Gå til innhold

Etiske spørsmål ...

Anbefalte innlegg

Gjest Uten erfaring

Jeg har nettopp avsluttet et fem år langt samboerforhold. Vi vokste fra hverandre, jeg kjedet meg i forholdet, gnisten var borte, og vi har vel egentlig rett og slett vært venner og ikke kjærester de siste par årene. Det har aldri vært noen dramatikk mellom oss (det var kanskje det som var problemet?), så avslutningen var rolig og lite konfliktfylt. Jeg opplever at vi er venner nå, og at jeg er ferdig med han som kjæreste.

Det var egentlig bare et tidsspørsmål om når bruddet måtte komme, men det ble påskyndet av at jeg har truffet en annen, som jeg nå holder på å innlede et forhold til. Begge to vet om denne situasjonen, og jeg VET at den situasjonen ikke er gunstig, men det er ikke spørsmålet i denne omgang. ;)

Men jeg har noen etiske dilemmaer.

1- Kan jeg spise middag med min eks?

2- Kan jeg låne bilen til min eks?

3- Kan jeg gå på kino med min eks?

4- Kan jeg ta imot julegave fra min eks?

5- Kan jeg gi julegave til min eks?

6- Er det sånn at siden han er en eks kan han ikke være en venn?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/339331-etiske-sp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg er enig med nickløsheletia. hvis han synes det er greit, og du synes det er greit, så er det greit. det må bli ditt ansvar å tenke på deg og hans ansvar å tenke på deg. jeg har vært i en lignende situasjon selv, og vi er nå gode venner. er du i tvil, så snakk med ham. lykke til med situasjonen!

Gjest Uten erfaring

Jeg synes alt dette avhenger av hva din x selv mener. Er det ok for din x, så er svaret ja på alle spørsmål.

Det er altså hva din x mener som er avgjørende her. Ikke hva dolerne mener.

Eksen vil gjøre alt jeg ber han om ...

Min nye kjæreste sier han ikke føler seg truet i det hele tatt, og at jeg må gjøre akkurat som jeg vil, så lenge jeg følger min samvittighet.

Siden jeg aldri har hatt andre forhold eller andre ekser vet jeg ikke helt hvor grensene går. Jeg skjønner de åpenbare tingene jeg ikke skal gjøre, men lurer på dette som jeg opplever som grenseland ...

Gjest Uten erfaring

Siden du har inneldet et forhold til en annen, ville jeg latt være å holde noe særlig kontakt med en eks. Om du absolutt vil beholde kontakten syns jeg at kino f.eks er greit.

En del ting MÅ vi ha kontakt om, f eks at vi eier et hus sammen, det er innbo som skal fordeles, og ting som skal ryddes opp i. Kan man gjøre det over en middag?

Er det greit at jeg låner bilen hans mens han rydder sine ting i huset? Er det greit at jeg låner bilen hans når han er i bortreist?

Jeg tenker da særlig ift min nye kjæreste ...

Annonse

Gjest Nickløsheletia

Min nye kjæreste sier han ikke føler seg truet i det hele tatt, og at jeg må gjøre akkurat som jeg vil, så lenge jeg følger min samvittighet.

Siden jeg aldri har hatt andre forhold eller andre ekser vet jeg ikke helt hvor grensene går. Jeg skjønner de åpenbare tingene jeg ikke skal gjøre, men lurer på dette som jeg opplever som grenseland ...

Når den nye heller ikke føler seg truet, så skulle det ikke være noe problem noe av dette.

Om du merker at din x går rundt med forhpninger om det skal bli dere igjen, så stopper du med alt.

Da er ingeting av dette greit lenger. Men dette vet du vel best selv.

Gjest Nickløsheletia

En del ting MÅ vi ha kontakt om, f eks at vi eier et hus sammen, det er innbo som skal fordeles, og ting som skal ryddes opp i. Kan man gjøre det over en middag?

Er det greit at jeg låner bilen hans mens han rydder sine ting i huset? Er det greit at jeg låner bilen hans når han er i bortreist?

Jeg tenker da særlig ift min nye kjæreste ...

''Jeg tenker da særlig ift min nye kjæreste ''

Unnskyld meg, men her synes jeg ikke din nye kjæreste har noe han skulle ha sagt.

Du må da få tid til å avslutte alle praktiske ting med x-en før han kan tillate seg å være meningsberttiget om noe som helst ang. deg.

Gjest Uten erfaring

Vanskelig situasjon. Det kommer litt an på:

Kan du stole på denne eksen? Kan du stole på denne nye? Vil du at svaret på disse spørsmålene skal være ja - eller ser du etter en unnskyldning for å slippe?

En unnskyldning for å slippe hva da?

Jeg stoler på eksen. Og jeg stoler på min nye kjæreste.

Jeg føler at det er jeg som må sette grensene, for jeg kan i prinsippet velge hvem av disse to mannfolka jeg vil ha, og jeg har valgt, og jeg vil gjøre det som er rett. Overfor alle parter. Men jeg skjønner ikke helt alltid hva som er rett ...

Gjest klementina

Jeg føler at det er jeg som må sette grensene, for jeg kan i prinsippet velge hvem av disse to mannfolka jeg vil ha, og jeg har valgt, og jeg vil gjøre det som er rett. Overfor alle parter. Men jeg skjønner ikke helt alltid hva som er rett ...

Jeg kan formulere meg på en litt annen måte: Dine seks spørsmål - er det noe du vil gjøre selv? Eller vil du helst ha minst mulig med eksen å gjøre?

Hvis du stoler på dem begge, er det verdt å diskutere dette med dem, og høre på hva de sier. Dette har mest med eksen din å gjøre, så hør hva han sier om saken. Hvis han sier det går bra for ham, så må du stole på det. Det er ikke ditt ansvar å passe på han, hvis han ikke gjøre det selv! Men du må også ta med i avgjørelsen hva du selv vil.

Gjest Uten erfaring

Jeg kan formulere meg på en litt annen måte: Dine seks spørsmål - er det noe du vil gjøre selv? Eller vil du helst ha minst mulig med eksen å gjøre?

Hvis du stoler på dem begge, er det verdt å diskutere dette med dem, og høre på hva de sier. Dette har mest med eksen din å gjøre, så hør hva han sier om saken. Hvis han sier det går bra for ham, så må du stole på det. Det er ikke ditt ansvar å passe på han, hvis han ikke gjøre det selv! Men du må også ta med i avgjørelsen hva du selv vil.

OK, takk.

Det er klart det er praktisk for meg å låne bilen hans, og det er hyggelig å ha noen å gå på kino med.

Som du sier, jeg tar ansvar for hva jeg vil, så får han ta ansvar for hva han synes er greit. Men er det god kotyme?

Jeg synes det er greit at vi er venner, det er jo egentlig det vi har vært de siste årene.

Gjest klementina

OK, takk.

Det er klart det er praktisk for meg å låne bilen hans, og det er hyggelig å ha noen å gå på kino med.

Som du sier, jeg tar ansvar for hva jeg vil, så får han ta ansvar for hva han synes er greit. Men er det god kotyme?

Jeg synes det er greit at vi er venner, det er jo egentlig det vi har vært de siste årene.

Jeg mener at hvis dere snakker ut om dette, og du lufter alle dine bekymringer og han virker genuint å synes det er greit å være venner, så er det helt akseptabelt. Ut ifra hva jeg leser, så har dere egentlig ikke hatt problemer - dere har bare ikke vært kjærester. Det høres ut som en vennskap som det kan være verdt å prøve å redde, eller hva?

Alles situasjon er forskjellige. Det eneste jeg er sikker på, er at det hjelper å snakke om det, selv om det kan være fristende å la det forbigå i stillhet. Dette stemmer ihvertfall så lenge slike samtaler går foregår i sømmelighet.

Annonse

Gjest lykke til

Hvordan ville du opplevd hvis det var hans eks det var snakk om. Jeg tror at det er best for alle parter så lenge det ikke er barn med i bildet å kutte helt. Kanskje det er best for han du dro fra og, sånn at han kan komme videre. Har brutt et samboerforhold etter 11 år selv en gang, og vi kuttet kontakten helt. Jeg tror i lengden det blir vanskelig for din nye venn at du har så mye kontakt mede eksen. Kanskje så vanskelig at han trekker seg.

Gjest klementina

Hvordan ville du opplevd hvis det var hans eks det var snakk om. Jeg tror at det er best for alle parter så lenge det ikke er barn med i bildet å kutte helt. Kanskje det er best for han du dro fra og, sånn at han kan komme videre. Har brutt et samboerforhold etter 11 år selv en gang, og vi kuttet kontakten helt. Jeg tror i lengden det blir vanskelig for din nye venn at du har så mye kontakt mede eksen. Kanskje så vanskelig at han trekker seg.

Jeg er enig i at en rent brudd kan være det beste, men det må komme etter at dere har snakket sammen, så begge er klare over hva den andre synes og mener. Ut ifra hva Uten erfaring skriver, virker det ikke som om de har snakket godt nok ut om det som har skjedd.

Det verste ville vært om dere sitter igjen med forskjellig oppfatning av hva som har skjedd. Dette er noe jeg vet av erfaring. Hvis alt er åpent og kjent, blir det ofte åpenbart hva som er det rette å gjøre.

om du har såpass "makt" over din eks at han gjør alt du vil, så vil jeg heller si at du kansje er litt manipulerende.

Du sier du kan få begge mennene, det er bare det at DU må velge.

For meg virker det da som om at din eks egentlig ikke er ferdig med forholdet, men at du har manipulert han til å tro at det er dette han selv vil.

Ikke bra med andre ord.

Mener jeg!

I mine svar tar jeg utgangspunkt i at du er på vei inn i et nytt forhold, og at du og eksen ikke har felles barn.

''1- Kan jeg spise middag med min eks?''

Bør unngås. Du har en annen du kan spise middag sammen med

''2- Kan jeg låne bilen til min eks?''

Ja, det er greit.

''3- Kan jeg gå på kino med min eks?''

Nei.

''4- Kan jeg ta imot julegave fra min eks?''

Helst ikke.

''5- Kan jeg gi julegave til min eks?''

Nei.

''6- Er det sånn at siden han er en eks kan han ikke være en venn?''

Joda, dere kan være venner, men ikke nære venner. I alle fall ikke i starten av at nytt forhold.

Dere må skape avstand dere i mellom for å omdefinere forholdet dere har hatt.

Du må få tid til å innlede det nye forholdet uten at eksen skal være et "forstyrrende element".

Hvis du kan velge mellom disse to, er det da sånn at din eks ikke er ferdig med forholdet sånn som du?

Hvis han fremdeles har følelser så mener jeg at alle de tingene du nevner er ugreit. Fordi kontakten da gjør det vanskeligere for han å bli ferdig med deg...

Ettersom du skriver lenger ned her at du i praksis kunne velge hvem av disse to mennene du ville ha, synes jeg du bør være meget varsom med kontakten med din eks. Utstrakt kontakt (middag, kino, gaver osv) kan gi han feilaktig grunn til å tro at det kan bli dere igjen. Det er viktig at han også kan legge kjæresteforholdet bak seg og komme seg videre.

Når det gjelder det mer praktiske, som at dere skal ordne opp med felles boligg og innbo, er det jo selvsagt at dere må ha en viss kontakt _om dette_, og det må også din nye kjæreste godta.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...