FGT Skrevet 24. oktober 2009 Skrevet 24. oktober 2009 Tror du, dere at Hitler hadde blitt et bedre menneske, at han ikke hadde gjort alle disse ugjerningene hvis han hadde fått de rette medisiner den gang ? Eller for å si det slik, hvis Hitler hadde levd i dag, hva slags medisiner vill du ha gitt han slik at det kunne stagge han ned ?. Hadde han en personlighetsforstyrrelse, mentalt syk, eller psykopat ? 0 Siter
Gjest Adolfa Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Til orientering: Psykopati er en personlighetsforstyrrelse. 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har ikke satt meg så inn i Hitlers psykopatologi. Derimot vet jeg at Stalin hadde den farligste kombinasjonen vi kjenner: Psykopati (en personlighstsforstyrrelse) og paranoia. Om han hadde en paranoid pf eller en paranoid psykose, kan jeg ikke si sikkert. Om han hadde brukt antipsykotika, hadde han sikkert vært mindre farlig og tatt livet av noen milioner færre. 0 Siter
Sjøbris Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 En psykolog som tar for seg Hitlers og Stalins bakgrunn og liv er Alice Miller i den urørte nøkkelen. Boken er helt grei og forsøker å forklare bakgrunnene og oppvekstene til en del "store" både tyranner og kunstnere. Lenge siden jeg leste den, så jeg vet ikke helt hva jeg synes om den i dag- da syntes jeg den var bra å lese. 0 Siter
FGT Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har ikke satt meg så inn i Hitlers psykopatologi. Derimot vet jeg at Stalin hadde den farligste kombinasjonen vi kjenner: Psykopati (en personlighstsforstyrrelse) og paranoia. Om han hadde en paranoid pf eller en paranoid psykose, kan jeg ikke si sikkert. Om han hadde brukt antipsykotika, hadde han sikkert vært mindre farlig og tatt livet av noen milioner færre. Nettopp, så menneskene kan normaliseres en del igjennom medisiner, at de blir mer slik det skulle ha vært. Selv om de burde ha visst hva som er rett og galt, så gjør de gale ting å tror eller innbiller seg at de gjør det som er rett ? 0 Siter
FGT Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 En psykolog som tar for seg Hitlers og Stalins bakgrunn og liv er Alice Miller i den urørte nøkkelen. Boken er helt grei og forsøker å forklare bakgrunnene og oppvekstene til en del "store" både tyranner og kunstnere. Lenge siden jeg leste den, så jeg vet ikke helt hva jeg synes om den i dag- da syntes jeg den var bra å lese. Takk for den opplysningen, den boka vil jeg gjerne lese :-) 0 Siter
FGT Skrevet 25. oktober 2009 Forfatter Skrevet 25. oktober 2009 Til orientering: Psykopati er en personlighetsforstyrrelse. Ja, men er det ikke det som i dag går under navnet "antisosial" da ? 0 Siter
Gjest Romanov Skrevet 25. oktober 2009 Skrevet 25. oktober 2009 Jeg har ikke satt meg så inn i Hitlers psykopatologi. Derimot vet jeg at Stalin hadde den farligste kombinasjonen vi kjenner: Psykopati (en personlighstsforstyrrelse) og paranoia. Om han hadde en paranoid pf eller en paranoid psykose, kan jeg ikke si sikkert. Om han hadde brukt antipsykotika, hadde han sikkert vært mindre farlig og tatt livet av noen milioner færre. Nå kjente hverken du eller jeg Stalin personlig, så ingen av oss kan si at vi _vet_ at Stalin f.eks var psykopat. Ikke at jeg er noen tilhenger av Stalin i det hele tatt, men det meste av det som er skrevet om ham er skrevet av mennesker som ikke kjente ham eller noen gang møtte ham. Jeg vil gjerne anbefale deg boka dattera hans, Svetlana Allilujeva, skrev på 60-tallet; "Tyve brev til en venn". Det er den fineste boka jeg har lest, og kan anbefales til alle. 0 Siter
FGT Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Skrevet 26. oktober 2009 En psykolog som tar for seg Hitlers og Stalins bakgrunn og liv er Alice Miller i den urørte nøkkelen. Boken er helt grei og forsøker å forklare bakgrunnene og oppvekstene til en del "store" både tyranner og kunstnere. Lenge siden jeg leste den, så jeg vet ikke helt hva jeg synes om den i dag- da syntes jeg den var bra å lese. Står det noe om Charlie Chaplin der ? 0 Siter
Sjøbris Skrevet 26. oktober 2009 Skrevet 26. oktober 2009 Står det noe om Charlie Chaplin der ? Nei, det gjør det ikke, men han hadde vel et nokså tøfft liv han også, mener jeg å ha lest? Leste det på nettet i forbindelse med galgenhumor og overlevelse. :-) Boken heter "the untouched key" på engelsk. Tror det enten er den urørte nøkkelen, eller den ubrukte nøkkelen på norsk.... :-) 0 Siter
FGT Skrevet 26. oktober 2009 Forfatter Skrevet 26. oktober 2009 Nei, det gjør det ikke, men han hadde vel et nokså tøfft liv han også, mener jeg å ha lest? Leste det på nettet i forbindelse med galgenhumor og overlevelse. :-) Boken heter "the untouched key" på engelsk. Tror det enten er den urørte nøkkelen, eller den ubrukte nøkkelen på norsk.... :-) Fint, takk. skal ta en tur på biblioteket for å se on de har den boken der :-) 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 Nå kjente hverken du eller jeg Stalin personlig, så ingen av oss kan si at vi _vet_ at Stalin f.eks var psykopat. Ikke at jeg er noen tilhenger av Stalin i det hele tatt, men det meste av det som er skrevet om ham er skrevet av mennesker som ikke kjente ham eller noen gang møtte ham. Jeg vil gjerne anbefale deg boka dattera hans, Svetlana Allilujeva, skrev på 60-tallet; "Tyve brev til en venn". Det er den fineste boka jeg har lest, og kan anbefales til alle. At Stalin var psykopat, er hevet over enhver tvil om en leser litteraturen om han. Forresten fant jeg denne i avisa i dag: "Det finnes ingen unnskyldning for de sovjetiske myndighetenes forbrytelser mot sitt eget folk, sier Russlands president Dmitrij Medvedev" Har lest meg opp på Hitler siden sist. I sin ungdom var han nok det en vil kalle schizoid. Etterhvert utviklet han mer paranoia, og en mener at han hadde en paranoid pf med narsissistiske islett. Fra slutten av 30-tallet ble han medisinert rimelig krafitig med amfetamin. Det har nok forverret de grunnleggende personlighetstrekkene. En diakuterer også om han hadde en psykose. Mest sannsynlig hadde han psykotiske episoder, og disse var nok rusutløste (amfetamin). Ut fra det opprinnelige spørsmålet, må jeg klart svare at Hitler sikkert hadde funnet på langt mindre djevelskap om han hade blitt medisinert med noen av de antipsykotika vi har i dag. Både Hitler og Stalin er historie, men vi kan jo rette blikket mot Zimbabwe................ 0 Siter
Gjest Romanov Skrevet 31. oktober 2009 Skrevet 31. oktober 2009 At Stalin var psykopat, er hevet over enhver tvil om en leser litteraturen om han. Forresten fant jeg denne i avisa i dag: "Det finnes ingen unnskyldning for de sovjetiske myndighetenes forbrytelser mot sitt eget folk, sier Russlands president Dmitrij Medvedev" Har lest meg opp på Hitler siden sist. I sin ungdom var han nok det en vil kalle schizoid. Etterhvert utviklet han mer paranoia, og en mener at han hadde en paranoid pf med narsissistiske islett. Fra slutten av 30-tallet ble han medisinert rimelig krafitig med amfetamin. Det har nok forverret de grunnleggende personlighetstrekkene. En diakuterer også om han hadde en psykose. Mest sannsynlig hadde han psykotiske episoder, og disse var nok rusutløste (amfetamin). Ut fra det opprinnelige spørsmålet, må jeg klart svare at Hitler sikkert hadde funnet på langt mindre djevelskap om han hade blitt medisinert med noen av de antipsykotika vi har i dag. Både Hitler og Stalin er historie, men vi kan jo rette blikket mot Zimbabwe................ Ja, det var vel en grunn til at Stalins kone begikk selvmord... Hitler vet jeg svært lite om. Jeg er selv russisk, og vokste opp i det tidligere Sovjetunionen. Flyttet til Norge som 19-åring, året etter at Sovjet ble oppløst, så jeg har nok lært historien på en litt annen måte enn om jeg hadde vokst opp i Norge. For ordens skyld; jeg er IKKE kommunist, og savner overhodet ikke regimet jeg vokste opp under. Men jeg er veldig glad i landet mitt, og savner Russland ganske ofte. En russisk dikter (husker ikke hvem) sa en gang "Russlands drøm vil aldri gå i oppfyllelse", og det tror jeg det er noe i... 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.