Gjest sosialfag Skrevet 22. august 2001 Skrevet 22. august 2001 Hei! Jeg kommer til å søke på sosionomutdanningen til neste år, og i den forbindelse lurte jeg på om det er mye utplassering i psykratrien? Hvilken jobb har sosionomer i psykratrien? I tillegg, hva betyr disse ordene? Interaksjoner? Kognitiv? Med hilsen 0 Siter
Nils Håvard Dahl, psykiater Skrevet 22. august 2001 Skrevet 22. august 2001 Jeg tror det er en kortere (tidlig) og en lengre utplassering (sent) i studiet. Sosionomer tar seg i hovedsak av pasientenes sosiale problemer som økonomi, utdanning, yrke, attføring, yrkes-rehabilitering osv. De arbeider også en del med par- og familieterapi. Kognitiv - som har med tenkningen, fornuften, intellektet å gjøre. Et eksempel på kognitiv svikt er demens. Interaksjoner - gjensidig påvirkning, vanligvis om medisiner. En medisin kan endre sin effekt eller bivirkninger dersom pasienten i tillegg får et annet medikament. En kan også snakke om interaksjoner mellom mennesker. Dersom en person får frem det beste i deg, og en annen det verstr, har det sikkert vært en interaksjon hvor du også har påvirket den/de andre. 0 Siter
Gjest Magna Skrevet 22. august 2001 Skrevet 22. august 2001 Nils Håvard Dahl, psykiater skrev (På 22.8.2001 den 8.12): Jeg tror det er en kortere (tidlig) og en lengre utplassering (sent) i studiet. Sosionomer tar seg i hovedsak av pasientenes sosiale problemer som økonomi, utdanning, yrke, attføring, yrkes-rehabilitering osv. De arbeider også en del med par- og familieterapi. Kognitiv - som har med tenkningen, fornuften, intellektet å gjøre. Et eksempel på kognitiv svikt er demens. Interaksjoner - gjensidig påvirkning, vanligvis om medisiner. En medisin kan endre sin effekt eller bivirkninger dersom pasienten i tillegg får et annet medikament. En kan også snakke om interaksjoner mellom mennesker. Dersom en person får frem det beste i deg, og en annen det verstr, har det sikkert vært en interaksjon hvor du også har påvirket den/de andre. Sosionomer er å finne i hele hjelpeapparatet. Utdanninga er stort sett rettet mot sosialtjeneste og barneverntjeneste. Men sosionmer jobber i psykiatri, innen rusomsorg og innenfor peie og omsorg, med psykisk utviklingshemmede som jeg gjør.. Det er offentlige stillinger i kommunene du oftes finner sosionomen. Hvis du vil jobbe på sosialkontor eller i barnevern er det i framtidas perspektiver en jobb som mer og mer blir preget av rusmissbrukeren og deres problematiske liv. Det er råbaskt. Er det flere spørsmål om utdanninga så er min mailadr. haldis1@hotmail.com 0 Siter
Gjest sosialfag Skrevet 23. august 2001 Skrevet 23. august 2001 Takk for svar begge to. Magna,Takker for tilbudet om å sende deg en mail, jeg skriver sikkert en mail senere, for det er jo litt jeg lurer på, som sikkert du kan svare på. Vi mailes:-)) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.