Gå til innhold

Celleprøve

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er bittelitt ubehagelig i ca. 5 sekunder mens legen skraper litt. Føles litt som å tygge på sølvpapir synes jeg. (Sikkert merkelig forklaring)

I tillegg tar han sikkert en vanlig underlivsundersøkelse og ser/klemmer litt.

Det gjør definitivt ikke vondt, men man føler seg jo ikke høy i hatten mens man ligger der og spriker.

Slapp av så godt du kan og pust rolig. Det er fort over:-)

• Svar 106
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• candyqueen_83

38

• Mary Poppins

14

• morsan

6

• Dorthe

4

Skrevet

Ser at de fleste her synes dette går fort og greit, - men for meg var dette ordentlig vondt :-( Har tatt celleprøve én gang og syntes ikek om det, men jeg kommer helt klart til å gjøre det igjen, for det er jo kjempeviktig undersøkelse!

*det må da være sånn rundt tre år siden den gangen...*

Uff da :o( Jeg skal skrive inn når jeg har tatt den. Hehe

Skrevet

Da var den tatt! Og til nesten alle sammen: Dere hadde rett. Jeg kjente ingenting, og det var absolutt ikke noe å grue seg for. Ikke bittelitt flaut engang :o) Så nå er det bare å vente på svaret da...

Skrevet

Da var den tatt! Og til nesten alle sammen: Dere hadde rett. Jeg kjente ingenting, og det var absolutt ikke noe å grue seg for. Ikke bittelitt flaut engang :o) Så nå er det bare å vente på svaret da...

Så bra at det gikk så fint. :o)

Men du får ikke noe svar med mindre de finner noe. Jeg fikk det en gang for jeg hadde hatt celleforandringer og måtte ta ny prøve og satt på legekontoret og nesten gråt over at både min mor og en god venninne var død av kreft ganske nyelig. Da fikk jeg et koselig brev fra legen med resultatet etter noen uker, heldigvis var alt fint da. :o)

Skrevet

Er du gravid, eller plages du?

Skrevet

Der ser du :-)

Skrevet

Så flott!!!

De fleste bekymringer er jo grunnløse :)

Skrevet

Så bra at det gikk så fint. :o)

Men du får ikke noe svar med mindre de finner noe. Jeg fikk det en gang for jeg hadde hatt celleforandringer og måtte ta ny prøve og satt på legekontoret og nesten gråt over at både min mor og en god venninne var død av kreft ganske nyelig. Da fikk jeg et koselig brev fra legen med resultatet etter noen uker, heldigvis var alt fint da. :o)

Nei, får ikke brev hvis det ikke er noe. Men hvis jeg var for "spent" så kunne jeg ringe legen etter 1,5-2 uker ca :o)

Skrevet

Der ser du :-)

Så da blir det lettere neste gang. Håper det blir lenge til da :o)

Men reagerte litt for legen sa at hvis prøven var for dårlig, altså mer slim enn celler skulle jeg ta ny prøve om et halvt år, var den helt fin skulle jeg ta ny om 2-3 år, men hvis det var forandringer skulle han bestille time på sykehuset? Man må da vel ikke rett på sykehuset om den viser forandringer? Trodde det kun var hvis det var grove forandringer. Spurte jo selvfølgelig ikke opp igjen jeg da.

Skrevet

Så flott!!!

De fleste bekymringer er jo grunnløse :)

Ja, det er sant! Mange bekymringer man skal ha. Nå slipper jeg å være redd for det mer hvertfall :o)

Skrevet

Har du født barn?

Men hva hadde det med saken å gjøre?

Skrevet

Så da blir det lettere neste gang. Håper det blir lenge til da :o)

Men reagerte litt for legen sa at hvis prøven var for dårlig, altså mer slim enn celler skulle jeg ta ny prøve om et halvt år, var den helt fin skulle jeg ta ny om 2-3 år, men hvis det var forandringer skulle han bestille time på sykehuset? Man må da vel ikke rett på sykehuset om den viser forandringer? Trodde det kun var hvis det var grove forandringer. Spurte jo selvfølgelig ikke opp igjen jeg da.

Hm..jeg har ikke blitt henvist til sykehus, men det kommer kanskje ann på hva slags og hvor mye forandringer det er? Nei jeg vet ikke jeg..

Skrevet

Hm..jeg har ikke blitt henvist til sykehus, men det kommer kanskje ann på hva slags og hvor mye forandringer det er? Nei jeg vet ikke jeg..

Det hørtes litt drastisk ut, for jeg har jo lest at man bare tar en ny prøve etter 6 mnd.

Skrevet

He, he - my pleasure :)

Men det er sånn det føles :)

Celleprøva tas ved at legen sveiper livmorhalsen med en slags stor Q-tips. Denne Q-tipsen skrus inn i en beholder (som den også kom i)..

Så blir det hele sendt til et laboratorium som undersøker prøva.

Men det ble ikke gjort helt som du skrev da. Han børstet litt med en q-tips lignende sak, og strøk det utover på en liten glassplate. Sprayet fiksering over før de kunne sende den inn.

Skrevet

Men det ble ikke gjort helt som du skrev da. Han børstet litt med en q-tips lignende sak, og strøk det utover på en liten glassplate. Sprayet fiksering over før de kunne sende den inn.

Vet du, du har helt rett. Jeg tok helt feil :)

Selvsagt lages det utstryk. Jeg blander med bakterieprøve.

Sånn kan det gå :)

Skrevet

Vet du, du har helt rett. Jeg tok helt feil :)

Selvsagt lages det utstryk. Jeg blander med bakterieprøve.

Sånn kan det gå :)

Det gjorde ingenting altså :o) Det kunne jo vært flere måter å gjøre det på. Hehe

Gjest imzedimze
Skrevet

kjente du ingenting? jeg synte faktisk det var dritvondt...har nesten ikke lyst å gjøre det på nytt om to år eller når det er man blir innkalt igjen. men er vel bedre med smerte noen minutter enn kreft.

flaks jeg ikke svarte før du hadde tatt den da.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...