Gå til innhold

Yasminelle versus Diane

Anbefalte innlegg

Gjest kvinne med PCOS

Kvinne, 32 år, PCOS, BMI på 27, røyker litt, ellers frisk, så vidt jeg vet. Jeg skrev til deg i sommer, og fikk tips om å bruke Yasminelle som en "snillere" p-pille enn Diane. Nå har jeg brukt Yasminelle i fire mnd, og er ille plaget med store kviser når jeg har mensen. Jeg tenker at jeg har lyst til å begynne på Diane igjen. Tror du det er greit? Kan jeg begynne direkte på Diane når jeg er ferdig med et brett Yasminelle? Er det noen ulemper eller noe farlig med å bytte slik? Jeg leste forresten i Dagbladet i sommer at disse såkalt "snillere" og nyere p-pillene faktisk er like farlige som de gamlere. Har du noen kommentar til det?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339088-yasminelle-versus-diane/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hva med å bruke Yasminelle uten pause? Med hensyn til snille og ikke snille p-piller, så er det sterkt diskutert fordi man ofte bruker dem på forskjellige kvinner og på forskjellig grunnlag. Diane er egentlig ikke en p-pille, men den har slik virkning og hjelper også mot uren hud bedre enn de andre piller. Det har vært diskutert om at den bare skal brukes over kortere tid av risiko for bivirkninger (spesielt godartede leversvulster som er uhyre sjeldne). Risiko for blodpropp er kanskje litt høyere ved bruk av de nye enn de gamle pille, men det diskuteres også. Hvis du ønsker å skifte til Diane, kan du gjøre det når som helst på bretter.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...