Gå til innhold

har kroppen min en feil som gjør at jeg ikke føder av meg selv?

Anbefalte innlegg

Hei kjære jordmødre.

Jeg håper en av dere kan svare meg på dette som plager meg.

Jeg er 2 gangsgravid og 2 dager over tiden.

Har hørt at flergangsgravide ofte går i gang før termin eller til termin.

Sist jeg var gravid gikk jeg bare ikke i gang av meg selv,uantsett hva de gjorde for å starte det på sykehuset og det endte med keisersnitt leenge over tiden.

Og nå går jeg her igjen og er redd for at det samme skal skje igjen,det føles som at alt står stille med kroppen min.

Er kroppen min unormal?

Kan det være en feil med meg som gjør at jeg bare ikke går i gang?eller ikke åpner meg?

Har hørt om folk som har problemer med at livmorhalsen åpner seg for tidlig,og at for dem kan de få satt inn noe som gjør at det ikke skjer, som legen fjerner når babyen er levedyktig.

Kan livmorhalsen også bli for stram?ha problemer med å åpne seg?

Dette plager meg virkelig da jeg vil unngå et nytt keisersnitt...er redd det samme skjer igjen.Da har jeg fått beskjed om at jeg aldri får føde vaginalt pga 2 keisernitt.

Vær så snill å svare jordmor.

Er det meg det er noe galt med.?

hilsen fra

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det är antagligen ingen som kan svara dig säkert på denna frågan. Det är fortfarande mycket som man inte vet , vad det gäller förlossningens start och regleringen av värkarna/rier. Du är i normal tid för att föda (från 3 veckor före termin till och med 2 veckor efter). Du har stor chans för att du kommer att föda vaginalt denna gången. Det är för tidigt att tänka på din situation som sjuklig, eller onomal.Det är inte vanligt att kvinnor inte kan föda på vanligt sätt. Om livmoderhalsen inte öppnar sig, bedömmer man det först när man har eller försökt att få goda värkar . Jag tycker att du skall se positivt på din kommande förlosning och tro att detta kommer att sluta bra, då chansen är stor att det blir så. Lycka till!

Jeg har opplevd noe av det samme som deg, og har mine egne teorier om hva som kan være årsaken.

Første fødsel startet med rier 13 dager over termin, men de hadde liten eller ingen effekt. Etter ca. 10 timer var det kun 2 cm. åpning, og fosteret begynte å få store problemer, så det hele endte i et hastekeisersnitt.

Andre gang var jeg livredd for at det sammen skulle skje, så jeg fikk etter mye om og men "mast" meg til et planlagt keisersnitt. (Jeg orket ikke tanken på at babyen skulle kunne komme i fare.) Denne gangen begynte riene i uke 32, men ble stoppet. Jeg gikk med "stressrier" stadig vekk, og måtte også få medikamenter ytterligere to ganger for å få stoppet riene. Ingen av disse riene hadde noen som helst effekt. Da det satte igang igjen noen dager før jeg likevel skulle legges inn for keisersnitt, valgte de å forløse barnet litt før tiden, for å slippe å plage meg mer. Da hadde jeg hatt regelmessige, vonde rier i ca. 12 timer - men ikke så mye som en millimeters åpning.

Ingen har kunnet forklare meg hvorfor kroppen min tydeligvis ikke "virker som den skal", men jeg har i ettertid lest at manglende åpning av livmorhalsen kan skyldes trangt bekken. Nå er det visst sånn at man ikke måler bekkenet, sånn som praksisen var for noen år tilbake. Har selv aldri blitt målt.

Kanskje dette er svaret for deg? Forskjellen er jo at du ikke setter igang med rier av deg selv - men resultatet er jo det samme, at livmorhalsen ikke åpner seg.

På den annen side kan det jo også være tilfeldig, da - alle fødsler er jo forskjellige, også for en og samme kvinne!

Ønsker deg lykke til med fødselen, og håper at du får føde vaginalt, som du ønsker, denne gangen :)!

Hei igjen.

Tusentakk til dere begge for at dere svarte meg.:o)

Jeg håper virkelig at jeg klarer å gå i gang av meg selv denne gangen.

Jeg var hos lege i dag og har fått time til neste torsdag,da er jeg 9 dager over tiden, og skal legges inn til kur,for å slippe komplikasjoner som oppstod ved første svangerskapet i fob med at jeg ikke gikk i gang etter både kurer,drypp og at de tok vannet.

Jeg er nå litt nervøs for et nytt keisersnitt da jeg vet jeg aldri får føde vaginalt etter et 2 keisersnitt.

Takk igjen for at dere svarte,det betyr mye for meg.

Så får jeg bare håpe at noe har skjedd før torsdag.

klem og hilsen fra

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...