Gå til innhold

salpingitt?

Anbefalte innlegg

Gjest bekymret 25 åring

Hei. For 2 år siden hadde jeg 3 episoder, over et halvt år, med moderate smerter i underlivet (uavhengig av mentrasjon.) smertene strålte ned i begge lysker og lår. Ingen feber eller andre symptomer. Ble undersøkt av gynekolog første gang med blodprøver, ultralyd og bakterieprøver fra underlivet. CRP var normal, ingen bakterier ble funnet og ultralyden viste kun litt væske i douglas pouch. (de 2 andre gangene var det ingen væske her) Fikk behandling for salpingitt med flagyl. Da smertene kom tilbake 2 og 4 mnd senere fikk jeg samme behandling. Jeg har hatt fast parter i flere år, på den tiden så vi hverandre sjelden, og smertene kom typisk 1-2 dager etter samleie. Har nå planer om å bli gravid og er bekymret for om dette kan ha påvirket våre sjanser. Er også bekymret for øket sjanse for ekstrauterint graviditet. Spørsmålet mitt er om du tror det er sannsynelig at dette var betennelser selv om CRP ved alle tre episodene var normal? og finnes det noen måte å sjekke om egglederne mine er påvirket på noen måte? på forhånd takk for svar:)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/337347-salpingitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis CRP var negativ og du ikke hadde feber, er det meget liten sannsynlighet for at du har hatt egglederbetennelse. Væskeansamling bak livmoren (Douglas-rommet) ses ofte, spesielt etter eggløsning. Jeg synes du skal være optimist. Selv om det hadde vært egglederbetennelse ville det ikke nødvendigvis ha gjort deg steril, det ville ’bare’ være ca 25% risiko. Hvis du ikke har oppnådd graviditet etter 12 måneders forsøk, kan man utføre laparoskopi for å vurdere forholdene. Den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen som igjen er ca 14 dager før neste menstruasjon? Samleie 2-3 ganger i denne periode er optimalt. Husk å bruke folat 400 mikrogram daglig, helst avstå fra alkohol og tobakk. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/337347-salpingitt/#findComment-2837184
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...