Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg hadde en relativt vanskelig 1. fødsel, barnet ble til slutt tatt med vakum og ble utstt for surstoffmangel. Hun lå 2 uker på intensiven etterpå, men ser nå ut til å være helt fin.

Under fødselen ville hodet ikke ned, til tross for full åpning. Jeg fikk aldri pressveer, men fikk beskjed om å presse da hodet var ved spinae. Dette var jo ikke særlig vellykket, ungen ville ikke ut. Etter at vakum var satt og ungen var ute, ville ikke morkaka ut. De måtte legge meg i narkose og hente den ut manuelt. Og på toppen av det hele ble det infeksjon/nekrose i epistomien, stingene gikk opp og det grodde ikke. Denne ble sydd omigjen 3 mnd. etter fødselen.

Nå har jeg jo lyst på et barn til, men er veldig redd for en gjentagelse av dette. Er det sannsynlig at dette skjer igjen? Bør jeg gå for keisersnitt for å unngå at dette skjer igjen? Hva er årsaken til at hodet av og til ikke kommer ned?

Jeg kan jo nevne at jeg hadde en del komplikasjoner etter fødselen også, svangerskapsforgiftning/HELLP, sepsis, morkakerester m/akutt blødning smat div. infeksjoner med gule stafylokokker. Og et langt sykehusopphold før vi kunne komme hjem.

Det er jo litt merkelig at man har lyst på et barn til etter en sånn opplevelse, men smerte er noe man glemmer...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33902-bedre-neste-gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Att din förlossning var komplisrad och extra tuff inna och efteråt , förstår jag. Det är fint att du ändå kjänner en längtan efter flera barn och att du börjar att fundera över detta. Givetvis finns det ingen som med säkerhet kan säga dig hur din kommande förlossning kommer att bli. Varför huvudet inte trängde ned kan bero på många orsaker bla inefektiva rier(riesvekkelse), felinställt huvud i bäckenkanalen. Detta behöver inte upprepa sig nästa gång men du hade många andra komplikationer som man också får ta med i beräkningen. Jag menar att detta är en fråga som du bör ställa till en förlossninsgdoktor, speciellt i förhållande till ett evt kejsarsnitt. Ett kejsarsnitt innebär också risker som man i ditt tillfälle får väga för och emot. Dessa frågor brukar man ta upp under nästa graviditet och tillsammans diskutera igenom för att kunna gå vidare . Jag tror att detta kommer att lösa sig på bästa sätt och att du inte behöver att oroa dig så mycket över detta. Lycka till vidare!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/33902-bedre-neste-gang/#findComment-131413
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...