er å måle progesteron (blodprøve) på dag 21-25. Man teller fra den dag blødningen starter med skikkelig blødning. PS regelmessig syklus tydre på eggløsning-uansett clearplan- UTREDNING av BARNLØSHET Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33706-clearplan/#findComment-131046 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.