Gå til innhold

Celleprøve

Anbefalte innlegg

Klart du gruer deg litt, det er ikke mer enn vanlig det da.

Som regel så kommer vi ut av en slik undersøkelse uten problem, både under prøvetaking og med svaret etterpå.

Jeg har som sakt kun kjent et lite myggstikk og så vidt det er litt svak mensmurring i en liten stund etterpå. Aldri en dråpe blod.

Min søster derimot synes det har gjort litt vondt, men det skal sies at hun er veldig, veldig pysete på smerter. Hun tåler ingen ting og innrømmer det glatt selv også. Hun har hatt litt problem med blødninger etterpå hun da, som en mensblødning. Så hun har sikkert litt tynnere slimhinner eller noe. Men det er ikke farlig da.

Svarene de aller fleste av oss får, heldigvis, er gode. I aller skumleste fall så får vi beskjed om at det er noe celleforandring. Men da må du tenke på at det også faktisk er ganske vanlig. Og da tar de bare å svir bort litt av det infiserte området og det er det. For alltid for de fleste.

Uansett er det viktig å passe godt på seg selv og være flink og ta prøvene jevnlig. Hvis det formodligen skulle være noe så er det jo flott å oppdage det tidligst mulig.

Du får fortelle hvordan det gikk med deg da, jeg er helt sikker på at du kommer til å klare deg veldig bra :)

Lykke til :)

''Min søster derimot synes det har gjort litt vondt, men det skal sies at hun er veldig, veldig pysete på smerter. Hun tåler ingen ting og innrømmer det glatt selv også. Hun har hatt litt problem med blødninger etterpå hun da, som en mensblødning. Så hun har sikkert litt tynnere slimhinner eller noe. Men det er ikke farlig da.''

Kanskje det er en sammenheng mellom det at hun er slikt skapt at hun blør og at hun synes det gjør litt vondt, og at det ikke skyldes at hun er pysete? ;-)

Jeg synes det gjør bittelitt vondt akkurat idet prøven tas, men bare som et lite nyp, og så kommer det litt sporblødning etterpå, men jeg anser meg selv ikke som spesielt pysete...;-)

Fortsetter under...

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

38

• Mary Poppins

14

• morsan

6

• Dorthe

4

Bare et tips; jeg pleier alltid å ha på en kjole når jeg skal ta gu. På den måten legger jeg ikke merke til at jeg er naken der nede når jeg ligger i stolen :)

Kjole (evt lang topp) er lurt under gu, ja, men ikke særlig lurt når man skal ta mammografi...;-) Jeg gjorde den tabben på forsommeren, og sto der plutselig i bare underbuksa....

Gjest gruer meg aldri

''Min søster derimot synes det har gjort litt vondt, men det skal sies at hun er veldig, veldig pysete på smerter. Hun tåler ingen ting og innrømmer det glatt selv også. Hun har hatt litt problem med blødninger etterpå hun da, som en mensblødning. Så hun har sikkert litt tynnere slimhinner eller noe. Men det er ikke farlig da.''

Kanskje det er en sammenheng mellom det at hun er slikt skapt at hun blør og at hun synes det gjør litt vondt, og at det ikke skyldes at hun er pysete? ;-)

Jeg synes det gjør bittelitt vondt akkurat idet prøven tas, men bare som et lite nyp, og så kommer det litt sporblødning etterpå, men jeg anser meg selv ikke som spesielt pysete...;-)

He he, joda. Hun kjenner det nok mer en f.eks. meg. Det er nok klart.

Men hun sier, og jeg hvisker så ikke trådstarter skal høre meg: " det gjør jææævlig vondt". Og du, akkurat det tviler jeg jo på at er så sant da ;)

Jeg syns det virker litt teit å komme med kjole i kulda. Hehe. Men jeg skal huske å ta på en lang topp :o) Takk for tips!

Hvis det er teit å gå med kjole når det er kaldt, er jeg ganske ofte teit:-)

Det hjelder jo bare å ha varme strømpebukser + støvletter:-)

Annonse

Kjole (evt lang topp) er lurt under gu, ja, men ikke særlig lurt når man skal ta mammografi...;-) Jeg gjorde den tabben på forsommeren, og sto der plutselig i bare underbuksa....

Been there done that, bortsett fra at jeg skulle til fysioterapeut for skuldre/rygg. Det var heller ikke sånn kjempelurt med kjole da ;-)

Gjest gruer meg aldri

Tusen takk for langt svar :o)Det ser jo ut som det går veldig bra for de fleste her, så da skal vel jeg klare det også. Skjønner jo at det er viktig å få sjekket regelmessig, så det er vel bare å hoppe i det.

Skal ta prøvene hos mannlig fastlege, men tror det går greit. Har hørt så mye om hardhendte kvinnelige gynekologer. Hehe

Skal skrive inn når undersøkelsen er overstått :o)

*ler* Det med kvinnlig gynokolog er nok også litt "tjaaa"

Jeg brukte mannlig i alle år inntil jeg fikk ny gynokolog da jeg gikk med mitt første barn. Etter det har jeg vært hos flere kvinnelige, og med hånden på hjertet kan jeg si at de har vært helt flotte. Har ikke selv vært borti noen hardhente, og de jeg har hatt har vært også veldig flinke til å vise hensyn rundt undersøkelsen, vært forsiktige når de skulle gjøre noe, flinke til å gi papir og bind osv.

Det finnes helt sikkert noen krasse kvinner, men det gjør det helt sikker blandt de mannlige gynokologene også. Aller flest er det nok av de greie og behagelige å ha med å gjøre, uansett kjønn

;)

Men hun sier, og jeg hvisker så ikke trådstarter skal høre meg: " det gjør jææævlig vondt". Og du, akkurat det tviler jeg jo på at er så sant da ;)

Hehe. Jeg er egentlig ikke veldig var for smerte, så ut fra hva de fleste har skrevet går det nok bra.

Joda :o) Men jeg går sjelden med kjole så jeg har ingen "hverdagskjole". Går ikke til legen med selskapskjole. Hehe.

Me too ;) Det er jo ikke akkurat cocktailkjoler eller sommerlige tubekjoler jeg går i når det er kaldt hehe.

Joda :o) Men jeg går sjelden med kjole så jeg har ingen "hverdagskjole". Går ikke til legen med selskapskjole. Hehe.

"Går ikke til legen med selskapskjole."

Du har hørt om hun som fant ut at hun skulle lukte godt der nede når hun skulle til legen, så hun sprayet med det hun trodde var parfyme. Da hun ankom legen og spredte bena spurte legen om hun hadde pynta seg, det var nemlg glitter spray hun hadde brukt ;-)

Annonse

Du har hørt om hun som fant ut at hun skulle lukte godt der nede når hun skulle til legen, så hun sprayet med det hun trodde var parfyme. Da hun ankom legen og spredte bena spurte legen om hun hadde pynta seg, det var nemlg glitter spray hun hadde brukt ;-)

Haha, den har jeg hørt før ja :o) Får droppe parfymen denne dagen. Hehe

he he, trodde du skulle fortelle om han homsen som var til proctokologen og da legen fant en rose oppi der, sa pasienten: "Den er til deg!"

*he he* Nei, det kan jo ikke settes i samme kategori som å føde barn, for eksempel;-)

Ser at de fleste her synes dette går fort og greit, - men for meg var dette ordentlig vondt :-( Har tatt celleprøve én gang og syntes ikek om det, men jeg kommer helt klart til å gjøre det igjen, for det er jo kjempeviktig undersøkelse!

*det må da være sånn rundt tre år siden den gangen...*

Litt romstering. Haha :o) Takk for svar!

He, he - my pleasure :)

Men det er sånn det føles :)

Celleprøva tas ved at legen sveiper livmorhalsen med en slags stor Q-tips. Denne Q-tipsen skrus inn i en beholder (som den også kom i)..

Så blir det hele sendt til et laboratorium som undersøker prøva.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...