Gå til innhold

Spor av Cannabis ved helsesjekk hos bedriftslegen

Anbefalte innlegg

Ved signering av kontrakten ved nyansettelse i min bedrift fikk jeg beskjed om at bedriftslegen kunne ved ansettelse eller utover lete etter spor av ulovlig alkohol og narkotiske stoffer.

Vil det si i jobbsammenheng, eller har han lov til å sjekke for om jeg har røyket cannabis uten arbeidstiden også?

Jeg nekter ikke for at jeg røyket i forrige uke når jeg var i Danmark.

PS! hvor lenge vil spor av cannabis ligge igjen i blod og urin?

Fortsetter under...

Gjest Christian Anker, spesialist i allmennmed

Det er tillatt å teste ansatte for bruk av rusmidler hvis reduserte mentale ferdigheter innebærer en sikkerhetsrisiko. Sjåfører, piloter, sjøfolk, ansatte innen offshorevirksomhet eller militære er yrkesgrupper hvor man iblant benytter slik testing.

Forutsetningen for at bedriften kan forlange disse opplysningene er at ordningen inngår i arbeidsreglementet. Dette reglementet blir som regel utformet i samarbeid med de ansatte. Dersom man ikke kommer til enighet, kan Arbeidstilsynet ta stilling til om arbeidsgiverens krav er berettiget. Hver enkelt ansatt har uansett rett til å bestemme om resultatet av testen skal vurderes av bedriftens helsepersonell eller av ledelsen.

• Marijuana og hasj er vanligvis påvisbart i cirka tre uker etter inntak.

Har lest at det lureste du kan gjøre er å drikke masse, masse, masse vann slik at du får gjennomskylt så godt som råd er. I tillegg er det visst slik at B-vitaminer gjør urinen passe gul (hvis noen skulle lure på hvorfor du tisser blankt...).

Chr. Anker:

Har ikke bedriftslegen taushetsplikt i likhet med andre leger? Jeg skjønner problemet hvis vi snakker om sikkerhetsrisiko. Slik jeg ser det inngår ikke cannabis i en slik problemstilling.

• 5 år senere...

Vann og C vitamin er det som virker best mot cannabis relaterte avfallsstoffer, men du kan også kjøpe piller og drikker på nettet som fjerner det meste på 1-4 dager. det er vanlig at spor blir igjen 2 uker i urin, men kan også vare opp til 4 uker. hvis du har en test du er urolig for kan du prøve å trene, drikke vann og ta litt ekstra c vit.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...