Gå til innhold

Forvirra ang karakterberegning i vgs

Anbefalte innlegg

Skulle regne ut gjennomsnittskarakter fra videregående, for å se om jeg er kvalifisert til en utdanning. Må presisere at de spør etter GJENNOMSNITTET, ikke skolepoeng (inkluder alder, realfag etc)

Så sitter jeg her da, og det er år og dag siden jeg regna ut det her... Har f.eks karakter i norsk hovedmål skriftlig, norsk sidemål slriftlig og norsk muntlig, alle med hver sin karakter (jeg tok dette som privatist). Skal jeg da ta de tre karakterene, legge sammen og dele på tre, og da får jeg min karakter i norsk? Eller regnes de som hvert sitt fag...

Forvirra...

Har også tilsvarende i Fransk; én karakter i skriftlig privatisteksamen og én karakter i muntlig privatisteksamen. Skal disse også legges sammen og deles på to? Samme i engelsk og samfunnskunnskap...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339202-forvirra-ang-karakterberegning-i-vgs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan trøste deg med at de som tar inn elever til et studium er enda mer forvirret! Tenk på alle de ulike karaktertypene vi har hatt oppgjennom årene. På noen skoler er de yngste søkerne tenåringer, de eldste i 50-årene eller mer.

I min tid hadde vi der jeg gikk reallinje, naturfaglinje og engelsklinje. Det fantes vel også musikklinje og latinlinje.

Noen vitnemål har bokstavkarakter, andre har tallkarakterer, og noen gamle har Sg (tror ikke vi kunne få det i muntlige fag), Mg, G/tfs, Ng og Lg.

Caloni Makaroni

Nytt av årets opptak (Samordna opptak) er at alle karakterer regnes med. Dvs at norsk standpunkt og norsk eksamen teller som to karakterer, mot at det tidligere har blitt regnet gjennomsnittet av de to, og blitt brukt som én karakter.

Hva det er DU har fått beskjed om å gjøre, vet jeg ikke. Siden det ikke er snakk om Samordna opptak, så kanskje de ikke har tatt i betraktning de siste regelendringene heller. Jeg ville fulgt Samordna opptak, og lagt ved en liten fotnote at du har korrigert etter regelendringene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...