lille Skrevet 25. august 2001 Del Skrevet 25. august 2001 For to mnd siden tok jeg abort ved hjelp av abort piller . Jeg lurer på en del ting i forbindelse med dette . Jeg syntes dette var en meget " ekkel" metode . Nå har jeg aldri tatt abort før men valgte denne metoden da jeg ville ungå narkose . Jeg fikk først tabletter på sykehuset , reiste hjem og kom tilbake to dager senere på poliklinikk . Fikk da stikkpiller inn i skjeden . Det skjedde ingen ting og jeg ble sendt hjem etter 3 timer . Da jeg kom hjem begynte hele prosessen og i løpet av 2-3 timer følte jeg at jeg hadde vært igjennom en fødsel . Det er slike ting som jeg syntes skulle vært opplyst om fra før . At man risikerer å se fosteret og morkake for det kommer så fort at man ikke rekker å gå på toalettet jeg skulle så gjerne ha vært på et sykehus da . Jeg var positiv til denne metoden slik jeg fikk fortalt at den fungerte men etter dette syntes jeg den rett og slett er makaber . Og jeg lurer på hvor lenge denne metoden er brukt i Norge .Gis denne metoden til kvinner som ikke har født barn før ? Psykisk har dette gått sterkt innpå meg fordi man føler seg så utrolig liten når man plukker opp det som kom ut . Har vært på kontroll og det lå vevsrester igjen inne i livmoren . Legen sa det ville komme ut . Nå to mnd etterpå har jeg mavesmerter og får vondt ved samleie . Skal jeg vente lenger eller skal jeg undersøke om alt er ute ? Vennlig hilsen Meg 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33928-medisinsk-abort/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 Metoden med medisinsk abort har vært brukt i Norge i et par år. Den informasjon man gir fra sted til sted varierer nok noe. Jeg innrømmer at man nok ikke direkte opplyser at fosteret utstøtes, men det skrives 'at kvinnen aborterer'. Man bruker metoden på alle kvinner som ønsker det og som er under 9 uker gravide. Psykisk er det helt sikkert tøft for de fleste å måtte gjennom en slik prosess, men det sparer helsevesenet for et inngrep i narkose på operasjonsavdelingen hvor man i stedet kan bruke ledig kapasitet til underlivsoperasjoner av kvinner som står i kø for behandling. Mange av de som jobber på en gynekologisk operasjonsavdeling synes det er makabert (for å bruke ditt ord) daglig å skulle være medvirkende til abortinngrep, og også av den grunn er det en avlastning med de medisinske aborter. De er helt sikkert kommet for å bli. I de fleste tilfeller skjer abortene undre opphold på sykehuset, men hos deg skjedde det altså først da du kom hjem og jeg forstår din reaksjon. Jeg håper du etterhvert kan få bearbeidet din psykiske reaksjon. Med hensyn til dine smerter, så synes jeg du skal be om en undersøkelse hos gynekologen som har behandlet deg. Det kan også være rett sted å snakke om dine følelser ved inngrepet. Det er viktig at vi får tilbakemelding fra våre pasienter. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33928-medisinsk-abort/#findComment-131540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.