Gjest sch Skrevet 25. august 2001 Del Skrevet 25. august 2001 Hei Jeg har stilt spm i forbindelse med zoladex, og siden jeg bor veldig i "utkant-Norge", hvor gynekologer er vanskelig tilgjengelig, tillater jeg meg å stille et spm. igjen. Jeg har brukt zoladex i 6 mnd. som symptomatisk behandling av adenomyose. siste sprøyte ble satt 15 juni. Deretter tok jeg en kur med pergotime for å få tilbake eggløsning og mens, uten resultat. Jeg tok ny kur med pergotime fra dag 5-9 i ny pretendert syklus, og er idag på dag 17, dvs. 8 dager siden siste dose, og eggløsningen skulle komme en av disse dager. I natt våknet jeg av noen voldsomme menstruasjonsliknende smerter i underlivet, og jeg var redd for at jeg nå hadde blitt overstimulert av to pergokurer etter hverandre. Jeg tok en clearplan test, men den ga ikke utslag på eggløsning, og tempen var lav (36.29 - målt til samme tid som vanlig). Etter litt tid ( og to paracet), begynte jeg å blø. Kan det være menstruasjonen som kommer nå, så kort tid etter siste dose med pergotime? Bør jeg nå ta ny kur med pergotime fra dag 5, eller bør jeg la denne syklusen gå sin gang uten hormonelle hjelpemidler? Bør jeg ta blodprøve,f.eks. på mandag som da blir dag 3, for å se på hormonverdiene mine, eller bør jeg vente med det? Dette ble mange spørsmål, men jeg er full av dem. Jeg er igjen veldig takknemlig for svar. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33925-menstruasjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sch Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 tillegg; og siden menstruasjonssmertene er like sterke og langvarige som tidligere er det kanskje grunnlag for å si at behandlingen med zoladex har vært mislykket? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33925-menstruasjon/#findComment-131474 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 Det vil ta vel en måned etter siste Zoladex før du får eggløsning og enda 2 uker før du får mensen tilbake. Pergotime vil ikke virke så lenge du har Zoladex-påvirkning. Nå har du kombinert Zoladex, pergotime og dine egen hormonproduksjon og da blir det bare rot. Jeg synes du skal vente på at normale menstruasjoner kommer tilbake. PS Noen spørsmål til deg. Hvordan fikk du diagnosen adenomyose? Har du forsøkt å bli gravid før Zoladex? Var hensikten med denne behandling å gjøre deg smertefri? Hvor gammel er du? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33925-menstruasjon/#findComment-131544 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sch Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 Det vil ta vel en måned etter siste Zoladex før du får eggløsning og enda 2 uker før du får mensen tilbake. Pergotime vil ikke virke så lenge du har Zoladex-påvirkning. Nå har du kombinert Zoladex, pergotime og dine egen hormonproduksjon og da blir det bare rot. Jeg synes du skal vente på at normale menstruasjoner kommer tilbake. PS Noen spørsmål til deg. Hvordan fikk du diagnosen adenomyose? Har du forsøkt å bli gravid før Zoladex? Var hensikten med denne behandling å gjøre deg smertefri? Hvor gammel er du? Igjen, tusen takk for svar. Når det gjelder dine spm.Jeg er 37 år, og har forsøkt å bli gravid siden jeg var 25 år. Jeg har alltid hatt svært sterke menstruasjonssmerter, og for 5 år siden hadde jeg en laprascopisk undersøkelse med henblikk på endometriose, men det hadde jeg ikke. Alt virket ok. Jeg har eggløsning hver mnd.eggstokker og eggledere er ok. Vi har hatt 3 IVF forsøk, hvor alt gikk bra med unntak av at eggene ikke ville feste seg. Menstruasjonssmertene blir bare værre med alderen, og for ca. 3/4 år siden hadde jeg hysteroscopisk undersøkelse, men livmoren var i orden. Det var da gynekologen på det sykehuset jeg "sogner" til,(mann på ca.60 år) fant ut at jeg kanskje hadde adenomyose, og at jeg derfor skulle settes på zoladex. Det ville forhåpentligvis både redusere menssmerter og gjøre meg gravid. 33 dager etter siste zoladexsprøyte skulle jeg ta pergotime, og da ville eggløsningen komme, men det gjorde den ikke, ei heller mens. Ny runde med pergotime, og igår, 8 dager etter siste pergo.dose, kom altså menstruasjonen (men, jeg har ennå ikke hatt eggløsning!), med like sterke smerter som før zoladex behandlingen. Jeg har skjønt at sterke mens smerter ikke er normalt, men man finner altså ikke ut hva det er siden jeg ikke har endometriose. Det er egentlig en ganske fortvilende "smørje" dette her. Takk for at du tar deg tid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33925-menstruasjon/#findComment-131561 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. august 2001 Del Skrevet 27. august 2001 Igjen, tusen takk for svar. Når det gjelder dine spm.Jeg er 37 år, og har forsøkt å bli gravid siden jeg var 25 år. Jeg har alltid hatt svært sterke menstruasjonssmerter, og for 5 år siden hadde jeg en laprascopisk undersøkelse med henblikk på endometriose, men det hadde jeg ikke. Alt virket ok. Jeg har eggløsning hver mnd.eggstokker og eggledere er ok. Vi har hatt 3 IVF forsøk, hvor alt gikk bra med unntak av at eggene ikke ville feste seg. Menstruasjonssmertene blir bare værre med alderen, og for ca. 3/4 år siden hadde jeg hysteroscopisk undersøkelse, men livmoren var i orden. Det var da gynekologen på det sykehuset jeg "sogner" til,(mann på ca.60 år) fant ut at jeg kanskje hadde adenomyose, og at jeg derfor skulle settes på zoladex. Det ville forhåpentligvis både redusere menssmerter og gjøre meg gravid. 33 dager etter siste zoladexsprøyte skulle jeg ta pergotime, og da ville eggløsningen komme, men det gjorde den ikke, ei heller mens. Ny runde med pergotime, og igår, 8 dager etter siste pergo.dose, kom altså menstruasjonen (men, jeg har ennå ikke hatt eggløsning!), med like sterke smerter som før zoladex behandlingen. Jeg har skjønt at sterke mens smerter ikke er normalt, men man finner altså ikke ut hva det er siden jeg ikke har endometriose. Det er egentlig en ganske fortvilende "smørje" dette her. Takk for at du tar deg tid. Hvis menstruasjonen stoppes med f.eks. Zoladex, vil menstruasjonssmertene selvsagt også gå bort. Hvis det foreligger adenomyose (en diagnose som er meget vanskelig å stille før man har bortoperert livmoren, men dine symptomer kan jo gi mistanke) vil den muligens kunne gå noe tilbake ved hormonbehandling (vi vet det ikke sikkert). Det er imidlertid helt klart at hormonbehandling ikke bedrer sjansen for graviditet, den utsetter bare muligheten da den virker som prevensjon. 33 dager etter siste Zoladex kan det fortsatt være effekt av sprøyten, og det kan forklare at pergtoime ikke virker. Det krever at man produserer en viss mengde østrogen selv (og det er jo stoppet med Zoladex). Man kan jo ha mistanke om at det kan være et eller annet ved din livmor, men det har man ikke mulighet for å diagnostisere eller å behandle. Jeg må tilstå at jeg ikke har noe godt forslag til behandling, men det er fortsatt håp, da man ikke har påvist opplagt feil ved deg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33925-menstruasjon/#findComment-131729 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.