Gå til innhold

Å kritsere andre for feilskriving

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna
Skrevet

Hun skriver om meg.

''Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.''

Dette er i overkant hårsårt, når min opprinnelige kommentar gikk på en overskrift som var umulig å forstå. Hadde jeg visst at hun skulle reagere så til de grader som her, ville jeg selvsagt holdt munnen min. Men svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for.

Naturlig nok så ønsket du ikke hakke på henne. :-)

Mitt poeng er bare at vi vet ingenting om folk som skriver inn her. Noen tåler å få tilbakemelding på skrivefeil- mens andre tåler det ikke og kan ta det som personlig kritikk selv om det ikke var ment sånn.

• Svar 99
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• tusseline

12

• sant å si

9

• cecily

3

• emmelina

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg vil vel ikke akkurat si at du fikk "passet ditt påskrevet" i det første innlegget som kommenterte orddelingsfeilen din ;).

Synes det er helt legitimt å påpeke dette, det er tydeligvis et økende problem blant "skriveføre" voksne.

Orddelingsfeil er et nytt problemområde i språkoppløringa her til lands - sannsynligvis pga. økt eksponering og økt bruk av engelsk (der alt særskrives). Mange har ikke lært gode måter å finne ut når de skal velge sam- og særskriving.

Derfor syns jeg det kan være et poeng at man ikke bare påpeker feilen, men at man i så fall også er i stand til å forklare hvordan man kan vite at et ord skal samskrives.

Hvis skriveren ikke skjønner hva som er feil, er det liten hjelp i å bli rettet på. I beste fall vil en for evig og alltid huske hvordan akkurat dette ordet skrives, men det finnes hundrevis av andre fallgruver.

Gjest Niccola
Skrevet

Overskriften er da ikke umulig å forstå. Og om den var det for deg, kunne du kanskje tatt deg bryderiet med å lese første linje i innlegget?

Jeg har ikke kommentert feilskrivingen i overskriften her, ser du ikke bedringen? ;-)

Ærlig talt, jeg har ikke for vane å løpe etter folk for å rette på dem. Men "tallerken varmer" er i samme kategori som "ananas ringer" og "Oscar vinner". Hvorfor skal man ikke bruke de fordelene språket gir så man umiddelbart kan forstå?

Gjest Reisesyke
Skrevet

Hun skriver om meg.

''Men legger merke til at det er visse personer her inne som påpeker veldig nøye at en må se til å dele opp ord på den helt rette måten. Jeg har studert vedkommendes svar og innlegg i tiden etterpå, og har sett at h#n skriver endel feil selv.''

Dette er i overkant hårsårt, når min opprinnelige kommentar gikk på en overskrift som var umulig å forstå. Hadde jeg visst at hun skulle reagere så til de grader som her, ville jeg selvsagt holdt munnen min. Men svaret mitt var ærlig ytret, det var ikke for å hakke på noen, slik hun mener seg utsatt for.

Hvis den var umulig å forstå for deg da har du problemer med å sette to og to sammen. Jeg forsto det så godt at jeg ikke engang tenkte over at det var noe feil med orddelingen.

Skrevet

Hun skriver om meg.

Jeg er enig med deg når du sier at trådstarter trekker den ene kommentaren din vel langt, men syns uansett at det er et viktig tema hun tar opp til debatt.

Skrevet

Orddelingsfeil er et nytt problemområde i språkoppløringa her til lands - sannsynligvis pga. økt eksponering og økt bruk av engelsk (der alt særskrives). Mange har ikke lært gode måter å finne ut når de skal velge sam- og særskriving.

Derfor syns jeg det kan være et poeng at man ikke bare påpeker feilen, men at man i så fall også er i stand til å forklare hvordan man kan vite at et ord skal samskrives.

Hvis skriveren ikke skjønner hva som er feil, er det liten hjelp i å bli rettet på. I beste fall vil en for evig og alltid huske hvordan akkurat dette ordet skrives, men det finnes hundrevis av andre fallgruver.

Enig i den.

Det som jeg synes virker merkelig, er at man ikke ser at betydningen av ordet (ordene) blir helt feil. Om man leser det (bokstavelig) så ser man jo som regel at det ikke henger på greip. Er det et "problem", eller er det bare slurv?

Skrevet

Hvis den var umulig å forstå for deg da har du problemer med å sette to og to sammen. Jeg forsto det så godt at jeg ikke engang tenkte over at det var noe feil med orddelingen.

Hvis så er tilfelle, begynner vi å få et stort problem i det norske språket.

Gjest Niccola
Skrevet

Enig i det. Problemet stammer nok også fra bruk av sms, der man må ta seg bryet med å gå tilbake og lenke sammen to ulike ord, for å unngå orddeling.

Når det gjelder barn - Har inntrykk av at lærere i dag skal unngå å rette på dem, for ikke å drepe lese-/skrivelysten? Nå har ikke jeg skolebarn ennå, så jeg vet ikke om dette stemmer.

Skrevet

Enig i den.

Det som jeg synes virker merkelig, er at man ikke ser at betydningen av ordet (ordene) blir helt feil. Om man leser det (bokstavelig) så ser man jo som regel at det ikke henger på greip. Er det et "problem", eller er det bare slurv?

Det er helt klart et problem. Det er særegenheten i det norske språket som gjør at ord forandrer meningen når de settes sammen på denne måten. I engelsk særskriver man ordene, og lar ordkombinasjonen som oppstår være meningsbærende.

Gjest Reisesyke
Skrevet

Hvis så er tilfelle, begynner vi å få et stort problem i det norske språket.

Ja orddelingsfeil er veldig vanlig, men noen greier faktisk å se sammenhengen uten å tenke over det. "Tallerken varmer" er så ulogisk å skrive at det er nesten umulig å ikke forstå hva trådstarter mente.

Skrevet

Jeg synes i grunnen det er ok å bli korrigert, for er det noe jeg lærer av så er det nettopp det, selv om det føles ubehagelig der og da. Jeg har også alltid hatt gode karakterer i norsk, men det hender at jeg slurver med språket. Jeg vil jo helst skrive prikkfritt, så jeg pleier å tenke at "frøknene" her inne bare gjør meg en tjeneste (selv om jeg vel egentlig mistenker dem for å pirke bare på faenskap) ;)

Orddelingsfeil er noe som skjærer mange i øynene, så det ville jeg jobbet litt med hvis jeg var deg.

Jeg må understreke at det har mye å si hvordan folk går fram når de skal korrigere andre. Nedlatende og stygge kommentarer fortjener å bli oversett.

Gjest Niccola
Skrevet

Enig i den.

Og hvorfor begynner voksne, som i utgangspunktet skriver godt norsk, å dele ord? Eller, som jeg har sett mye av de siste månedene, konsekvent skrive 'ett' og 'att'? Dette er jo svensk. Skulle det plutselig være norsk også?

Pussige greier. Men språket er jo i konstant utvikling, så det er vel den veien det går. Til syvende og sist er det majoritetens bruk som etterhvert blir den riktige. :-)

Skrevet

Jeg har ikke kommentert feilskrivingen i overskriften her, ser du ikke bedringen? ;-)

Ærlig talt, jeg har ikke for vane å løpe etter folk for å rette på dem. Men "tallerken varmer" er i samme kategori som "ananas ringer" og "Oscar vinner". Hvorfor skal man ikke bruke de fordelene språket gir så man umiddelbart kan forstå?

Godt å høre at du er på bedringens vei når det kommer til dette, hvis ikke ville du bli ei svært opptatt frøken her inne fremover ;)

Jeg synes dette blir litt flisespikkeri når man i første setningen hun skriver ser at det er skrevet korrekt :)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg synes i grunnen det er ok å bli korrigert, for er det noe jeg lærer av så er det nettopp det, selv om det føles ubehagelig der og da. Jeg har også alltid hatt gode karakterer i norsk, men det hender at jeg slurver med språket. Jeg vil jo helst skrive prikkfritt, så jeg pleier å tenke at "frøknene" her inne bare gjør meg en tjeneste (selv om jeg vel egentlig mistenker dem for å pirke bare på faenskap) ;)

Orddelingsfeil er noe som skjærer mange i øynene, så det ville jeg jobbet litt med hvis jeg var deg.

Jeg må understreke at det har mye å si hvordan folk går fram når de skal korrigere andre. Nedlatende og stygge kommentarer fortjener å bli oversett.

"(selv om jeg vel egentlig mistenker dem for å pirke bare på faenskap) ;)"

Siden denne tråden handler meg og om min kommentar på en overskrift som ikke var mulig å forstå, føler jeg for å understreke at dette ikke handlet om faenskap eller å se ned på noen. Tro det eller ei. :-)

Gjest Niccola
Skrevet

Jeg er enig med deg når du sier at trådstarter trekker den ene kommentaren din vel langt, men syns uansett at det er et viktig tema hun tar opp til debatt.

Debatten er jeg helt med på :-)

Skrevet

Enig i det. Problemet stammer nok også fra bruk av sms, der man må ta seg bryet med å gå tilbake og lenke sammen to ulike ord, for å unngå orddeling.

Når det gjelder barn - Har inntrykk av at lærere i dag skal unngå å rette på dem, for ikke å drepe lese-/skrivelysten? Nå har ikke jeg skolebarn ennå, så jeg vet ikke om dette stemmer.

Lærere i dag retter nok fremdeles, men etter regelen at det ikke skal være en overvekt av negative tilbakemeldinger.

En elev som før ville har fått tilbake oppgaven sin med røde merker over det hele, skal nå få en positiv tilbakemelding om tekstens sterke sider (for de finnes alltid!) og så vil læreren ha plukket ut ett eller to problemområder som eleven bør jobbe ekstra med. Det kan være orddeling, dobbeltkonsonant, og/å-feil eller andre grupperinger av feil som går igjen.

Gjest Niccola
Skrevet

Godt å høre at du er på bedringens vei når det kommer til dette, hvis ikke ville du bli ei svært opptatt frøken her inne fremover ;)

Jeg synes dette blir litt flisespikkeri når man i første setningen hun skriver ser at det er skrevet korrekt :)

''Godt å høre at du er på bedringens vei når det kommer til dette, hvis ikke ville du bli ei svært opptatt frøken her inne fremover ;)''

Jeg har allerede holdt til her i 11 år, men takk for advarselen :o)

Skrevet

Ikke enig med deg. Overskriften er ikke nødvendigvis lett å forstå. Orddelingsfeil florerer og er en uting.

Uenig skal du få være, men hva kunne "tallerken varmer" betydd bortsett fra tallerkenvarmer? Har man derimot aldri hørt om tallerkenvarmer så må man lese hele innlegget for å forstå betydningen.

Skrevet

''Godt å høre at du er på bedringens vei når det kommer til dette, hvis ikke ville du bli ei svært opptatt frøken her inne fremover ;)''

Jeg har allerede holdt til her i 11 år, men takk for advarselen :o)

Jøss. Du burde se til å finne et annet oppholdssted ;)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...