Gjest Beate-76 Skrevet 25. august 2001 Del Skrevet 25. august 2001 Jeg sitter her med noen svar på blodprøver.Er til utredning for habituell abort og er 25 år gammel. Prøvene ble tatt på dag 11 i syklusen og jeg hadde eggløsning på dag 14(vet dette 100% sikkert,måler temp.) LH:7,8 Østradiol:1,01 FSh:2,33 Gynekologen min sa dengang når prøvene ble tatt,at disse var helt fine.Men nå har jeg sjekket opp litt selv her,og utifra det jeg kan forstå,så er jo LH og FSH altfor lavt.Er ikke dag 11.i en preovulatorisk fase da,når jeg hadde eggløsning på dag 14??Jeg sitter her med dokumenter på at i preovulatorisk fase så skal verdiene være slik: FSH:15-30,her hadde jo jeg bare 2,33..... LH:20-50,her var min verdi 7,8.. Eneste som jeg kan se er normalt med prøven min,er østradiol,som er på 1,01. Hva er riktig???Nå ble jeg nemlig kjempe-lei meg,for utifra det jeg nå forstår,så modner jeg ikke egg i det hele tatt???Jeg kan legge til at jeg har gått på pergotime disse syklusene hvor LH og FSH har blitt målt.De andre gangene har verdiene på begge disse hormonene bare ligget på mellom 1,99 og 4,5 rett før eggløsning.....Er det noe som kan gjøres for å få opp disse verdiene,tabletter jeg kan ta eller noe??Eller betyr det at jeg ikke kan modne egg noengang? Takker for svar! Klem fra Beate 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33929-fertilitets-hormoner/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. august 2001 Del Skrevet 26. august 2001 Det er meget vanskelig å bedømme hormonsvar utfra en tabell, det må ses i sammenhang. Heldigvis har du gitt så fine opplysninger at jeg kan gi deg dette svaret. Ved første dags mens er alle verdier lave. Så dannes FSH fra hypofysen, det fører til økt østradiol (øker fra 0.1 til 0.7-1.3 i løpet av små to uker). Når østradiol øker, reduseres FSH til et lavere nivå. Den økende østradiol utløser LH-økning som starter 34 timer før eggløsning, topper seg (verdi 20-50) 12 timer før eggløsning, og ved eggløsning er LH igjen på det lave nivå. Du har tatt dine prøver før LH begynner å øke, men det er like før. Så alt er i skjønneste orden! PS hvorfor slipper du ikke alt dette maset og bare måler progesteron ca to uker etter siste pergotime-tablett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/33929-fertilitets-hormoner/#findComment-131541 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.